onsdag 28 december 2016

Summering av 2016

Bloggen är nerlagd men det hindrar mig inte från att sammanfatta 2016. Det är några dagar kvar av detta händelserika år men det är ändå dags att försöka summera året.

Som fokuserad värdeinvesterare men ett fåtal innehav så svänger det rejält i portföljen. Vardia har gått upp och ner, Protector har gått upp och ner, Amhult 2 har gått upp och ner. Nilörngruppen har gått som en raket. Judges har gått upp och ner. Det har svängt rejält under året. Portföljen var som mest ner runt 15 % och som mest upp över 25 %. Året kommer att sluta på runt 10 % upp. En absolut avkastning som jag är nöjd med. Det har varit några riktigt sagolikt bra år de senaste åren så ett år med 10 % ska jag inte klaga över. Protectors svaga utveckling är den största anledningen till att året inte slutade på topp. Jag har dock förhoppningar om att Protector är på banan i Danmark under nästa år och därmed också aktiekursen.

Största innehav vid årsskiftet är Protector, Amhult 2 och Nilörngruppen. Jag har deltagit i Amhult 2 nyemission och ökat på rejält i Protector den senaste delen av året efter deras svaga Q3. Nilörngruppen får ligga kvar oförändrad.

Vad tar jag med mig från 2016?

Haussen har nått nya höjder som jag inte sett på många år. När affärstidningar rekar "teckna-sälj" så bör vi vara nära toppen, i alla fall avseende IPO-haussen. Många springer åt samma håll just nu och det är ganska enkelt att tjäna pengar på småbolagslistorna. Detta får mig att dra öronen åt mig och vara kall. Det är mycket brus där ute nu och pendeln kan snabbt svänga åt andra hållet.

Det har varit extremt svårt att hitta värde där ute. Värderingarna är väl tilltagna på det mesta. Enklast har varit att hitta värde utanför Sverige. Norge och Danmark känns mer attraktivt i prissättning relativt Sverige.

Priserna har rört sig med rasande fart i många bolag. Antagligen en fart som vida överstiger förändringen i värdena. Detta är tydligt när man tittar på omvärderingen av både Nilörngruppen och Protector. Inget nytt men ändå intressant att skåda med egna ögon hur innehav behandlas av Mr Market.

Jag tänkte på att passa på att nämna några av de bloggar och personer som jag tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet. Det finns många fler men här lyfter jag fram några av alla bra bloggar där ute.

Bloggosfären har utökats med många nya stjärnor. Den mest lysande stjärnan måste ändå vara Gottodix som fått sitt genombrott under året. Maken till energi har jag sällan skådat. Gottodix förgyller mig flöde dagligen med en mängd intressanta inlägg och artiklar.

Lundaluppen återuppstod under året från de döda. En välkommen överraskning och en mycket viktig comeback då jag tror hans balanserade syn på aktier och värderingar kommer visa sig vara viktig när vi befinner oss i slutet av många års uppgång, enligt min uppfattning.

Stefan Thelenius presterar en utmärkt blogg som jag blivit en stor fan av. Tillsammans med sin arbetskollega Gustavs aktieblogg så inspirerar de mycket och gör ett otroligt viktigt arbete för att sprida kunskap om aktieinvesteringar.

En annan favorit som gjort ett heroiskt jobb är Sofokles som förutom underbara filosofiska utsvävningar även lyckats skriva en fantastisk bok. Jag har givetvis köpt ett ex och det borde fler göra.

På twitter tycker jag det har varit väldigt givande att följa NemCapSE och financeamir som bidrar med mycket sunda tankar kring värdering av aktier. Överhuvudtaget är twitter det forum som jag själv följer mest och som ger mig allra mest tillbaka. Förutom ett gott samtalsklimat så finns det enormt mycket kompetens på twitter.

Min gamla kollega i Värdepappret Irvings investeringar är en annan blogg man inte får missa. Det blir inte många inlägg per år men de håller mycket hög kvalité.

För egen del så försöker jag kombinera mitt jobb som CFO med tidningen Värdepappret och en familj på 4 som snart blir 5. En nog så tuff uppgift. Men en mycket rolig uppgift. Sällan har livet varit mer givande sedan man utökade sig. Under året passade vi på att bo i Italien under några veckor och gjorde om samma resa som 2015 då vi stannade i två månader. Vi planerar för övrigt att även 2017 åka iväg en längre period med barnen till varmare breddgrader. Resor berikar något otroligt för hela familjen. Vi har hittat vår pärla i Italien och det är där vi på sikt har tänkt att skaffa oss ett boende. Det finns mycket att tycka om i Italien. Väder, mat, vin, arkitektur, historia och kultur. Listan kan göras lång. Framförallt har de ett levnadssätt som passar mig väldigt bra. Bloggen fick under året läggas ner på grund av tidsbrist och fokus och tid har flyttats över till tidningen som fått sitt genombrott under året. Större kännedom om tidningen, fler prenumeranter och mer medialt utrymme gör att det är mycket roligt att skriva i tidningen.

Värdepappret har presterat många bra analyser under året och vi har belönats med en stark portföljutveckling på runt 18 % för året. Detta gör att vi nu avkastat runt 13 % sedan starten av portföljen vilket med råge slår SIXPRX som stigit runt 4 %. Antalet prenumeranter har stigit under året vilket är mycket glädjande och vi hoppas detta kommer att fortsätta i takt med att vi fortsätter utmana övriga tidningar med djupgående analyser, snabb respons till prenumeranter och en god portföljavkastning (Värdepappret har just nu ett trevligt erbjudande, mer information finns längst ner i inlägget).

Höjdpunkten för egen del var när jag tillsammans med Kenny fick representera Värdepappret som gäst hos Börspodden Ägna några minuter under julledigheten och lyssna på podden här.

Idag släppets också Sparpodden episod 164 där Love och Kenny representerar Värdepappret och pratar värdeinvestering med Jocke och Benson. Ägna några minuter av julledigheten och lyssna på podden här.

2017 förväntar jag mig högre räntor och starkare svensk krona. Detta får dock inga implikationer på mitt val av bolag. De innehav som jag har ska klara alla typer av makroklimat. Som bloggrannen Aktiefokus uttryckte det "det är rätt svajjigt att äga ett bolag som är helt beroende rådande värderförhållanden". De största hoten för börsen 2017 är generellt sett höga värderingar i kombination med rekordstort intresse för aktier och för "snabba klipp".

Mål för 2017? Jag ska inte jaga många nya innehav utan vill hitta ETT nytt innehav som kan ge mycket hög avkastning (+15 % årligen) till låg risk. Det här bolaget finns där ute men jag har inte hittat det än.

När ska vi äga tiden då? Det är en bit kvar än men det ursprungliga målet att äga tiden år 2021 (10 år från bloggens start) kvarstår.

Nu kan Ni få testa Värdepappret 1 månad gratis om Ni blir kund hos Nordnet. Ni får dessutom tillgång till alla gamla nummer av tidningen. Ni har en länk till erbjudandet här. För övrigt kommer nästa nummer av tidningen den 30 december. 

God fortsättning och riktigt gott nytt år önskar jag alla läsare!

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Vad roligt att du förärar oss med detta inlägg. Ett riktigt välskrivet och intressant inlägg som, beträffande din makrosyn/tro (host) helt stämmer överens med min.


    10 % är verkligen inte illa och jag gläds med dig/er. Ni är verkligen förtjänta av detta.

    Italien är ett land man ej kan få nog av och detta inte bara för dess anrika tillika fina histoia, utan för allt du nämner!

    Jag vill även passa på och tacka för det fina, om än hyperboliska, omnämnandet av mig - Det ger mig en stor glädje.

    Jag önskar dig allt gott, ett gott avslut på 2016 och en god resa under 2017!

    Marius Victrix!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ska bli väldigt spännande att se vad 2017 har att ge. Lycka till själv nästa år!

      Radera
  2. Tack för omnämnande i detta fina sammanhang!

    Kul att det går bra på många fronter, God fortsättning och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak! Du gör oerhört stor nytta! En glädje att följa.

      Radera
  3. Lycka till med att hitta "bolaget" +15%", med rätt "system" kanske det finns +38% bland hyllorna!

    ;-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vet? +15 % bolaget ska bli något riktigt riktigt bra!

      Radera
  4. Tack för omnämnandet och kul att se dig tillbaka vid pennan! Tänkte du göra fler inhopp så att jag ska lägga tillbaka dig i blogglistan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Avvakta med att lägga till mig i listan. Är nöjd om jag kan producera 1-2 inlägg nästa år om inget exceptionellt händer. :)

      Radera
  5. Tackar även här för omnämnandet! Och vi håller tummarna för ett bra 2017!

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat!
    Är så oerhört imponerad att du klarar av att vinna på alla fronter, jobb, hobby och familj!
    Skulle vilja se ett inlägg om hur du klarar av det, eftersom jag själv, som hade många bollar i lufter, helt enkelt har fått se ett par falla till marken.
    Tips på effektivitet och planering, vilket du säkert är en mästare inom!
    Må gott och fortsatt lycka till!

    SvaraRadera
  7. Hallå!
    Riktigt roligt och välförtjänt att Värdepappret fått ett sådant lyft i år. Det märks att allt fler börjar upptäcka djupet i era analyser. Själv är jag särskilt svag för din skarpa blick för redovisningen i de många uppstickare ni tittar på. Det är något jag tycker många missar när det börjar botanisera utanför de upptrampade stigarna.

    SvaraRadera
  8. Otroligt att du klarar av denna livssituation. Jobb på heltid fru och fyra barn. Stort lycka till inför 2017.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...