söndag 31 juli 2016

Rimliga förväntningar på avkastning?

Ibland sitter jag och grämer mig över Vardia-debaclet. Allt för ofta om jag får säga det själv. Som relativt fokuserad värdeinvesterare (inte alltför många innehav) så kommer jag alltid att gå på några minor. Tyvärr lyckades jag pricka en av de värre då det rörde sig om redovisningsfelaktigheter och mer eller mindre kriminell verksamhet. Portföljen fick sig en rejäl smäll och jag fick mig en tankeställare. Allt man rör kommer inte gå upp utan det kommer att vara perioder då bolagen inte utvecklar sig som man förväntat sig. Säkerhetsmarginalen fanns inte i Vardia även om det är svårt att förutse redovisningsfiffel. 

Men jag ska försöka att inte tänka för mycket på Vardia då portföljen mer än väl har vägts upp av Protector och Amhult2 som gått hundratals procent sedan inköp. Dessutom många goda affärer i danska banker och senast Nilörn som har varit en fullträff. Jag väntar fortfarande på uppvärdering i Judges och DNB och förväntar att det förstnämnda kommer att uppvärderas under hösten eller under första halvan av nästa år. Sen finns en hel del spännande bolag som jag förväntar mig mycket av kommande år.

När jag läser av portföljutvecklingen de senaste 3 åren så ser den ut som följer:

2013 + 47 %
2014 + 27 %
2015 + 39 %
2016 - 5 % (per 160731)
Ack 2013 till dags dato +146 %, se graf nedan (skadad pga att avanza räknar pence som pund...).



Frågan är varför jag sitter och grämer mig... Avkastningen är riktigt bra trots en rejäl smäll i Vardia.

Troligen grämer jag mig för att det är lätt att vilja ha mycket. Detta kan också göra att man tenderar att öka risken. Jag har som mål att avkasta 15 %, ett mål jag lyckats överträffa mer än väl, och det är ett aggressivt mål dessutom. Målet är satt på en femårsperiod vilket gör att jag har som mål att dubbla portföljen vart 5:e år. Den 15 % avkastningen ska uppnås via en diversifierad portfölj mellan 7-12 bolag med högst 20 % vikt per bolag. Filosofin är värdeinvestering och avkastningen ska uppnås i hausse eller baisse. Med min investeringsfilosofi och den tid jag lägger ner så tycker jag målet är rimligt, varken för högt eller för lågt. Om ytterligare några år vet jag om det var rimligt eller inte.

På börssnack är det lätt att tro att man ska 100 % per år i mål. Köper man en fond bör man nog inte ha mer än 5 % årligt avkastningskrav... skämt åsido. 

Vad har ni för avkastningsmål?

Följ Värdepapprets nordiska modellportfölj på Shareville och kika in på Värdepapprets hemsida där ni kan läsa mer om värdeinvestering.

Trevlig helg!






21 kommentarer:

  1. Jag ställer inga avkastningskrav. Mitt mål är värdebevarande och stabila utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inget dumt mål. Stabilt, säkert och framgångsrikt. Många har gjort det förr och det fungerar. Lycka till!

      Radera
  2. 15 över tiden känns offensivt men kanske är bra att ha höga mål?

    Själv har jag 8% med låg volatilitet som riktmärke även om jag lyckats bättre än så än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ganska offensivt men tror det är möjligt. Följer dig noga och det går bra. En väg till framgång tror jag också är att ha en god strategi, följa den, och inte sätta för höga mål. Ofta blir det ändå bättre än man tänkt sig. Viktigt att vara uthålligt och långsiktig. Behålla vinnare osv. Lycka till!

      Radera
  3. Angående Vardia så tror jag det bolaget är så förknippat med Ägamintid och Aktiefokus att därför har det blivit svårare att skaka av sig förlusten. Min känsla är att du var rätt transparent innan det smällde till i portföljen och efteråt blivit väldigt försiktig. Du förvalta även dina släktingars portföljer och vad jag sett har du inte skrivit något om det heller.

    Hoppas du kan fortsätta som du gjort innan och fortsätter hitta bra case därute :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kan det nog vara angående att vara förknippad med ett bolag. Förvaltar fortfarande många släktingars portföljen framgångsrikt. Av någon anledning köpte jag aldrig vardia till dom vilket kanske var ett varningstecken i sig... Jag är lite mer återhållsam med information nu för tiden för att jag blev offentlig och driver en tidning. Kan inte skylta med pengar och alla investeringar på samma sätt längre. Tyvärr. Men samtidigt skapar det arbetsro för mig. Hoppas också hitta fler case! Tack!

      Radera
  4. Mitt mål är fokuserat på utdelningar och inte kurser, jag vill kunna öka utdelningen 7-8% varje år. Målet är 140 000 kr i utdelningar. Får nu 85 000 kr samt likvider på 500 000 kr som jag tänker vara försiktig med så dom närmaste åren blir det mest återinvestering av utdelningar och ha halvmiljonen som trygghet. Är en försiktig general.

    Hälsningar Pontus

    SvaraRadera
  5. Låter som en mycket bra och försiktig strategi. Du kommer säkerligen lyckas och överträffa dina mål, det är min egen erfarenhet.

    SvaraRadera
  6. Målet på längre sikt är att nå 300000 kr per år i utdelningar. Värdeökningen är inte lika viktig men en kul indikator på att portföljen mår bra. Visar det sig att jag slår index kontinuerligt kanske jag fokuserar mer på värde/stockpicking/trading. Jag siktar just nu på 5 % utdelning och 3 % värdeökning (=8 % avkastning) per år, och gärna en utdelningsökning med kanske 5 % i genomsnitt på innehaven, men kombinationen high yield och high dividend growth är svår att hitta...

    /Maxa Allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. 300 k låter perfekt. Lär väl täcka levnadskostnaderna då? Antar att det är målet. Ja, just tillväxt i utdelning och hög utdelning är svårt. Själv tror jag ofta dessa bolag inte syns förrän om några år. Dvs det är bolag som idag inte kommer på radarn då utdelningen är för låg utan de syns först om några år då de ökat den rejält. Lycka till! Sund och bra strategi.

      Radera
  7. Alltid lika roligt då du finner tid till bloggen utöver Värdepappret, familjen och (suck) jobbet=)

    De siffror du visar är inget annat än imponerande och att sikta på 15%/år är ett mål jag VET att du klarar. Förvisso ser nog en majoritet detta som högt, men allt handlar om vad man jämför med samt vad man vet/"tror" om sig själv och de kunskaper man besitter.

    Då jag själv kör en blandning mellan värdeinvestering och utdelningsdito siktar jag på att prestera, likt Stefan ovan, 8 % årligen. Just nu, 1/8-16, ligger jag strax under +6 % detta år. Därtill är jag mycket ödmjuk och ser att varje år jag går med plus och ökar mitt kapital är ett vunnet år. Slår jag dessutom index då och då så är det extra roligt!

    Jag tror det är viktigt att inte glömma bort att 1, 2, 3 eller 4 % är bättre än 0%! Så när man summerar sitt år och känner en besvikelse över +4% bör man fråga sig om det hade varit roligare att inte ha fått ngt genom att ha pengarna ligga i madrassen...flåt; ett bankkonto.

    Jag är mycket imponerad av dina siffror och följer dig med stort intresse!

    Önskar dig all lycka och välgång,
    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer dig med stort intresse också och imponeras mycket över ditt tålamod och konsekvensen i dina investeringar. Precis som du säger så är allt över 0 % idag bra då alternativa placeringar ger just 0 %. Om några år kanske vi kan få 10 % ränta på ett bankkonto och då kan man ju lägga pengarna där istället. Lycka till!

      Radera
  8. Om du har som mål att avkasta 15 % per år och dubbla kapitalet på 5 år, så är det bara köpa Amhult2 och inte röra dem på 5 år ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett alldeles utmärkt förslag! ;-)

      Radera
    2. Märkligt lågt intresse för denna pärla. Har bara sett dig och Toppaktier som skriver mer insatt om denna. Borde ligga en bra bit över 100:- redan nu och minst 200:- om 4 år. Att läsa på om Amhult2 kan vara mycket lönande.

      Radera
  9. Hej! Har du något tips på bok eller annat till en nybörjare som vill bygga en långsiktig portfölj. Jag kommer ha som mål att sätta av 15-20k i månaden.

    Jag är mycket och engagerad och målinriktad när jag har bestämt mig för något men saknar dock kunskaperna.

    Sedan tycker jag det är synd att det blivit glesare mellan spalterna på din blogg. Men förstår varför.

    /Löparen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det finns så många böcker i ämnet. Jag har läst många. Mest har jag lärt mig genom att läsa forum/bloggar/delårsrapporter. Sen har jag haft förmånen att jobba med siffror och värdering av bolag vilket hjälpt. Du kommer långt med att köpa varje månad i stora stabila bolag. Ta 10 st av dessa och köp varje månad. Du kan inte misslyckas över tid. Försök förstå bolagens verksamhet och varför de lyckas med det de gör.

      Just nu har jag mycket. Den största tiden lägger jag på att skriva kvalitativa djupanalyser i Värdepappret. Sen har jag ju heltidsjobb och en stor familj. Bloggen kommer sist i ordningen... tyvärr. Men försöker när jag får tid över.

      Du kan läsa på Nordnetbloggen där jag och de andra från värdepappret skriver. Där finns lite smått och gått. http://www.nordnetbloggen.se/author/vardepappret/

      Lycka till! Övertygad om att du kommer att lyckas.

      Radera
  10. Grattis!

    Ett fint förvaltningsresultat.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  11. Tack för ditt arbete med Värdepappret mm, det har varit många stunders intressant läsning.

    Angående Vardia tycker jag dock du överdriver kraftigt. De har gjort fel, absolut, kanske rent av oansvarigt. Men det har inte varit något fiffel och definitivt inget kriminellt. Ingen har ens åtalats och hade det varit i närheten av bedrägligt hade man aldrig kunnat få sådana dispenser som man fått av Finanstillsynet.

    Revisorerna hade tidigare godkänt upplägget fram till dess man inte gjorde det. Exakt varför lär vi aldrig få veta.

    Hur det kommer gå för Vardia framöver vet vi inte ännu, men jag tycker nya ledningen gör det mesta rätt med de förutsättningar som finns.

    SvaraRadera
  12. Personligen har jag just läst ut Joel Bladhs bok: Bygg en förmögenhet-fixa familjens ekonomi eftersom jag själv är småbarnsförälder, det varr det en bra nybörjarbok oavsett familjekonstellation. Grattis ÄMT till fin utveckling! /John

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...