torsdag 28 juli 2016

Portföljförändringar, Nilörn och Judges med mera

Även om bloggen inte är särskilt aktiv så förändras portföljen till och från även om det inte är några revolutionerande förändringar. Jo, lite aktivitet i skrivandet är det. Läs vad jag och mina kollegor i Värdepappret skriver på Nordnetbloggen. Ni har länken här. I veckan skrev jag ett inlägg om Prem Watsa som är en synnerligen intressant person som driver ett intressant bolag.

Största innehaven är Protector, Amhult 2, Judges Scientific och Nilörngruppen. De två sistnämnda har jag ökat i den senaste tiden. Judges Scientific i samband med deras vinstvarning och Nilörngruppen i samband med deras omvända vinstvarning.

Judges har flaggat för ett svagt första halvår men en förbättring andra halvåret. Aktien har sjunkit från en rimlig värdering på runt 2000 pence till en mycket intressant värdering kring 1400 pence. Jag passade på att öka på låga 1200 pence efter den senaste vinstvarningen. Värdepappret har skrivit om Judges i Nr 15, en uttömmande analys där jag inte har myck et att tillägga. Judges har potential att tjäna upp mot 150 pence kommande 2-3 år. Bolaget kan handlas i 3000 pence om 2-3 år. Kring dagens kurs på 1400 pence får man ett riktigt toppbolag till en mycket låg värdering.

Nilörngruppen levererade en omvänd vinstvarning. I min analys i Värdepappret såg jag en vinst per aktie på 4,40 kr i år, som jag ändå tyckte var rätt aggressivt. Det kan nog bli mer än så i år. 4,6-5 kr är inte omöjligt om orderingången håller i sig. Jag var i kontakt med VD häromdagen och fick några saker bekräftade för mig. Nedan är ett urval av det som vi diskuterade.

Ingen notering på Small Cap aktuellt för tillfället. Man ser inte någon vits med detta då det kostar mer pengar och inte leder till högre värdering.

Återköp av aktier har inte varit på tal men kan bli aktuellt om värderingen är låg. Jag tror dock personligen att Traction vill åt utdelningen så räknar inte med några återköp.

Angående förvärv så kan det bli aktuellt då man tittar på ett antal bolag i Europa men det finns ännu inget konkret.

Det finns inga engångsposter i den omvända vinstvarningen utan resultatet är "rent".

Bruttomarginalen får vi vänta på till Q2 släpps innan vi får reda på. Det är en mycket viktig parameter och det hade suttit mumma om de kan öka denna.

Vidare sa VD att man tar marknadsandelar i England och Tyskland och ska kunna växa organiskt där kommande år med minst 5 %.

Jag tycker Nilörn fortsatt ser bra ut. En låg värdering av ett bolag med stora kvalitéer.

Utöver ovanstående har jag köpt in lite Intrum, Aldermore, Intesa Sanpaolo, ökat i DNB och fiskar i Jyske Bank. Sen har jag börjat läsa in mig på Everest Re Group som jag tycker ser väldigt intressant ut. Lite som Travelers fast återförsäkring.

Glöm inte följa Värdepappret på Shareville där vi har satt ihop vår nordiska modellportfölj. Ni har länken här!

Trevlig kväll!

ägamintid














3 kommentarer:

  1. Grattis till en bra utveckling i stort och för Nilörn bland annat!

    I Judges, hur tror du att Brexit påverkar ändå på sikt? Och hur ser du på andelen återkommande intäkter?

    Och i Everest Re, jag skulle vara rädd för att det blir en ren commodity. Tänker på att det finns CAT-bonds-fonder att köpa som småsparare. Är det inte området för konkurrensutsatt numera och vad hjälper en lång erfarenhet då?

    Inte kikat på några Italienska aktier :-) Valsoia är något jag skulle vilja testa om jag var där.

    SvaraRadera
  2. Judges har mycket lite återkommande intäkter vilket inte förändras av Brexit. En svagare valuta dock positivt då mycket försäljning sker på export. De säljer till universitet och där tror jag efterfrågan är ganska stabil. Man vill inte kapa för mycket forskning och utveckling även i sämre tider.

    Valsoia har jag sneglat på. Finns några pärlor i Italien. Allt är inte "dåliga lån".

    Ska gräva vidare i Everest och återkommer eventuellt.

    SvaraRadera
  3. Skulle lägga en order på JDG via nordnet idag men fick svar att jag inte kunde köpa via dom. Har du köpt via avanza?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...