söndag 29 maj 2016

Svammel om utdelningar, kassaflöde och ekonomisk frihet

Samma rubrik som ovan hade jag på ett inlägg som jag skrev i januari 2012. Länk till inlägget
Jag satt och tittade på lite gamla inlägg igår och läste igenom just detta. Inlägget är ett av de mest lästa på bloggen sedan jag startade den sommaren 2011. De inlägg som lockat flest läsare på bloggen genom åren är de som rör privatekonomi och ekonomisk frihet. Inte så konstigt kanske då det är ett spännande tema. De flesta av oss har nog vaknat av klockan en måndag morgon och känt att det hade varit skönt att slippa gå till jobbet?

2012 hade vi startat resan från för hög skuldsättning mot nettoförmögenhet och hade kommit en bit på vägen. Idag har vi en betydligt bättre finansiell ställning men också högre kostnader då vi har lyckats yngla av oss två underbara barn och köpt hus. De omkostnader som vi hade 2012 på 22 000 kr per månad är högre idag. Även om lönerna också är högre så har omkostnaderna ökat i en snabbare takt. En ganska vanligt utveckling antar jag.

Inlägget från 2012 har stort fokus på utdelningar. Direktavkastning, utdelningstillväxt och sparande månatligen återkommer i texten. Egentligen är fokus idag samma sak. Dock har utdelning och direktavkastning bytts ut mot kassaflöde fokus. Egentligen slutar ekvationen på samma sätt. Bra kassaflöde ger goda utdelningar och goda utdelningar är ett resultat av bra kassaflöde. Att spara varje månad är fortfarande en viktig del av planen för att nå målet.

Utdelningar är väldigt populärt i den sociala medievärlden och jag tycker själv det är väldigt roligt. Det är något häftigt att få löpande betalningar från bolag som man äger. Känslan när depåsaldot ökat via en utdelning känns fortfarande overklig. Ett företag betalar mig pengar utan motprestation? Är detta den där gratislunchen som inte finns? Nja, motprestationen är ändå att man tar en risk via ägarandelen i bolaget och att man står först på tur att skjuta till nya pengar om så skulle behövas. Men jag förstår att den finns en stor fascination för utdelningar.

Målet är som bekant att täcka hushållets omkostnader med utdelningar, en passiv inkomst. Vägen dit har svängt flera gånger och fokus på utdelningar är bytt mot fokus på kassaflöde. Några riktigt bra aktieaffärer har gjorts sedan bloggen startades 2011 och ett par riktiga jordfräsar har jag också hunnit med. Amhult 2 och Protector är två riktiga raketer och Vardia är den stora plumpen i protokollet och egentligen den enda.




Hur mycket kapital krävs då för att sluta jobba? Med våra omkostnader så krävs det passiva inkomster på ca 30 000 kr per månad eller 360 000 kr per år. Jag skulle kunna köpa Handelsbanken för 6,5 mille och så vore saken biff. Eller en mer diversifierad portfölj med en direktavkastning på 4 %. Då skulle jag behöva stoppa in 9 mille. Tyvärr är inte aktieportföljen ännu på dessa nivåer. Hur mycket kapital som krävs för att sluta jobba är subjektivt och om man vill sluta jobba är en annan fråga. Jag skulle tippa på att vi har 5-7 år kvar tills vi står inför beslutet om vi ska sluta eller inte. Allt ligger i händerna på hur väl kassaflödesmaskinerna (aktieinnehaven) levererar och hur mycket kassaflöde vi kan leverera in i portföljen. Medan bolagen jobbar åt vår favör 24/7 så njuter vi av resan mot målet och sen får vi se om det var resan till målet eller själva målet som var målet.7

Trevlig helg!

ägamintid








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...