lördag 28 maj 2016

Blandade inköp

Uppdateringen på bloggen är sådär och har varit så ett bra tag. Jag vet inte riktigt hur jag ska få liv i den. Med två barn, heltidsarbete samt jobb med Värdepappret så blir det inte mycket tid över. Men jag ska försöka öka frekvensen något. När jag dessutom blivit offentlig så är det inte lika kul längre att flagga med exakta belopp för sparande och lön mm.

Om några dagar bär det iväg med familjen till Italien i några veckor. Vi drar till Ligurien igen och det ska bli ett välbehövligt miljöombyte.

På aktiefronten händer det mer än vad som avspeglas i bloggen. Jag har ökat i Protector den senaste tiden och innehavet är nu klart störst i portföljen. Det är deras satsning i England som jag finner intressant och jag tror det kan bli riktig bingo där om några år. Kortsiktigt kan Protector svänga en del då investeringsportföljen är volatil och de har ännu inte börjat leverera i England. Men på längre sikt ser det riktigt intressant ut och jag tror satsningen i England kan driva 10-15 % årlig tillväxt i många år framöver om de får fäste där. Läste på deras hemsida att de har kapitalmarknadsdag i augusti med fokus på England och Sverige. Det ska bli mycket intressant att ta del av.

Nilörngruppen, som jag skrev om i Värdepappret som släpptes igår, är näst största innehav. Slutsatsen i min artikel är att Nilörngruppen är köpvärd på 44 kr vilket är ungefär vad den handlas i idag. Jag tycker det ser förträffligt ut för Nilörngruppen och känner mig trygg med en rejäl stek där.

Jag har den senaste tiden även köpt på mig lite H&M runt 255-260 kr. Det finns alltid orosmoln för H&M men på nuvarande nivåer börjar det se intressant ut. Skulle de fortsätta ner är det en aktie jag gärna köper mer i.

Jag har även tagit in en post i Jyske Bank och en del Handelsbanken. Jag äger även DNB sedan tidigare. Dessa tre banker anser jag vara nordens bästa och jag tänker vara ägare här under en längre tid. Både DNB och Jyske handlas runt 8-10 gånger årsvinsten med rejäl uppsida om räntorna ökar. Handelsbanken behöver jag inte presentera närmare utan deras historik talar för sig självt.

På återhörande om några veckor!

ägamintid












6 kommentarer:

  1. Spännande läsning, som alltid.
    Keep up the good work och ja, det är svårt att hinna med allt man vill med barn (x2), jobb och annat som tar tid. Samma sits här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ingen enkel ekvation. Dygnet är för kort :)

      Radera
  2. Hej Ägamintid! Vad roligt med ett blogginlägg från dig. Jag har följt bloggen länge och det är alltid roligt att se vad du har haft för dig på aktiefronten.

    Även jag köpte H&M denna månad, mycket trevliga nivåer jämfört med 360 kr per aktie...

    Ha så trevlig i Italien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, HM ser intressant ut. Trodde inte man kunde komma in på nivåer runt 250 kr igen. Kanske kan vi tom komma in ännu billigare? Den som lever får se. Hoppas kan man alltid göra.

      Radera
  3. Det finns inget egenvärde i att blogga om man inte har tid.

    Familj, jobb och Värdepappret bör alltid komma före. Sen är det så klart alltid kul med korta uppdateringar och insiktsfulla kommentarer på andra bloggat i mån av tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du helt rätt i! Det är det dåliga samvetet som spökar. Känns som man sviker sina trogna läsare som varit en så stor del i nöjet att blogga. Men allt har sin tid. Som du skriver så kommer familj först, sedan jobb och sedan Värdepappret.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...