måndag 25 januari 2016

Lite tankar om börsläge och några nya affärer

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag inte en aning vart börsen är på väg. 2016 har också startat på ett märkligt sätt men mycket hög volatilitet med främst dragning söderut. Att sia om börsen är inte enkelt utan så svårt att jag väljer att inte göra det alls.

Likaså är det svårt att sia om priset (P) för en aktie men enklare att räkna på vinster (E), åtminstone uthållig vinst. Så istället för att sia om P så försöker jag beräkna E.

Vad har jag då gjort hittills i år. Inte särskilt mycket. Men jag måste säga att det känns väldigt bra att vara jagad av säljare. En betydligt bättre känsla än att behöva jaga säljarna. Nu kommer sälja till mig och möter mina lågt hängande ordrar.

Jag ökade i Protector på dryga 60 kr vilket visade sig vara bra timat då Protector kom med en utlovad uppdatering förra veckan som var riktigt bra. Protector förväntar sig 22 % tillväxt under 2016 vilket är makalöst bra. Deras förnyelse sker i början av året så hela 2016 är redan räddat nu. Kursen har dragit en bra bit över 70 kr på beskedet. Protector är alltjämt ett mycket fint innehav i portföljen.

Jag har även ökat upp en smula i Vardia på 1,40 kr. Här har inte mycket hänt förutom att kursen har backat. En intressant sak ska nämnas. Vardia publicerade en presentation i mitten av januari där de bl.a. skriver att solvensen är ok per 1 januari vilket ger mig trygghet i att Q4 gick enligt plan. Delårsrapport förväntas i slutet av februari. Detta var egentligen ganska väntat men ändå skönt att få det på papper. Värderingen ter sig mycket låg och jag förväntar mig stora framsteg av Vardia på det operativa planet under året.

Det har varit en stökig start på börsåret 2016 men i portföljen är det desto lugnare. Värdena rör sig i regel betydligt mycket mindre än priset, det kan vara bra att ha med sig i tider av oro.

Glöm nu inte att signa upp för en prenumeration av Värdepappret. På fredag kommer första numret för 2016 med bland annat en analys av den norska snabbväxaren Zalaris.

God kväll!

1 kommentar:

  1. Kan du skriva en kommentar om Vardia idag? Minus 20 procent.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...