fredag 1 januari 2016

2016

Snart går vi in i 2016 och vad rör sig då i mina tankar? Börsen är svår att tyda. Hur mycket lågräntemiljö ligger i kurserna? varför har oljepriset kraschat? mycket höga värderingar för många bolag? Beror de höga värderingarna på lågräntemiljön eller på att vinsterna kommer att explodera? Eftersom jag är försiktig så tänker jag att inte tro på någon vinstexplosion utan jag väljer att titta på historisk lönsamhet och avvaktar då att investera i en stor mängd av bolag då jag inte finner vinsterna uthålliga.

Mina tre största innehav är som tidigare Amhult 2, Protector och Vardia. Jag tror på alla tre innehaven inför 2016 varför jag håller kvar bolagen i portföljen. Jag har ägt Protector i drygt 2 år och Amhult 2 i ca 2 år. Vardia något kortare tid då jag sålde under året för att senare köpa tillbaka.

Vardia har högst risk, även om jag anser den vara låg, och givetvis också störst potential. Gör de vad de ska så kan vi ha 3 kr redan 2016, det vill säga en uppgång på 100 %. Min huvudtes i Vardia är att de ska kunna tjäna minst 10 % på omsättningen förr eller senare. Egentligen ska de kunna tjäna mer men med tanke på deras ganska prekära utgångsläge så är det en bra start att nå 10 %. De större försäkringsbolagen ligger på ca 20 % där hälften av resultatet kommer ifrån försäkringsrörelsen och hälften från deras finansiella placeringar. Om Vardia kan nå 10 % inom 3 år så tjänar de över 150 MNOK vilket motsvarar 35 öre per aktie. Då har vi aktiekurser på + 5 kr. På nedsidan i Vardia finns affärsmodellen som idag gör att deras combined ratio blir något lidande. Den största risken, deras finanser, känns bättre nu då de inte har mandat för att ta in mer pengar vilket tyder på att de nu känner sig trygga med den finansiella ställningen. Konkursrisk och tvångsförsäljning av kundstocken känns därför avlägsen nu och det är givetvis skönt. En annan uppsida i Vardia är att de köps upp vilket inte är otroligt om de får ordning på verksamheten. Deras upplägg då Vardia idag endast består av en kundstock gör att de är ett mycket attraktivt byte för en större aktör som till exempel Gjensidige.

Amhult 2 och Protector har god potential men inte samma potential. Amhult 2 bygger nu på med god lönsamhet och kan realisera 10-15 kr per aktie för varje etapp av bygget. Aktien handlas en bit över substansen men jag räknar med god substansvärdetillväxt kommande år och värderingen är lägst i branschen trots en god uppgång. Protectors resa fortsätter och det som kommer styra värderingen där kommande år är satsningen i England. Om den blir lyckad, vilket jag tror, så kommer bolaget har mycket att ge kommande 5-10 år.

I övrigt har jag några mindre innehav så som Picanol, Spectrum, TGS, Traction med flera. Dessa är dock så små så att det inte påverkar portföljen nämnvärt. Avkastningen kommer att bero på mina tre största innehav.

Portföljen slutade 2015 på +39 % vilket jag är mer än nöjd med tanke på Vardias fadäs i början av året. Protector och Amhult 2 är nu plus 200-300 % sedan inköp och Vardia kraftigt på plus sedan försäljningen i våras och det nya inköpet under hösten. Portföljen har nu avkastat 37 % årligen de senaste tre åren. Det är en avkastning jag är stolt över men ser den inte som uthållig. 15 % är mitt mål och en mer rimlig förväntan på avkastning.

Under 2016 kommer jag att fortsätta att gräva efter mindre bolag där jag har chansen att hitta kap och har en fördel mot övriga marknaden. Genomlysningen är mycket liten där vilket gör att man har goda förutsättningar att hitta låga värderingar Detta kommer att ske både privat och via tidningen Värdepappret.  Jag har som mål att försöka hitta ytterligare 1-2 bolag som får en tyngre vikt i portföljen. Dessa vet jag ännu inte vad de finns utan det är ett jobb som måste göras under året. Även om börsen i stort är högt värderad så finns det alltid undantag, främst avseende mindre bolag och det är där jag kommer att leta under 2016. Skulle börsen falla ordentligt kommer jag att leta större bolag givetvis, men med dagens värderingar finns mycket lite att hämta.

Sammanfattningsvis finns det potential för en god avkastning även 2016 och den är beroende av hur mina tre största innehav utvecklas. Portföljen börjar bli stor så även om insättningarna kommer att göras månadsvis så är det bara en liten del av totalen. Men en ack så viktig del att kunna fylla på portföljen regelbundet med nya friska pengar. Målet om att äga tiden är kvar och det känns som det närmat sig väsentligt senaste halvåret. Nu väntar ett händelserikt 2016 och det återstår att se om målet är närmare eller längre bort när jag summerar om 1 år.

God helg!

22 kommentarer:

  1. Rätta mig om jag har fel, men var inte en punkt på vardias extraordinära generalförsamling den 12 januari just att ge styrelsen rätt till att genomföra kapitaltillskott?

    Är fortfarande lite orolig för den finansiella risken, men vi får hoppas att det går åt rätt håll och att dramatiken är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag rättar dig. :) Det handlar om aktier för ledningen i ett incitamentsprogram. Inte om att genomföra någon nyemission av större format. Jag känner mig därav mer trygg då de när PM om extra stämman kom ut vet hur december har gått, förutom på några få dagar. De lär därmed veta att det gått ok att den finansiella ställningen förbättras 2016 vet vi ju.

      Radera
    2. Japp, det är betryggande! Tack för att du klarade upp det.

      Radera
  2. Tack för din årsuppdatering och din fina blogg som
    för övrigt är en stor anledning till att jag själv började spara precis i samband med att jag började arbeta för 3 år sedan och nu lyckats bygga upp en portfölj på 900k.
    Jag är lite nyfiken på dina tankar kring Amhult som jag också köpte i samband med att du började skriva om bolaget. Hur kommer Amhult i framtiden göra med vinst och vad kommer de tjäna pengar på efter att byggnationerna är klara? Kan vi förvänta oss regelbundna utdelningar i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera. Bloggen är inte vad den varit men försöker ibland när jag får lite tid över... De kommer att göra vinst genom fastighetsförvaltning då de har för avsikt att behålla den största delen av beståndet och sälja en mindre del bostadsrätter. Utdelning kan vi inte räkna med närmaste åren men på sikt ska de kunna dela ut i takt med stigande förvaltningsresultat och att projektet är klart.

      Radera
  3. Hej Äga min tid . Kul att du börjar bli mer aktiv med bloggen igen:-) En fundering om Amhult2. Vad händer med företaget då marken i Torslanda är färdig exploaterad? De verkar inte jobba med att ta in och utveckla andra områden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Försöker när tid finns! När marken är klar i Amhult så jobbar de vidare med mer mark i närområdet. Enligt samtal med Eigil som jag har haft så har de några områden på gång och det är inte omöjligt att de förvärvar mark redan i år. De känner till området väl och kommer därför satsa vidare i närområdet. Dessutom finns det så klart stordriftsfördelar att ha fastigheterna i samma område.

      Radera
    2. Amhult 2 är ju betydligt lägre värderat än liknande bolag, ex v Magnolia. Med tanke på Amhult 2:s potential i de delar man planerar att exploatera kommande år, vilken kurs borde resp tror du vi kommer att ha nästa nyår? Jag tycker vi borde ha 120-130, men att det blir 90.

      Radera
  4. Finansnovis, det handlar om 5,8 miljoner aktier, en utspädning på drygt 1%.

    SvaraRadera
  5. Grattis till en bra utveckling och håller tummarna för att dina innehav går bra 2016. Själv vågar jag mig inte på sådan vikt på de stora innehaven men det är en individuell fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag är ganska koncentrerad men har diversifierat bort mig tidigare. Men det är en smaksak precis som du säger.

      Radera
  6. Placerar du allt (eller nästan allt) ditt kapital i Sverige eller Norden? Är inte det riskabelt? Jag förstår att det är lockande att göra, eftersom den svenska börsen avkastar så bra. Men det är samtidigt ett land och en valuta. Jag placerar aldrig mer än hälften av mitt kapital i Sverige. Hur tänker du kring riskspridning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite blandat Protector och Vardia är ju exponerade mot Norden medan Amhult 2 är Sverige. Sen har jag några andra bolag med mer global exponering. Jag tänker som du. Vill inte bara ligga i vissa valutor eller mot vissa länder.

      Radera
  7. Skriver även här...Inget annat än imponerande! Jag gläds med dig och det är alltid lika roligt tillika värdefullt att läsa dina tankar och reflektioner!

    På tal om Vardia...,

    https://www.youtube.com/watch?v=qRCteeZTrjE

    God fortsättning =)

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :) och god fortsättning själv. Vardia är ett bolag som jag ska nämna för barnbarnen om 30 år. :)

      Radera
  8. Amhult 2 är mycket intressant men uppgiften att de eventuellt förvärvar ny mark redan i är spännande. Nu är det ju eventuellt och inget klart, men intressant att de redan tittar på den möjligheten. När Amhult 2 är klart om fem-sex år har vi ett substansrikt bolag med bra kontinuerlig avkastning. Då framstår dagens kurs som köpläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ser riktigt bra ut för bolaget. Ska bli spännande att se substansvärdet om 5 år.

      Radera
  9. Lågräntemiljön är nog här för att stanna ett bra tag antagligen. Något däremot att se upp med är valutadoping av många exportbolag nu. Samtidgt är det rabatt på bolag som verkar i Norge nu med den svaga norska kronan där verkar du rätt positionerad med Protector och Vardia som bägge har allt mer verksamhet utomlands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, valutan är också en rysare. Kan ta många vägar både SEK men även andra valutor. Det viktigaste är väl att inte bara sitta med en valutaexponering utan en viss diversifiering även där.

      Radera
    2. Hej! Tack för en jättebra och intressant blogg. Jag är också ägare till Vardia, Amhult 2 och Protector. Min favorit är nischbanken Nordax. Vad tror du om Nordax?

      Radera
  10. Hej! Stort tack för en mycket bra blogg. Du är mycket kunnig och det är intressant att läsa det du skriver. Jag är också ägare av Amhult 2, Protector och Vardia. Jag vill också nämna nischbanken Nordax som jag tror stenhårt på. De är så extremt skickliga på att bedöma till vem de lånar ut pengar till. Dessutom är verksamheten lönsam. Har du analyserat Nordax?

    SvaraRadera
  11. Alltid kul att se att helåret gått bra, snyggt jobbat!

    Håller ett mindre innehav i Vardia i en mindre del utav min portfölj. 37% årligen är verkligen fantastiskt bra!

    Keep on rocking!
    Tobias
    http://riktliv.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...