måndag 16 november 2015

Ökat upp i Protector och Vardia

De senaste veckorna har jag ökat upp i Protector och Vardia. Det är, som jag tidigare skrivit, Protectors satsning i England som jag tycker är mycket spännande. Den kommer givetvis att kosta initialt men kan på sikt stå för Protectors tillväxt i många år framöver. Nästa år lär vi inte märka mycket av verksamheten där men 2017 ska det börja röra på sig mer. Med en värdering på ca 12 gånger årsvinsten och god tillväxt ser Protector inte särskilt dyrt ut.

Vardia har jag gått in i tidigare och ökade upp lite innan delårsrapporten. Återigen en till synes svag rapport med en höga kostnader för skador. Gräver man lite djupare i siffrorna så ser man dock att bolaget rensat från engångskostnader gör ett svag minusresultat. Det går att diskutera huruvida stora skador är engångsskador men även med dessa kostnader backar man 14 miljoner i kvartalet och utan dessa 4 miljoner.

Förnyelsegraden var hela 89 % vilket är imponerande och antyder att kunderna inte tappat förtroendet och att Vardias erbjudande är konkurrenskraftigt.

I q4 och q1 nästa år kommer Vardia närma sig lönsamhet och troligen nå lönsamhet. Jag har förtroende för den nya ledningen och hoppas att de kan förvalta det förtroendet väl. Om Vardia nu kan ägna sig åt försäkringsverksamhet och lämnat redovisningsstrul och dålig kommunikation bakom sig så ser det givetvis mycket billigt ut.

Med nuvarande verksamhet ska Vardia inom 3-5 år kunna tjäna 200 miljoner eller 44 öre per aktie och ska givetvis värderas betydligt högre. Förtroende tar dock tid att återskapa så jag räknar inte med någon hög relativ värdering i det närmaste. Vardia är helt klart värd en plats i min portfölj.

Utöver de två norska försäkringsbolagen har jag också köpt på mig lite Handelsbanken. Tryggt, stabilt och växande. En av världens bästa banker. Runt 115 kr och nedåt är jag köpare.

Amhult 2 har varit det innehav som utvecklats riktigt bra senaste tiden, vilket är roligt. Jag ska inte klaga på Protector eller Vardia heller för den delen. Men extra kul med Amhult 2 som jag tycker ser fortsatt aptitligt ut.

Portföljen har utvecklats mycket väl senaste tiden och är nu upp över 20 % i år. Återstår att se hur året avslutas!

Ha en trevlig kväll!

6 kommentarer:

  1. hej

    har du inte snöat in lite i dessa två bolag, det måste väl rimligtvis finnas andra bolag med mindre risk än två norska plutt bolag.

    Tack för en bra blog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dessa två bolag av olika anledningar. Vardia är på rätt väg och kommer tjäna pengar nästa år. Protector växer på i god takt och är ett otroligt kvalitativt bolag. Snöat in vet i fan. Portföljen har fler innehav än just dessa men dessa två är mina största tillsammans med Amhult 2.

      Radera
  2. Hur ser portföljen ut i sin helhet?

    Vänliga hälsningar
    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska köra ett inlägg om detta senare. Men största innehav är nu Protector, Vardia och Amhult 2.

      Radera
  3. Hej!

    Har inte följt turerna i Vardia. Vad jag minns var de som hetast i bloggosfären runt 25 kronor. Vardia ligger väl runt 1,50 kr nu. Portföljen skall vara upp 20 %. Inkluderar det Vardia?

    Såldes allt, och så började man om från början eller hur funkar det?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många turer i Vardia. Jag förlorade en del i raset då jag köpte runt 25 och sålde på 15. Sen har jag köpt tillbaka på dryga kronan. Justerat för nyemission är nedgången i Vardia inte från 30 kr till 1,50. Antalet aktier är fler nu. Uppgången inkluderar stjärnsmällen i Vardia tidigare under året.

      MVH
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...