lördag 3 oktober 2015

Uppdatering av estimat Protector Försäkring - jämförelse med 2013-07-03



2013-07-03 var ett fint datum för det var då jag köpte mina första aktier i Protector Försäkring, den hittills bästa investeringen som jag har gjort och den som gjort att jag ligger långt över index de senaste 3 åren.

Så här löd första meningen i inlägget som jag då skrev på bloggen: "Ett kort avbrott i semestern. Jag "kastade" mig på köpknappen och tog in några aktier i Protector Forsikring".

Kursen var vid första köptillfället 15 kr och jag köpte sedan på mig successivt under hösten och våren upp till dryga 20 kr.

Drygt två år senare kan jag konstatera att detta var den bästa affär jag gjort då kursen idag står i 60 kr och har varit uppe på över 75 kr. Under vägen har jag sålt av aktier på 60 kr och uppåt och nu senast återköpte jag aktier för ca 60 kr.

I snabbväxande Protector har det hänt en del sedan jag skrev mitt första inlägg. Nedanstående är ett utdrag från vad jag skrev 2013-07-03.

"Jag bedömer att Protector kan nå en vinst på ca 250-350 miljoner norska kronor per år utan någon tillväxt alls. På försäkringsrörelsen kan man nå ca 150-200 miljoner (combined ratio 90 %) före skatt och investeringsportföljen kan man nå ca 3 % per år vilket ger 100-150 miljoner. Resultat efter skatt bör kunna hamna på (30 % skatt) ca 175-250 miljoner vilket ger en vinst per aktie på ca 2,1-3,0 NOK.

Aktien handlas idag till 15 norska kronor. På 3-5 år ser jag en omsättning på 2-2,5 miljarder norska kronor och bra mycket högre vinst. Med svag ägarbild så ser jag inte att Protector kommer att finnas allt för länge. De lär bli uppköpta förr eller senare. Värderingen idag är hälften jämfört med de större bransch-kollegorna. Detta för ett bolag med ROE på 20-40 %. Utdelningen ligger idag på 1,20 norska kronor per aktie vilket ger 8 % i utdelning. Jag räknar med en utdelning för 2013 på minst 1 krona vilket ger drygt 6,5 %".


Jag var ganska konservativ och idag tjänar Protector 5-6 kr per aktie lite beroende på utvecklingen i investeringsportföljen.

Vad är då intjäningen för Protector idag och framöver?

Idag beräknar jag att Protector tjänar minst ett uthålligt resultat på ca 300 MNOK på försäkringssidan. Till detta kommer en investeringsportfölj som har ökat från 3,5 miljarder från när jag skrev första inlägget till idag drygt 6 miljarder. Om vi säger att de kan nå en avkastning på denna på 3-4 % så ger det ytterligare 200-250 MNOK. Resultat före skatt beräknar jag alltså till 500-550 MNOK i dagsläget. Efter skatt blir detta ca 400 MNOK. 

Idag har Protector 86 miljoner aktier och värderas alltså i drygt 5 miljarder norska kronor. Således en värdering kring 12 gånger uthålligt resultat (väljer att sätta en % på investeringsportföljen då det varierar från år till år. 3-4 % känns rimligt att nå över tid på säkra placeringar). 

Framöver förväntar jag mig fortsatt tillväxt på +10 % då Sverige och Danmark fortfarande bidrar med god tillväxt och förbättrade resultat. Satsningen i England kommer att addera modest omsättning och negativt resultat 2016 men bättre 2017 och framåt. Det är England som kommande 10 år ska driva tillväxten för Protector och lyckas de där kan jag garantera 2-siffrig tillväxt kommande 10 år. Initialt kommer det att kosta, precis som det gjorde i Sverige och Danmark men på sikt kan det bli riktigt bra.

Vad talar då för att de ska lyckas i England? Ledningen har visat att modellen fungerar i Sverige och Danmark och har metodiskt växt sig starkare och starkare och lönsammare och lönsammare. Deras låga kostnader gör att de har mycket goda chanser att ta sig in i England är många bolag slåss med höga kostnader. Ledningen är duktiga och om någon ska klara att etablera sig i England så tror jag att det är Sverre med sitt team.

Riskerna - ja, det är att satsningen i England misslyckas och man får dra sig tillbaka med ett antal miljoner i förlust. Det är inte hela världen. Värderingen idag räknar inte in något alls från Englandssatsningen.

Än så länge är den i uppstartsfasen men när den har kommit igång mer kommer mina ögon att dra sig till just skrivningarna om satsningen i England. För det är där den stora uppsidan i Protector finns. Lyckas de där så kommer dagens kurs på 60 kr vara ett minne blott. Protector är i portföljen för att stanna och tryggare är svårare att känna sig än i detta mycket välskötta och lönsamma bolag.

Spännande tider väntar i bolaget framöver. Jag kommer att hålla er uppdaterade. Be sure!

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Och för alla Protector-intresserade så får jag tipsa om att ni kan få träffa dem IRL nu på måndag på en aktieträff signerat Aktiespararna.
    http://pengabloggen.blogspot.fi/2015/10/nyfiken-pa-protector.html

    Adressen är Hornsgatan 96, Stockholm.

    Någon fråga du vill få med Ägamintid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt kul! Ställ frågor kring satsningen i Englnad och vilka volymer de förväntar sig 2017 och framåt.

      Radera
    2. Perfekt! Återkom gärna med ett blogginlägg av dina intryck.

      Radera
  2. Riktigt roligt att få läsa en kommentar om detta bolag som av många kallats för svenska bloggfavoriten.

    Jag håller tummarna för att de lyckas i England och att du fortsatt kan överavkasta mot index. Till dess önskar jag dig och din familj en fortsatt trevlig vistelse i Italien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Protector är ett fantastiskt bolag!

      Radera
  3. Ja, Protector är bra och tack vare er bloggare (och framförallt du) så gick jag in i aktien vilket visade sig vara en god affär. Tack för det ! Man hoppas ju bara att de inte åker på en mina á la Vardia så risker finns ju. Som ordmärkare (den svages sätt att hävda sig ?) antar jag att du menar 'ett minne blott' och inte 'ett minne blått'. Tack för ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kom in tidigt. Som Sverre säger så har resan bara börjat. Återstår att se om det är så men lyckas England lär det vara sanning. Protector ska inte sitta med den risken som Vardia, de kör inte den periodiseringen av kostnader. Självklart, tack för rättelsen. Redigerat nu.

      Radera
  4. Lite info från Protectorträffen

    http://pengabloggen.blogspot.fi/2015/10/aktietraff-med-protector-5-oktober-2015.html

    SvaraRadera
  5. Kul med en tillbakablick för att se hur det har gått sedan.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
  6. Köpte före dig faktiskt, både andra, tredje och fjärde Juni. Köpte mellan 14,8 till 19,8 NOK, borde såklart ha köpt mycket mer.. Man ska vara glad om man lyckas hitta 5 stk Protector över en livstid. Fantastiskt bolag till konkurspris, i en tidig fas med lång "runway".

    Håller för övrigt med dig om att den stora uppsidan och den stora nedsidan i en investering idag ligger i hur man lyckas i satsningen i England. Gasar man på med stora investeringar innan de har uppnått lönsamhet kan det bli farligt om de inte lyckas i England. Det är ju inte en lika lönsam marknad som norden. Om man å andra sidan lyckas är det en gigantisk marknad och Protector kan växa läänge där. Imponerad över att man fortfarande växer med 13 % i Norge.



    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...