lördag 8 augusti 2015

Vad kostar en Italien-resa för hela familjen?



Fick i ett tidigare inlägg en relevant fråga av Aktieingenjören som undrade vad en resa till Italien kostar för en familj med två barn.

Allt är ju som bekant relativt men jag kan redogöra för vad vår resa kostar.

Först och främst är vi båda föräldralediga vilket gör att våra intäkter är låga. Jag tar ut föräldrapenning och min fru tar inte ut någon. Vi lever således på en föräldrapenning vilket inte går ihop sig. Utebliven inkomst är en ingen kostnad men en utebliven intäkt, en ganska stor utebliven intäkt. Vi har därför sparat pengar för att ha råd med resan. Utöver detta så har vi under vår resa fasta kostnader avseende hus och bil etc, men de hör inte till resan så nog om dessa.

Den största kostnaden för resan är boendet i Italien där vi betalar 45 000 kr för två månader, ca 750 kr per natt. Detta var absolut inte det billigaste boendet utan ett av de dyrare alternativen. Men vi bor då bra i en lägenhet precis vid vattnet mitt i den lilla byn. Boendet hade kunnat kosta ca hälften i ett något sämre, men ändå bra, läge.

Resan dit och hem avser flyg, hyrbil, taxi och bil mm kostar ca 15 000 kr.

Sen tillkommer inköp av två nya vagnar som ska med på resan och högre kostnader för mat avseende restaurangbesök och för att "testa på" diverse mat. Jag räknar med att det blir dyrare än en månad hemma i Sverige Sen ska det väl också slinka ner några aperitivos under resan. Sen kommer det att bli lite utflykter och övriga nöjen som slutligen adderar till totalkostnaden som landar på ca 80 000 kr.

En bra slant, helt klart. Knappt 1500 kr per dag. En sådan här resa går att göra både billigare och dyrare, främst beroende på krav på boende och "matvanor". Vi har valt att bo på bästa möjliga ställe och har en rejält tilltagen matbudget. Att betala 80 000 kr för resan känns som att köpa ett bolag till reapris. Och det är antagligen så man ska känna när man hittat rätt nivå.

För att återgå till Aktieingenjören så har han, nu en månad efter att tidningen släppts, publicerat sin gästanalys som han skrev för Värdepaprpets räkning. En mycket bra sådan. Gå in på hans blogg och läs den. Ett stort tack till Aktieingenjören för medverkandet i tidningen och ett stort tack för de värmande orden om Värdepappret. Är du intresserad av en prenumeration av tidningen så gå in på vår hemsida här och läs mer.

God helg!






8 kommentarer:

  1. Dubbeltack för inlägget =).

    Jag har funderat lite på liknande lösningar någon gång i framtiden och då är det väldigt bra att ha sett lite siffror på vad andra lagt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem! Det är jag som ska tacka. :)

      Radera
  2. Gud vad tråkigt. En eminent aktieblogg har blivit reducerad till en medioker familje- och reseblogg och det avslutas alltid med reklam för värdepappret. Ytterligare andra bloggar har reducerats till vilken bil man skall köpa. Det känns tråkigt att de "fria" rösterna i investerar sfären, där slutet började med Lundaluppen, bestämt sig för att gå i samma spår som andra nasare. Nu försvinner den här bloggen tillsammans med några andra från mitt flöde i alla fall och man får väl tacka för den här tiden. Jag hoppas ni lyckas med er plan om ekonomisk frihet och att det går att balansera med småbarnsliv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att få ihop tiden till allt. Att både heltidsjobba, ha små barn, en tidning att driva och att blogga. Jag försöker stöpa om den här bloggen till en blogg om privatekonomi. Aktierna kommer att diskuteras i Värdepappret. Jag har svårt att balansera mellan tidningen och bloggen och väljer därför att lägga det mesta i tidningen.

      Jag har lagt tusentals timmar på denna blogg av min lilla fria tid och kände, som jag tidigare skrivit, att jag ville höja nivån ytterligare. Det har gjorts möjligt via tidningen.

      Jag är medveten om att kvalitén har sjunkit och kanske inte passar många längre. Men möjligen kan det bli bättre framöver.

      Tack för feedback.

      Radera
  3. Var hittar man bäst boenden för långtidsuthyrning då? 45k för 2 månader låter helt klart överkomligt om läge och standard är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade ordentligt och hittade några bra sidor. Vi känner till området och byn sedan tidigare vilket givetvis underlättade då vi vet exakt vilket läge vi får när vi hyr lägenhet. Homeaway.com tror jag vi använde den här gången.

      Radera
  4. Vilka sidor rekommenderar du att söka långtidsboende genom? Förmedlare eller privata uthyrare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev i tidigare svar. Vi använde homeaway.com. Men det verkar finnas en uppsjö av olika sidor mer eller mindre seriösa. Det underlättar så klart om man känner till stad eller område som man ska till. Då vet man om läget är bra och pris rimligt osv. Lycka till!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...