måndag 10 augusti 2015

Portföljuppdatering

Det har inte hänt så mycket i portföljen de senaste månaderna då det mesta, av det lilla, sparandet har använts till vår resa till Italien. Det var ett tag sedan jag uppdaterade hur den ser ut.

Idag ser portföljen ut så här:

Största innehavet är Amhult 2. Tror hårt på bolaget och värderingen kring eget kapital känns inte dyrt med tanke på att de kommer att växa väsentligt framöver.

Sedan följer övriga innehav utan storleksmässig rangordning.

Protector Försäkring - Hög värdering och jag har sålt av delar av innehavet. Men ett fantastiskt bolag som kan/kommer växa in i värderingen på sikt.
Banknordik - Låg värdering och kreditförlusterna i Danmark har börjat minska nu och vissa återföringar syns hos flera banker.
Jutlander - Låg värdering och kreditförlusterna i Danmark har börjat minska nu och vissa återföringar syns hos flera banker.
GEA - Värdering kring 3-4 gånger EBITDA och stor nettokassa att använda.
Picanol - Relativt dyrt men otroligt bra ledning och starkt kassaflöde. Kommer att behålla trots ansträngd värdering. Utrymme finns för fler förvärv med en stark balansräkning.
TGS - Lider av lågt oljepris men ledare i branschen och en stark sådan.
Spectrum - TGS lillebror men tillräckligt stora för att dra nytta av en svag marknad.
A&O Johansen - Kraftig uppvärdering sedan inköp. Bolaget utnyttjade sin starka balansräkning och förvärvade vilket känns intressant. Inte högt värderat ännu men mer rimligt. Betydligt lägre värdering än svenska motsvarigheter.
Michael Kors - Amerikanskt modeföretag med sviktande tillväxt. Värdering på 10 gånger vinsten och kraftiga återköp av aktier. Höglönsamt men värderas med farhågan att deras produkter ska tappa i popularitet.
Traction - 20 % substansrabatt och bolaget sitter med stor kassa att använda i sämre börstider. Kan bli spännande kommande år.

Fortfarande har jag god likviditet i portföljen.

En mängd bolag finns på bevakningslistan men jag har inte kommit till skott än. Mer om detta i kommande inlägg.

Trevlig start på börsveckan.

PS Nu kan du köpa lösnummer av Värdepappret. Gå in på här.


21 kommentarer:

  1. Ursäkta, men nu måste jag fråga dig hur du resonerar när du påstår att Protector är dyrt? Det mesta pekar på att de under fortsatt hög lönsamhet kommer att fortsätta växa med runt 20% per år. De är en av nordens mest lönsamma och välkapitaliserade försäkringsbolag. De har en direktavkastning runt goda 4% på dagens nivå, samtidigt som det värderas runt pe 12 på årets väntade vinst. Jämför gärna det med värderingen av övriga tillväxtbolag, så framstår det snarare som ett fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag värderar Protector på min bedömda uthålliga vinst och den ligger väl på ca 4 kr per aktie per idag. Så PE på uthållig vinst är ca 15. Inte dyrt men inte heller billigt. Jag sålde delar av mitt innehav mellan 65-70 kr. Kan tänka mig att köpa fler om aktien backar ytterligare. Ett fantastiskt bolag där jag var med från 15 kr till dryga 60 kr. Nu ska vi se hur satsningen går i England. Det kan nog bli riktigt bra.

      Radera
    2. Vad menar du med pe 15 och uthållig vinst 4 kr? Det innebär att du förutsätter noll tillväxt framöver, vilket absolut ingenting antyder, snarare absolut tvärt om enligt senaste kvartalsrapporten. Det är såväl helt orimligt som direkt fel enligt din värdering.

      Radera
    3. Jag räknar med en uthållig avkastning på deras investeringsportfölj på 3-4 % och CR på 90 %. De kommer växa in i värderingen på sikt om inte England kostar för mycket kommande år. Det blir stora skillnader i värdering hur man värderar just deras investeringsportfölj. Har varit konservativ från start i Protector och de har överträffat. Det kanske de kommer att göra igen varför jag behåller knappt hälften av innehavet.

      Radera
  2. Jaså Protector tycker du är dyra nu på p/e 11 på deras prognos är det för att du sålde på 40... Vardia däremot var dyra på 30 när du rekade ... :-) Nåja det kan inte bli rätt jämnt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde på mellan 65-70 kr. Se i övrigt mitt svar ovan. Vardia var en miss men man kan inte ha rätt jämt. - 50 % i Vardia och + 350 % i Protector är ändå helt ok! :)

      Radera
  3. Ser ut som en intressant portfölj, har du inte kvar några Vardia alls? Det enda bolaget som kan diskuteras i mina ögon är Michael Kors, har inte sett siffrorna dock, men vad man hör är mörket helt kört i botten.

    Mvh,
    Ewi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inga Vardia kvar. Mitt förtroende försvann. De är inte dyra nu men jag avvaktar ett tag innan jag eventuellt köper. Kors är höglönsamma men marknaden oroas över fallande jämförbar försäljning och det är inte bra. Men de tjänar goda pengar och återköper 5-10 % av utestående aktier nu vilket kommer ge bra effekt med dagens låga kurs. Viktigt dock att hålla koll på verksamheten så att inte modet blir ur tiden. Det är en stor risk, moderisken.

      Radera
  4. Klart Amhult2 måste vara dyra ni på Värdepappret har ju 40 kr som kurs där aktien är köpvärd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi satte en mycket konservativ kurs i tidningen. Då analysen gjordes handlades väl aktien runt 47-48 kr så det var inte helt långt borta ändå... :) Vi får se hur Amhult 2 klarar stigande räntor och en svagare börs. Kanske kan Värdepappret fiska in aktien runt 40 kr? Det vore ju bingo.

      Radera
  5. Tjena! Jag har följt din blogg ett tag och tycker att den är väldigt intressant. Eftersom att jag blivit så sjukt motiverad att ta steget in på börsen av bla dig men också en rad andra duktiga ekonomibloggare, så har jag idag tagit steget att skapa min egna blogg. Adressen till min hemsida är mot6miljoner.se och där kan man länka vidare till min blogg. Du får gärna lägga till mig på din blogglista om du vill. Jag kommer hursomhelst fortsätta följa dig, ha det bra och lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att kunna inspirera. Ska lägga till den bloggen i min lista.

      Radera
  6. Först vill jag säga att det hedrar dig att även lägga ut negativa kommentarer på bloggen. Jag har i flertal inlägg på Aktiefokus varit kritisk till Vardia ända sedan 30 kr till nu och bla. ifrågasatt att de prisar in sig utan att ha koll på kostnaderna. Aktiefokus har valt att ta bort de kritiska kommentarerna och bara släppa fram positiva...

    Olika åsikter gör en marknad och jag har för mig att du började hyvla Protector vid 40 men sk-tsamma och oavsett ibland gör vi alla fel. Det vore dock intressant hur du kommer fram till 4 kr som långsiktig vinst för Protector...

    Bolaget har nu 5,60 som prognos och växer starkt och intåget i Storbrittanien ser väldigt spännande ut och jag håller med anonym nr1 att det snarare är ett fynd nu på p/e 11. Visst kan man hävda att investeringsportföljen överavkastar nu men samtidigt växer den kraftigt och historiskt sedan 2008 ligger genomsnittsavkasningen på 6 %. Carnegie räknar i sin analys på 4,8 % i år och har 5.11 som vpaprognos och riktkursen 86 Nkr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger ut alla kommentarer på bloggen så länge det inte är personangrepp. Ibland tar det dock tid då jag ägs av tiden... ;)

      Det är investeringsportföljen som jag räknar med inte kan avkasta vad det gjort kommande år, räknar med 3-4 % i avkastning och inte 6 %. Är beredd att betala ca 60 NOK för Protector då jag är konservativ. Nej, jag började inte hyvla på 40 kr men tyckte värderingen började blir ansträngd då. De har växt in i den och kommer att växa in i dagens också om de inte gör bort sig.

      Idag ser det sjukt bra ut men det kan finnas tillfällen då det blir sämre. Jag har delar av innehavet kvar och kommer att öka om tillfälle ges, inget snack om den saken.

      Radera
  7. Är riktigt intressant att läsa och följa dig! Riktigt spännande portfölj du har måste jag säga. Skiljer sig mkt från mina typer av bolag men du har helt klart gjort din läxa och analyserat!

    Investerarens.se

    SvaraRadera
  8. Jag lyckas aldrig bli klok över hur mycket Amhults projekt kan bringa i intäkter.

    Vad jag förstår är det ett byggbolag med "ett projekt". Så vad kan de få ut av detta projekt och vad är bolaget värt efter att de delat ut dessa pengar?
    Projektet är värderat till 231 miljoner kronor (i.o.m Amhults börsvärde) just nu. Kommer det att genera större utdelningar än detta belopp?

    Tycker att det verkar finnas bättre lågvärderade oljeföretag just nu än spectrum och tgs. Kanske Siem Offshore / EMAS Offshore / Bonheur.

    Är "GEA" = Gea Grenobloise Electronique Automtsm SA
    (EPA:GEA) som du syftar på?


    Annars är mina topptips: Klövern, Apple & Nolato.

    Ha det bra!
    /Ingenjorsliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är GEA jag syftar på. Amhult kommer att äga största delen av det som byggs så från och med i början av nästa år kommer de ha ett förlvatningsresultat. Om några år kommer de att ha ett väsentligt förvaltningsresultat.

      Bonheur är intressanta. Ett av bolaget som vi tittar på i Värdepappret.

      Radera
  9. Kul att Amhult 2 är ditt största innehav. Tycker att dessa är lågt värderade. De har 13 projekt varav ett avräknat. För mig ett av de bolag inom sin bransch som är lägst värderade med låg risk dessutom. En typisk köp-och-lägg-i-byrålådan-aktie. Läs gärna månadsrapporter och delårsrapporter liksom ÅR på hemsidan,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det ser inte så dyrt ut men bolaget är okänt och borde förr eller senare byta till en större lista. De är ett av de största, kanske det största bolaget på aktietorget mätt till börsvärde.

      Radera
  10. Ingenjörsliv. Intressant om Amhult 2. Du menar alltså att ett bolag är värt summan av alla framtida utdelningar? Jag har hört detta från flera håll, men har aldrig förstått resonemanget; om t ex HM idag skulle besluta att aldrig mer i evighet dela ut något, skulle då bolaget fr o m idag vara värt noll kronor? Jag tror att man även bör väga in substans och avkastning d v s vinst inte bara utdelning. Som jag ser det bygger Amhult 2 både substans och skapar driftnetto. Framåt 2020 kommer det pågående bygget vara klart, borde vara värt en hel del.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...