söndag 2 augusti 2015

Att äga vår tid - vart befinner vi oss just nu?




Bloggen har gått på sparlåga ganska länge. Det finns många anledningar till. Två relativt små barn påverkar givetvis. Värdepappret tar sin tid och är huvudfokus när det gäller skriveriet. Responsen på tidningen har varit överväldigande och sporrar mig och övriga skribenter att utveckla vår tjänst vidare. För mig som investerare har jag lärt mig något enormt av skriveriet och blivit en mycket bättre investerare. Jag har dessutom hittar en mängd nya uppslag till investeringar som jag annars inte haft tid själv att hitta. Bloggen har kommit i tredje hand på grund av de ovan nämnda orsakerna och kommer väl att vara så även framöver men jag hoppas kunna hitta tiden att skriva något mer frekvent om utvecklingen mot vårt mål.  Hur går då vår resa? Jo, resan fortsätter trots låg bloggaktivitet och målet kvarstår, att äga vår tid. Att äga vår tid ska inte likställas med att sluta jobba utan det handlar om att kunna välja själva hur vi vill disponera vår tid. Det kan innebära att jobba 2*heltid om vi vill eller ligga i solstolen om vi vill. Det handlar om att ha friheten att själv välja.

Från början var tanken att äga tiden "om tio år" vilket skulle innebära år 2021, 10 år efter bloggstarten. Två barn senare kan jag konstatera att målet var något aggressivt satt. Utan barn skulle vi kunnat nå målet men med några år utan ordinarie förvärvsinkomster och ett nyinköpt hus så inser jag att vi inte kommer nå enda fram. 2021 kommer vi troligen täcka drygt hälften av våra levnadskostnader med passiva inkomster, kanske lite mer. En mycket bra prestation även det och visst kommer det skapa en stor stabilitet och trygghet med passiva inkomster motsvarande 50 % av levnadskostnaderna. Man skulle då ha möjlighet att gå ner i tid eller vara ledig delar av året. 2025 är dock ett mer realistiskt mål att äga vår tid. Då kommer vi att täcka våra levnadskostnader och lite därtill.

I min beräkning räknar jag med en årlig avkastning på 6 % på aktieportföljen så visst finns det möjlighet att komma till målet snabbare men jag väljer att räkna konservativt. Man vet aldrig vad som händer på vägen så jag väljer att vara försiktig. Om ca 1 år kommer vår inkomst att normaliseras nästintill vilket gör att vi kommer att snabbt bygga upp aktieportföljen efter några år av mindre avsättning till portföljen. Man blir inte fet på pengar av att vara föräldraledig. Men man blir fet av den glädje som det ger och även lite rundare om magen. :) Allt har sin tid och vi har aktivt valt, och haft förmånen att kunna, vara hemma med barnen så mycket som möjligt. En ekonomisk katastrof men värdet av tiden med barnen överstiger vida den ekonomiska biten.

Om några veckor drar vi till Italien och stannar i två månader. Då finns tid till reflektion och vi kommer då att sätta upp en plan för framtiden och hur vi ska ta oss till vårt mål. Det finns inga genvägar utan det handlar om hårt arbete, återhållsamhet avseende kostnader och smart investerande. Samtidigt har balansen mellan att spara och att leva varit viktig. Vi har hela tiden varit överens om att det långsiktiga målet aldrig får göra att vi inte lever för dagen. Vi ska ha kul under resan också och inte avväga väl mellan att spara och spendera.Den röda tråden är att det är bolagen som ska hjälpa oss till målet. Det är vår maskin som jobbar för oss 24/7. Det finns köpvärda bolag i alla marknadsklimat och nuvarande är inget undantag. Dock är det lättare att hitta bolag i nedåtgående marknader än i uppåtgående. Jag har en förhoppning om att det blir köparens marknad kommande år och det skulle passa mycket bra när vi under nästa år sätter gasen i botten med vårt månatliga sparande.

Resan är fantastisk rolig och roligare kommer det bli. Som jag skrivit någon gång tidigare så kanske resan är lika rolig som målet. Och inget fel med det.

*Bilden ovan är tagen i Ligurien*

Trevlig söndag!

äga

5 kommentarer:

  1. Om aktiesparandet hamnar i Värdepappret så kan du kanske fokusera mer på vad man kan göra med den egna tiden här.
    T.ex lite bilder och en grov uppskattning av vad 2 månader i Italien kostar. Skulle vara intresserant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är tanken. Att lyfta lite mer privatekonomiska frågor på bloggen framöver. Jag tänkte ta ett inlägg om kostnaden för resan t.ex. när vi väl är på plats samt lite annat som har med Italien att göra med aktieanknytning. Lite bilder, Absolut!

      Radera
  2. Jag håller med första kommenteraren.

    Men jag saknar också de grafer osv som du publicerade förr i tiden , hur ser kurvan ut nu? Behöver inte vara i siffror men kanske i % iaf?

    //Läsare sen 2 år tebax

    SvaraRadera
  3. Jag anser att din avkastningsprognos per år är sunt satt. Lätt hänt att man gör glädjeprognoser på 10-20% per år. Inte fel det heller men lätt hänt att man slås ned ifall man inte når målet. Lycka till med sparandet och resan.

    //Havrebollen

    SvaraRadera
  4. Låter fint, håller med föregående talare! Låt bloggen handla om privatekonomi och de beslut du och familjen tar, huset och ekonomin etc. Balans- och resultaträkning hade varit intressant, inte nödvändigtvis återkommande.

    Aktier och analyser läser vi ju redan i Värdepappret:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...