tisdag 30 juni 2015

Grekisk moussaka



Grekfrossan sprider sig på börsen. Lika snabbt som börsen gick upp för ett par veckor sedan, lika snabbt har den nu gått ner. Den grekiska ekonomin befinner sig i ett prekärt läge sedan länge, det är ingen nyhet. Det som marknaden har blivit tagen på sängen av är antagligen den grekiska regeringens höga spel. De flesta hade nog trott att det slutligen hade blivit en lösning, nu verkar den avlägsen när detta inlägg skrivs.

Investeringsmässigt påverkar inte Greklands utveckling mina beslut. Jag har en diger bevakningslista där många bolag idag är för dyra så en nedgång är något jag välkomnar. I sanningens namn så tror jag inte Grekkrisen är anledningen till börsnedgången utan marknaden har länge letat efter något att sälja av på. Idag är nedgången endast 4 % de senaste två dagarna och svenska börsen är fortfarande på lus för året så det är inte mycket till kräftgång än så länge.

I lägen av oro är det viktigt att komma ihåg att ett bolags värde rör sig sällan lika mycket som aktiekursen. Ett bolags värde är antagligen inte värt 4 % mindre idag än för två dagar sedan. Mina inköpskurser på min bevakningslista gäller i alla konjunkturlägen och börslägen och jag kommer att köpa när ett bolag befinner sig inom köpintervallet. Att ha ett månadssparande hjälper också till i perioder med sämre börsläge då det ger ett kassaflöde att fynda när läge ges.

I veckan tog jag 1000 st Amhult 2 på 53 kr när det blåste som kallast. Jag har även fiskat in Traction på 111-113 kr vilket jag tycker är en intressant nivå med tanke på att de sitter med en stor kassa, en kassa som kan utnyttjas vid en större korrigering på aktiemarknaden. I övrigt har jag suttit mest still och njutit. När priser sjunker så ökar nyfikenheten på att hitta nya case, något som är betydligt svårare när jag marknaden stiger och stiger som den gjort sedan 2009.

Ligger du efter index? Sluta jaga index. Ta ett djupt andetag. Slappna av. Och buy the fucking dip!

PS: Om du inte signat upp dig på VP-Forum, Värdepapprets nya aktieforum så gör det på www.vardepappret.se/forum Vi börjar bli ett stort gäng kompetenta medlemmar nu så det kan bli riktigt bra. Är du prenumerant så får du tillgång till en exklusiv del där du kan följa Värdepapprets aktieportfölj i realtid och kan kommentera artiklarna. Hjärtligt välkomna allihopa!

Trevlig semester!

äga


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...