lördag 27 juni 2015

Dags för ledighet (från jobbet) i 6 månader

Två dagar kvar på jobbet innan ledighet, en härlig känsla. Har inte varit ifrån jobbet så länge sedan jag började jobba 2004. Allt som skulle göras är nu gjort och jag går på ledighet med stor lättnad. Att äntligen få ägna tid åt familjen ska bli toppen. Att få stänga ner mailen i 6 månader och slippa öppna den. Vilken känsla!

Egentligen handlar det om ett miljöombyte då att vara hemma med små barn knappast kan betecknas som ledighet. Ja, ni som är föräldrar vet. :) Juli och augusti kommer att spenderas i Sverige på lite olika ställen. Därefter kommer vi att åka ner till Italien och bo i två månader till att börja med. Vi kommer att känna på livet och vill vi stanna längre så kommer vi att göra det.

Att vi båda nu är föräldralediga är ingen ekonomisk hit utan kommer kosta i utebliven inkomst. Resan kommer heller inte vara gratis då vi kommer ha dubbelt boende och en hel del andra kostnader förknippade med den.

Ändå har jag aldrig haft ett enklare beslut att fatta än när jag bestämde mig för spendera mer tid med familjen. Ett slitet uttryck, men barnen är bara små en gång. Jobba kan jag göra i stort sett hur länge som helst och börsen är öppen även efter vår period av lägre inkomst, och då kan vi börja spara igen och fortsätta resan mot friheten. Att få spendera den här tiden med mina barn och fru är en stor frihet och ett privilegium som jag är oerhört tacksam för att kunna göra.

Jag hoppas att mitt miljöombyte, från kontor till att byta blöjor och leka med lego, ska ge ny energi och skapa nya idéer som jag har nytta av även som investerare. Kanske kommer min tid i Italien att bjuda på en eller annan analys av Italienska bolag? Det är ganska troligt att det blir så. Kanske kommer resan även bjuda på en del inlägg som rör mina intryck och känslor som dyker upp på vägen.

Värdepapprets aktieforum lanserades igår

Om det har varit lugnt på jobbet sista dagarna innan semestern så har det varit mer att göra med Värdepappret. Ett mastigt dubbelnummer släpptes till alla våra prenumeranter igår. Jag hoppas det var till belåtenhet! Är mycket stolt över det som vi presterar, om jag får säga det själv! I juninumret, som var ett dubbelnummer, fick prenumeranterna bl.a. läser gästanalyser av Finansnovis och Aktieingenjören samt ytterligare 8 analyser.

Dessutom har jag lagt otaliga timmar på Värdepapprets aktieforum som vi också lanserade igår. Hjärtligt välkomna att registrera er på Forumet på www.vardepappret.se/forum  . Forumet är öppet för alla men har en stängd sektion för prenumeranter. Vi hoppas att forumet kommer hålla hög kvalité och att man ska kunna lyfta seriösa diskussioner, något som vi saknar idag på övriga forum.

ägamintid


5 kommentarer:

  1. Så härligt för er, grattis! Hoppas bara arbetet med värdepappret (och gärna bloggen emellanåt) fortgår när barnen sover och du tröttnat på italienskt rödtjut ;)

    SvaraRadera
  2. Tack! Förhoppningsvis hittar jag kraft i rödtjutet! :) Tack för ditt deltagande i tidningen! Riktigt bra bra analys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Kul att ni är lika nöjda som mig :D

      Radera
  3. Jag anser att du/ni fattat ett helt korrekt beslut. Vem vill inte bygga Lego och se sina käraste, deras glädje, livsgnista och uppväxt, 24/7 varje dag?

    SvaraRadera
  4. Unna dig en skön sommar. Värdepapperet är guld vört. Mvh

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...