söndag 10 maj 2015

Sönernas portfölj



När inte den egna portföljen går särskilt bra (+-0 i år) så får man fokusera på något annat. Jag har valt att fokusera på sönernas portfölj. Skämt åsido. Jag har byggt upp en egen fond till sönerna som idag består av 6 innehav enligt nedan. 




Jag sätter in reklampengar från bloggen och ibland ytterligare någon insättning och återinvesterar den lilla utdelning som portföljen ger. Målet är att portföljen ska kunna räcka till en god utbildning eller en insats till lägenhet när sönerna är äldre. Placeringshorisonten är 18 år och jag försöker välja bolag som ska kunna ligga kvar i portföljen i 18 år.

Utvecklingen har varit god under året med en uppgång på 28 %. Senaste året är stigningen  60 % och sedan starten i maj 2013 är uppgången knappt 100 %. Till synes mycket små pengar har blivit betydligt större nu och det är väldigt spännande att se vad som händer kommande år. Från att från början varit ett experiment så blir jag mer och mer engagerad då portföljen växt betydligt snabbare än förväntat.

Jag köper regelbundet ca en gång per kvartal för några tusenlappar. Framtida inköp är Fairfax, Citigroup, Markel, Handelsbanken, Starbucks, Tomra och Traction. Om jag kan få in dessa bolag i portföljen så består fonden av 11-13 bolag vilket är en rimlig diversifiering. Tanken är sedan att bygga vidare i dessa innehav och kanske ta in något nytt eller byta ut något av bolagen. Det är viktigt att ha en låg omsättningshastighet i portföljen och låga förvaltningskostnader så innehaven finns kvar även om de periodvis är övervärderade.

Frågan är om man kan förvandla kaffepengar till 1 MSEK på 18 år?




1 kommentar:

  1. "Etiam longissimum iter incipit primo passu"

    (Även en tusenmila resa börjar med ett steg)

    Keep it going!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...