söndag 3 maj 2015

Nya inköp

Jag har tidigare skrivit om att TGS och AO Johansen har köpts in i portföljen. Ytterligare ett bolag har åkt in i portföljen och det är Spectrum som konkurrerar med TGS. Utöver Spectrum så har jag även tagit in det Belgiska bolaget Picanol. Både Spectrum och Picanol har mycket god lönsamhet och hög kvalité i verksamheten.

Jag sitter också och läser in mig på Kanadensiska försäkrings/investmentbolaget Fairfax. Bolaget är väldigt intressant och har en mycket fin historik. Bolaget är dock inte billigt med en värdering till ca 1,3 gånger eget kapital. Det är inte dyrt om de kan fortsätta att öka egna kapitalet med 20 % årligen, men det är inte rimligt att anta.

Fairfax liknar Berkshire på många sätt då grunden i verksamheten är ett antal försäkringsbolag som skapar en float som sedan investeras framgångsrikt. Prem Watsa liknar också Buffett bland annat när det gäller t.ex. mycket innehållsrika brev till aktieägarna, tron på ärlighet och öppenhet och långsiktighet. En mycket sund person som jag känner mig mycket trygg med.

Fairfax har presterat bra även i sämre tider så det skulle vara ett ganska bra val om vi får en sämre utveckling kommande år på börsen.

Återkommer eventuellt kring Fairfax som jag tycker ser intressant ut även kring dagens värdering. Bolaget skulle även kunna ingå i sönernas portfölj med en placeringshorisont på 18 år. Det är ingen djärv gissning att det kommer att vara lönsamt att äga bolaget över en lång tidsperiod då floaten kommer ta ut sin rätt. I det årliga brevet till aktieägarna framgår att floaten plus det egna kapitalet motsvarar ca 1250 CAD per aktie vilket är ungefär dubbelt upp mot aktiekursen på 650 CAD. Kan floaten investeras väl så kommer avkastningen givetvis att bli mycket god.

Det finns mycket spännande att läsa om Fairfax. Nedan följer en presentation från bolagets årsstämma från april 2015 samt brevet till aktieägarna från mars 2015.

Presentation årsstämma 

Brev till aktieägarna

Portföljen består av Amhult 2, Banknordik, Protector, TGS, Picanol, AO Johansen, Spectrum och ett par till "okända".

På bevakning finns Traction, Fairfax, Lancashire Holdings och Miba med flera

14 kommentarer:

  1. Dina tankar om Fairfax? Som jag ser det star deras utveckling de närmsta aren och faller med 2 saker: 1. Deras spek i nytt börsfall samt: 2. Att turnarounden i Blackberry lyckas (där man gatt fran mobiler till internet of things)... Tar Blackberry en stor del av den kakan lär Fairfax ocksa bada i stalar men tex Cisco lär vilja dela samma kaka och hur lang tid tar det innan industrin verkligen satsar stort pa tillex container tracking?

    Har haft Fairfax pa näthinnan i säkert 5 ar (hade givetvis varit bättre att ha dem i portföljen) men aldrig kommit till skott... Nu när jag börjar första tanken med köpet av blackberry känns de dock intressantare, innan sällade jag mig till alla andra som inte förstod vad FFH skulle med en utdaterad mobiltelefontillverkare till...

    Grunden är ju den samma som i BRK, men FFH känns väldigt mycket mer spekulativa med sina investeringar och väldigt svara att ha en bra överblick över.

    Tankar pa det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tror jag på deras deflations-hedge. Vi ser ju tecken på att inflationen minskar redan nu och den ekonomiska återhämtningen är väldigt svag. Dessutom är den recession vi borde ha fått maskerad av alla stimulanser och den låga räntan. Ett börsfall kommer att komma förr eller senare. Fairfax har redan förlorat mycket pengar på sina "hedges". Vänder utvecklingen till företagets fördel kan det säkerligen göra det med besked. Jag vet inte om jag håller med dig om att fairfax är spekulativt. Till viss del är det ju det i och med bland annat deflations-hedgen. Samtidigt som de bet. de tar gäller sådant som kommer att inträffa, förr eller senare (ex. börsfall). Blackberry är däremot svårt att sia om. Jag förstår också den eventuella potentialen och att företaget har stora tillgångar och handlas till ett billigt pris. Men det är svårt att säga om det kommer att lyckas, det får vi hoppas att Watsa har bättre insikt i.

      Radera
    2. Jag tror inte Blackberry men kan inte tillräckligt mycket för att kunna göra en 100% bedömning. Håller i övrigt med dig om att hedgarna är viktiga men de står inte och faller med Blackberry eller hedgen. Men ska de slå index så måste något av dessa två bet falla väl ut.

      Jag gillar upplägget som i mångt och mycket liknar BRK. Håller med om att han riskar en del. Inte något som kan få bolaget på fall men han riskar att tappa rejält om det misslyckas och vinna stort om det lyckas.

      Radera
  2. Spännande med Fairfax. Har du även tittat på Fairfax india?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite men är inte så förtjust till osäkra marknader. Nöjer mig med att Fairfax India är en krydda i Fairfax. Äger du bolaget?

      Radera
  3. Kommer du att sälja mer Protector? Jag tycker rapporten var bra och aktien har mer att ge. eller rättare sagt har mycket mer att ge...
    Jag kan inte förstå att du sitter och läser in dig på mycket dyrare Fairfax istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behåller de jag har i Protector. Fairfax är mer defensivt och kan bli mycket bra i oroliga tider. Inte billigt men inte heller svindyrt. Protector är inte dyrt men inte heller undervärderat längre.

      Radera
  4. Tråkigt att du inte längre visar månadsrapporter på hur portföljen/er ekonomi går. Jag gillar sådana grafer!! :-) Antar att det hänger ihop med att det var roligare förr då portföljen gick uppåt? Eller hänger set ihop med att du skriver för tidningen värdepappret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tråkigt. Jag gillar också det. Men sedan jag började skriva i tidningen vill jag inte vara för transparent om min privatekonomi. Tyvärr är det ett pris man får betala då jag valde att bli offentlig. Ska försöka se till att bloggen ändå blir intressant även om jag är lite mer begränsad nu än tidigare.

      Radera
  5. Ta och titta på Markel corp. också, om du inte gjort det. Företaget har ju som bekant anknytningar till Preem Watsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett fint bolag. Ska kolla mer på det. Har tidigare tyckt att det varit dyrt.

      Radera
  6. Hej, Har varit investerad i FFH sedan 2011 och har verkligen betalat sig på sista åren. De är riktigt skickliga i sitt tänk, en av de bästa kapital allokerarna jag sett.

    Faktum är att jag först såg dem som riskfyllda, med deras motvallsbet, men faktum är att Martin of Safety tillsammans med en mycket försiktig cash position, EQ-hedge, deflationskyddet gör det hela taget ett smart upplägg som jag tror kommer ge betydande avkastning framöver.

    Ett bolag man ska ha med stort tålamod, in for the long run. 30% av portfölj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Göken för ett riktigt bra diskussion på twitter!

      Radera
  7. Hmmm... Ja Fairfax verkar lite intressant måste erkännas. Men vilken aktie ska man ta? Finns ju en hel radda av olika serier...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...