lördag 2 maj 2015

Långledighet



Efter en tids funderande så bestämde jag mig för att ta ledigt från jobbet. Jag vill utnyttja tiden, som är kort, och vara ledig med mina barn när de är små. Tiden kommer inte tillbaka och jag lyckades inte vara ledig med min första son.

6 månaders gemensam ledighet väntar för oss från juli till december då vi kommer att vara lediga tillsammans. Sommaren kommer att spenderas i Sverige och sedan kommer vi att dra iväg till Italien och stanna i ca 2 månader.

Efter årsskiftet väntar jobb igen för att sedan vara lediga i ytterligare 6 månader.

Valet var inte svårt även om det inte är någon "karriärhöjare". Men ska jag vara ärlig så bryr jag inte mig det minsta. Karriären finns där även om man tar en paus under en tid. Men barnen är bara små en gång.

Vi har hyrt fantastiskt boende i Italien och ser verkligen fram emot att bara få spendera tid med familjen. Spendera kvalitetstid där man är med fysiskt och mentalt utan att behöva ha jobbet i huvudet och en mail som plingar titt som tätt.

Artiklarna till Värdepappret kommer att produceras från Italien och min förhoppning är att resan ska öppna upp nya idéer och ännu mer skrivarglädje.

Resan och ledigheten är inte gratis men sällan har vi investerat pengarna så väl.

Trevlig långhelg!




24 kommentarer:

  1. Vem bryr sig om det inte ses som någon "karriärhöjare"?
    Även om det på borde göra. Att välja att prioritera familjen är väl det bästa och mest mogna beslut man kan göra. Dessutom lär man sig mycket av att ta hand om små barn.

    Jag har alltid ansetts vara effektiv, men sedan jag blev föräldraledig i januari med vår dotter, så har jag blivit super-duper-effektiv :) samt har lättare att prioritera!

    Får jag en halvtimme över så kan jag ställa om och producera otroligt mycket och få mängder med saker gjorda på den korta tiden, utan att känna mig stressad. För att sedan bryta och vara fullt fokuserad och närvarande med henne när hon vaknar igen. Inget mellansnack, dötid med FB eller slösurfande, hjärnan får vila medan jag är med henne, som inte kräver "avancerat" tankearbete.

    Denna typ av effektivitet, fokusering och förmåga att få saker gjorda, är jag övertygad om kommer följa mig när jag börjar arbeta till hösten. :)

    Hoppas ni får en härlig resa!
    Är nyfiken på hur ni fann huset i Italien då vi också varit inne på att hyra hus med barn en längre tid i just Italien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett bra inlägg. Vi sökte på nätet och hittade en massa lägenheter. Inte så dyrt heller. Ca 15 k per månad för en bra lägenhet. Vi tog den bästa som fanns precis vid havet och får då betala 25 k per månad. Det ska bli skoj det här och intressant att se hur "hjärnan" reagerar på detta.

      Radera
  2. @Ägamintid

    Ett klokt och bra beslut. Önskar dig lycka till i Italien.

    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  3. Trevligt. Rätt prioriterat och väl spenderat!

    SvaraRadera
  4. Ett klokt, rätt och underbart beslut fattat av såväl dig som din fru!
    Kan bara önska er all lycka och en underbar långledighet!

    Italien är verkligen ett underbart land; maten, fotboll, kultur, klimatet...ja, allt!

    Må väl!

    SvaraRadera
  5. Som dagens ungdomar skulle säga #YOLO

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Yolo_%28motto%29

    SvaraRadera
  6. Gratulerar till ett extremt begåvat beslut!
    mvh//Cm

    SvaraRadera
  7. Mycket klokt beslut som du aldrig kommer att ångra!
    Tonen och ordvalen i texten gör att det låter lite som att du kommit till en insikt, att något hänt som fått dig att tänka om? Eller är vi helt fel ute? :)

    Ha en skön ledighet och trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget speciellt egentligen men en arbetskamrat gjorde en liknande resa vilket fick mig att tänka "va fan jag gör samma sak". Så jag bestämde mig på kort varsel att köra.

      Radera
  8. Gjorde själv en likartad resa med familjen för några år sedan, och har inte ångrat det en sekund. Bra val.

    SvaraRadera
  9. Bra val! Låter underbart :)

    SvaraRadera
  10. Grattis till ett moget beslut! Du är värd att vara pappa på heltid ett slag!

    SvaraRadera
  11. well played
    /kim

    SvaraRadera
  12. Var glad att du kan ta det beslutet öht. Många kommer inte ha den möjligheten att vara ledig på det sättet - än mindre ha barn.

    Ha det riktigt skönt på din ledighet med din fru, barn och dina värdepapper. Men glöm inte bort oss läsare som vill få en liten inblick i vardagslivet som lyxpappaledig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas kunna skriva en hel del och öka min kreativitet! :)

      Radera
  13. Hoppas du bara tar ett break i lönearbetet och inte med dina aktier... Hur ser du på Protector nu kommer du att fortsätta minska innehavet? Jag tycker rapporten pekar på att framgångsresan fortsätter är det inte lite
    "You won't improve results by pulling out the flowers and watering the weeds" som Peter Lynch säger att minska innehavet bara för att kursen gått upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bolag men värderingen är rimlig nu. På 15-20 NOK när jag köpte var det väldigt billigt. På sikt kan de gå väldigt långt. Makalöst fint bolag. Behåller hälften tills vidare.

      Radera
  14. Hej! Lite nyfiken på hur du gjort upplägget med ledighet? Är det föräldrarledighet som du samlat på dig eller är det obetald ledighet? Tycker det är ett riktigt bra beslut, ett jag själv också vill göra i framtiden (mkt därför jag undrar).
    /Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ledighet och föräldraledighet.

      Radera
  15. Låter som nedgången i Vardia var nyttig. Ha det så trevligt och koppla av från att räkna pengar.

    SvaraRadera
  16. Stort tack för alla lyckönskningar! Det ska bli skoj och jag lovar att uppdatera en hel del under resan!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...