söndag 22 mars 2015

Vardia ut och hyvling i Protector

Soppan Vardia fortsätter och jag valde i veckan att sälja ut mina resterande aktier så innehavet är nu 0 styck. En olycka kommer ju sällan ensam och nu kom ny information där Vardia skjuter upp rapport och årsstämma. Deras kommunikation är under all kritik och mitt förtroende för bolaget är borta. Det finns ingen anledning att vara kvar med nuvarande informationsläge. Vill man komma in i Vardia så kan det dyka upp nya möjligheter framöver i samband med emissionen och jag vill gärna läsa några fler rapporter för att få en klar bild över hur ändringen av redovisningsprincip slår igenom.

Länk

Om Vardia har varit en katastrof så har Protector varit en otroligt bra investering. Aktien handlas nu en bit över 60 kr. Det trodde jag inte i mina vildaste fantasier när jag köpte in aktien för 15 kr för mindre än 2 år sedan. Värderingen kring 63 är i dagsläget ganska rimlig och jag har valt att sälja halva innehavet och plocka hem vinsten. Protector är inte övervärderat men inte heller kraftigt undervärderat längre. Bolaget är i utmärkt skick och har en god framtid för sig. Men jag väljer ändå att minska innehavet.

Störta innehavet i portföljen är nu Amhult 2 följt av Protector och Banknordik.

Likviditeten i portföljen är nu ganska god och jag har några nya case som eventuellt är på väg in. Mer om några av dessa case i kommande nr av Värdepappret.

Jag passar på att påminna om att Nr 3 av tidningen kommer fredagen den 27/3. Ett innehållsrikt och spännande nr utlovas. Enklast tecknar du en prenumeration via vår hemsida. www.vardepappret.se Utöver analysarbetet jobbar vi febrilt med att få igång Värdepapprets aktieforum. Förhoppningen är att kunna rulla ut Sveriges nya kvalitetsforum för aktieintresserade under april månad. Håll tillgodo!

God söndag!

8 kommentarer:

  1. Curt G. Östlund22 mars 2015 13:13

    Starkt gjort ÄMT att inte sätta prestige i Vardiacaset och ska rätt till varje pris. Jag har både sett och varit med om liknande historier och min erfarenhet är när det är så här: Sälj, svälj och gå vidare till friska case det brukar vara svårt för bolag att komma igen efter sådana här debacle och det är risk att mer surdegar kommer fram. Nu väntar dessutom en stor utspädande emission som antagligen kommer att trycka kursen ytterligare. Det tar dessutom på självförtroendet att se sk-ten i depån bättre att satsa på friska case...

    Jag förstår att det är extra tungt när du bloggat om bolaget men alla som köpt aktien måste inse att aktier är riskkapital och att alla får stå för sina beslut. Ingen har rätt jämt och när man minst anar så dyker det upp en svart svan och i det här fallet har man ju döljt periodiserngen av försäljingskostnaderna väl i redovisningen...

    Belackare dyker upp och säger att man måste ha större riskspridning p.g.a av sådant här och det kan ju diskuteras
    och handlar väl om vilken risknivå man vill ha. Men om du haft bara 5 % i Vardia så hade du ju också bara haft 5 % i vinnare typ Protector som gått upp mer än 300 % sedan du köpte för mindre än 2 år sedan... 5-7 bolag som du nu är inne på är nog rätt lagom då har du hygglig riskspridning men vinnare späds inte ut för mycket.

    Lycka till i fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag minns sedan tidigare att du förvaltade andra portföljer. Gör du det fortfarande? Hur ser innehavet ut i dessa?

    SvaraRadera
  3. Känns klokt att lämna Vardia helt, speciellt om man inte har förtroende för ledning.

    SvaraRadera
  4. Kommer forumet kräva betalning?

    SvaraRadera
  5. Vad tror du om ditt gamla innehav Kvaerner? Dom har en ganska fet kassa och priset har sjunkit som en sten. Ett värdecase med begränsad nedsida?

    SvaraRadera
  6. Jag har ett bolag som jag kollat på ett tag nu, Tikspac. Dem tjänar bra med pengar, ökar intäckterna varje år stadigt och växer på bra iår med. Sen har Tikspac även England på gång, då det genomförs tester hos olika kommuner där nu.

    Vad tror du om detta bolag?
    Jag tror att vi har såhär låga nivåer för att bolaget sysslar med det dem gör. Men det är enkelt att förstå och tillväxten är riktigt fin.
    Kan bli ett starkt växande bolag i många år framöver och hoppas dom tar sig in i England, för då kommer bolaget växa i rask takt!

    SvaraRadera
  7. Lycka till! Modigt av dig att ha en fastighetsaktie som jobbar utanför storstadsregionerna som största innehavet!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...