måndag 2 mars 2015

Vardia Q4

Uppdatering. Sålde hälften av aktierna nu under förmiddagen. Behåller resten tills vidare.

Nyemission i samband med förändrade redovisningsprinciper.

Det finns så många parametrar att beakta här och jag har varken hunnit läsa igenom rapporten tillräckligt eller fått all ytterligare information som krävs för att dra någon slutsats.

Det som kan konstateras är att detta var mycket värre än jag befarade.

Vems fel det är och om ledningen har mörkat detta går inte att svara på i dagsläget.

Inte heller vad detta innebär framöver avseende lönsamheten.

Mycket är oklart och kursen kommer att falla brant idag.

Vad jag gör?

Jag vet inte. Portföljen består till över en tredjedel av aktier i Vardia så det blir en smäll. Huvudfrågan är vad man kan förvänta sig framöver. Kommer de nå lönsamhet först långt senare eller står prognosen kvar? Hur kommer nyemissionen se ut?

Mest frågor just nu och få svar.

Illa skött det här!

49 kommentarer:

  1. Öppnar på -60% idag. En klassisk sportfråga, hur känns det?

    SvaraRadera
  2. Bolagsrisken tittade in och sa hej. Lider med er, har ägt den själv förut. Tråkigt värre. Du kommer igen!

    SvaraRadera
  3. Trist det här. Jag ligger också hyfsat tung i Vardia och har väl tappat ett par månadslöner nu. Frågan är om aktien är värd att tryckas ned till 12-13 kr eller om man kanske vågar ta in en liten stek till på denna nivån.

    SvaraRadera
  4. Verkligen besviken på bolaget att de kunde missa en så vital del som kapitaltäckningen.

    Sålde på den lilla uppstuds som var nu, känner mig inte trygg att ligga kvar i ett bolag med så många frågetecken.

    De vi vet är att ev framtida lönsamhet ska delas med fler ägare alternativt tyngas med större lån, antagligen båda två.
    Det betyder att resan mot uthålliga vinster blir mycket längre.

    SvaraRadera
  5. -60 procent för närvarande. Vilken katastrof. Jag lider med er som ligger tunga i Vardia. Än en gång visar det sig hur farligt det är med en odiversifierad portfölj. Been there, done that, learned the lesson. :-(

    SvaraRadera
  6. Har en liknande portföljandel men mindre absolut andel i Vardia än dig. Gäller att hålla huvudet kallt och tänka lite på vad för implikationer detta får för caset - särskilt när det gäller ledningens och styrelsens trovärdighet, och vägen till lönsamhet.

    SvaraRadera
  7. Trist historia det här.
    Och nu kommer ju frågan om det är köpläge efter ett 60%-igt ras?

    /TE

    SvaraRadera
  8. Märkligt att inte detta kommer upp när börsintroduktionen är.
    Detta har ju gällt sedan länge förstår jag.

    Hur som helst. Dyster dag i portföljen, innehavet var ca 30%. Läge att Zooma ut och se att avkastningen från årsskiftet håller OK ändå...

    Förtroendet är lågt för Vardia och tyvärr tror jag detta kan slå mot det fina momentum man har haft i fin försäljningsutveckling och fortsatt ljusa framtidsutsikter. Dock om pengar kommer in nu så säljer jag inte under 20kr, nån måtta får det va...

    Ökad diversifiering med ökande portfölj är min lärdom.

    SvaraRadera
  9. En klassisk 'kansas city shuffle'.

    Ironiskt nog, så har en av dom största orsakerna till att jag personligen hållt mig borta från Vardia varit just det faktumet att varenda småspararaktieblogg skriver om bolaget som om det vore ett öppet mål, en straffspark omöjlig att missa.

    Visst, i såna här lägen är det alltid lätt att krypa fram med 'vad var det jag sa'-skylten'. Men är det något jag lärt mig efter mina år i aktiebranschen så är det att det aldrig finns så enkla case. Är det något mer jag lärt mig så är det att majoriteten av småspararna alltid står som förlorare - förr eller senare.

    Det är med den vetskapen jag aldrig riktigt trott på Vardia. Ja, det blir nästan löjligt subjektivt - jag vet. Men, jag kan ändå inte påstå att utvecklingen förvånar mig det minsta. Det är helt enkelt klassiskt... Kansas city shuffle.

    SvaraRadera
  10. Nyemissionen på ca 275 miljoner innebär ca 8 kr per aktie som befintliga/nya ägare ska lägga ut. En kraftig utspädning således med kurs på i skrivande stund runt 15 kr.

    Frågan är vad som händer med ledningen nu. De har massiva innehav och vill såklart inte att deras innehav späs ut genom en riktad NE. Men… Ska de ut med 8 kr/aktie de har så är frågan om/hur de ska finansiera det.

    Om man ska se det positivt så förändras inte caset på sikt egentligen förutom att det kommer ta längre tid att nå vinst bokföringsmässigt. Detta p.g.a. att de tvingas ta säljkostnaderna direkt istället för mer utslaget över tiden. Kassaflödet blir ju detsamma. Om ett tag (hur länge?) kommer de alltså ha en enorm kassa och troligen vara grovt överkapitaliserade den dag de bokföringsmässigt börjar gå med vinst.

    Så frågan är om detta är en fantastisk möjlighet eller ett läge där man ska ta den svidande förlusten...

    på Aktiefokus pågår en diskussion för den intresserade.

    //Jonas

    SvaraRadera
  11. Tror du på ett fortsatt stort kursfall framöver eller varför säljer du av halva ditt innehav? För att begränsa förlusten vid ett eventuellt fortsatt kursfall?

    Jag hade nog snarare köpt på mig fler aktier vid denna låga kurs för att få en bättre snittkurs, istället för att sälja i panik. Innebär detta att du inte längre tror på bolaget? // Mvh

    SvaraRadera
  12. Hej. Tråkiga nyheter. Sålde av mitt innehav förra veckan och det är jag glad för. Får man fråga vilken kurs du sålde på? Att du sålt halva innehavet förvånar mig. Tror du inte kursen återhämtar sig snart?

    SvaraRadera
  13. Blev en ordentlig smäll. Bara att slicka åren och gå vidare. Valde dock att köpa fler idag och snitta ner priset. Får se om det var bra eller dåligt...

    SvaraRadera
  14. Vardia har aktiverat provisionskostnader som man betalt till koncernbolag, som man nu har kostnadsfört. Detta ger en engångskostnad på ungefär 272 miljoner. Personligen tycker jag att marknaden överreagerar. Det är en ren bokföringsåtgärd som inte påverkar kassaflödet ö.h.t. Visst får åtgärden rätt stora negativa konsekvenser för bolaget, framför allt på grund av försäkringsbolags kapitalkrav. Q4 ser, undantaget bokföringsåtgärden, mycket bra ut. Försäljningen och intäkterna ökar på alla marknader och skadeersättningarna minskar. Jag sitter ner i båten. Får se om jag ökar något nu när aktien är ner över 50 %. Jag säljer helt klart inte och kommer vara med på nyemissionen. F.ö. väldigt klantigt agerande av BDO. Varför kommer informationen till bolaget precis innan man ska släppa bokslutet för Q4? Det har inte framkommit någon ny information, eller förändring i redovisningsstandarderna.

    SvaraRadera
  15. Den gamla sanningen att man tjänar mer pengar på att sälja investeringsråd än att följa dessa tycks fortfarande gälla.

    Hoppas inte skadeverkningarna blir alltför stora i Avanzakollektivet. Man har väl precis hämtat sig efter övningarna i Bonheur.
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle väl kunna säga att för den riktigt långsiktige investeraren är kvalitet, storlek och historik viktigare än värdering i längden?

      Mvh

      Radera
  16. så du säljer halva ditt innehav innan du läst igenom rapporten ordentligt och med uppenbar brist på information i ett bolag som du med flera har varit väldigt positiva under en lång tid.

    SvaraRadera
  17. Ser att du väljer att sälja trotts att marknadsreaktionen är att kursen (naturligtvis) faller kraftigt. Varför gör du bedömningen att sälja och inte vänta ut den kraftiga nedgång som du förväntade. Du väntar ju med delar av ditt innehav och säljer inte allt med en tanke att det är kört för bolaget.
    Frågan baseras egentligen för att vara ärlig i ett intresse av att förstå hur du värderar skillnaden idag mot för en vecka sedan. För mig som inte har något ägande i Vardia är det kanske nu plötsligt väldigt intressant att gå in och kanske köpa till ett väldigt rabatterat pris. Förvisso med högre risk, men är det inte långsiktigt samma bild, i stort sett?

    SvaraRadera
  18. Vad händer med min försäkring? Betalade
    förra veckan min volvo.

    SvaraRadera
  19. Beklagar verkligen. 60% kursfall enligt någon artikel jag läste. Vill inte hälla salt i såren
    , men är själv glad att jag följer regeln med att inget innehav får överstiga 4% av portföljen. Undvek en större smäll ARCP genom det.

    SvaraRadera
  20. Hur resonerar du kring försäljning av halva innehavet? Vad fick du för kurs? Det känns ovärt att sälja om man inte absolut måste ha pengarna nu direkt vilket jag inte antar att du behöver. Lägg gärna ut texten lite.

    SvaraRadera
  21. Sålde lite mer än hälften. Känns surt.

    Tror det som stör mig mest är att jag nog kommer ha svårt att lita på företag/redovisningar framöver. Jag vet att många endast köper aktier som ger ut utdelningar för att just delvis skydda sig mot sådant här, men jag tycker det vore en "tråkig" begränsning.

    SvaraRadera
  22. Jag stod i valet och kvalet mellan Gjensidige och Vardia för drygt två år sedan. Valde Gjensidige som tur är.

    När det gäller Vardia så ligger det en hund begraven. Ska bli intressant att se eftermälet kring detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anders

      Tror också att det skall bli intressant att följa eftermälet. Jag tror också att ingen har valt att investera i Vardia. ALLA har valt Gjensidige. Jag utgår givetvis från att du är 30% likvid just nu. Börsen känns väl rätt högt värderad.
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
  23. Vet inte vem som har mest förtroendekris nu. Vardias IR och ledning eller bloggarna som gillar Vardia. ....

    SvaraRadera
  24. Hej!

    Hur påverkar detta soliditeten efter husköpet? (Jag tänker på det inlägget du gjorde om soliditet för inte så länge sedan)

    Kommer detta att påverka din portföljfördelning i framtiden?

    SvaraRadera
  25. väldigt ångestfylld, hade en annan katastrof i tyska indexet vid ECB beskedet som redan hade läckt och gick på den infon, att de skulle upp, men vad händer?
    Jo in spik rakt ner och löste ut min tdax5 med knock som slås med 0,23 punkt...
    En kvart senare hade positionen varit värd enormt mycket pengar...
    Lycka till med framtida placeringar!

    SvaraRadera
  26. Enligt Vardias version har de fått beskedet om redovisningsprinciperna i ett sent skede. Någon måste ha lämnat Vardia rådet att göra på det sätt de gjort. Om Vardia haft seriösa rådgivare som lämnat detta råd som senare visat sig vara fel, kan de naturligtvis stämma rådgivaren på skadestånd för den skada som uppkommit. Detta berör dock inte aktieägarna utan endast bolaget.

    Nästa pilsner som dyker upp som ett stort frågetecken är om Vardia genomför en nyemission. Förlusten beror såvitt jag förstår inte på likviditetsbrist utan på att de måste kostnadsföra aktiverade kostnader. Då uppstår frågan vad ska Vardia göra med en stor kassa efter en nyemission?

    En tredje fundering är om diskussionen uppstått i ett sent skede om hur aktiverade kostnader ska redovisats och valmöjlighet har funnits att göra på olika sätt. Vardia kan möjligen insett att det är bäst att bita i det sura äpplet redan nu och ta smällen direkt men samtidigt insett möjligheten att få in nytt friskt kapital i kassakistan. I vilket fall som helst blir det högintressant att se hur det utvecklas med nyemissionen och om några större aktieägare går in och garanterar den. Hursomhelst är det spännande veckor vi har framför oss

    SvaraRadera
  27. Går för snabbt för mig detta, jag ligger kvar och avvaktar situationen.

    Hur sedan en dylik miss är möjligt i ett företag som arbetar med försäkringar, det låter jag vara obesvarat!

    Jag har köpt två aktier efter att läst bloggar de senaste åren och både Vardia och Bonheur har nu gått rakt neråt.

    Vad är liksom oddsen för dylikt?

    Alla andra placeringar är på pluss så dessa smällar kan jag ta utan att gå back, dock så skulle man lika bra kunnat haft pengarna på banken - inte lika skoj det iofs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, det är farligt att leka följa john :)

      Radera
    2. Oddsen är låga när det handlar om två förlustbolag som är svåra att begripa, inte alls konstigt.

      Radera
  28. -54 % blev det idag. Kanske mer under veckan? En smäll som heter duga. Som du nämner så lämnar det en hel del frågetecken än svar just nu.

    Ytterst är det styrelsen som har ansvaret för att lämna riktiga uppgifter, även om en revisor får för sig att tillämpa redovisningsregler på ett annat sätt. Styrelsen borde ha varit (mer) införstådda i vad eventuella "andra redovisningsprinciper" skulle innebära.

    Skulle inte vara förvånad om "huvuden kommer rulla" under den här processen.

    Tycker ändå inte att det underliggande värdet i bolaget har något större att anmärka på. De växer och ökar intäkterna.

    Jag kommer nog själv att försöka delta i nyemissionen när stormen har lagt sig.

    ARCP (en amerikansk REIT) var det väldigt stormigt kring i slutet på förra året av en lite mer allvarlig karaktär, men den visade på det faktum att det kan ta lite tid att rätta till fel som gjorts och återfå marknadens förtroende.

    Det blir en liten längre resa, tror jag, för de som valt att investera i Vardia.

    Aldrig kul att förlora en årslön på ett ögonblick... Hoppas du har nerverna. :) Har själv inte hamnat där (än) så jag kan inte säga att jag vet hur det känns...

    Johan

    SvaraRadera
  29. Jag är revisor och diskuterade precis fallet med en kollega. Han tyckte att Vardia gjort rätt förut och förstod inte denna justering som krävdes av norska revisorerna. Han hänvisade till en utredning som gällde just en norsk klient avseende om de gjorde rätt eller ej när de kapitaliserat kostnader för att förvärva nya kunder. Våra norska kollegor hänvisade till sina redovisningsexperter att det var i enlighet med både IFRS och Norsk GAAP.

    Så detta förvånar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan allt tycka att det verkar underligt. Får se om frågetecknen rätar ut sig på sikt.

      Radera
  30. Vardia tappar 60% och ingen har några kommentarer?

    SvaraRadera
  31. Jag tror Vardia kommer igen på sikt. Idag kallar vi bolaget Varidag... imorgon är det säkert upp igen och som vi alla vet så brukar det alltid lossna då det varit såhär stora ras.

    Vad vi får hoppas är att inget fuffens nu mer redovisningar visar sig i kursrörelserna framöver.

    Ni som sålde 50% tror jag gjorde ett klokt val.

    På sikt så kommer säkert Vardia att vara ett bolag som vi ångrade att vi inte gick in tungt i då den föll som en sten idag.

    Men det fanns fler som Fingerprint osv som rasade.

    Många av dessa små bolag hålls ofta uppe av just bloggar mm och det är inte fel att ligga inne i sådana aktier, men man skall inte ha för stora summor i dem då det fort går åt fel håll som bekant.

    Bara att borsta av sig & ta nya tag.

    Med vänlig hälsning

    Allhjälpen i Umeå AB

    SvaraRadera
  32. Har aldrig haft ett bolag som gått ner 55% på en dag. Märklig känsla men intressant om ändå rätt smärtsam erfarenhet.

    Jag ligger kvar i mina aktier dock. Känns för sent att sälja nu.

    SvaraRadera
  33. Missade tydligen att uppdatera, sorry

    SvaraRadera
  34. Kan bara hålla med Sandmann, det kallas bolagsrisk, och det är anledningen till att man inte lägger alla ägg i samma korg. Bara att beklaga!

    SvaraRadera
  35. Starkt agerat tycker jag Ägamintid. Det är tufft när det smäller. Helt rätt att minska en risk som inte går att överblicka. Det förtar inte att din analys på fakta som var kända var vettig. Ingen kan se allt. Det är vad man gör när de trasslar som avgör hur det går på lång sikt.

    SvaraRadera
  36. Är det så att de tagit kunder med enorma rabatter och sedan inte bokfört rabatterna direkt utan placerat dem i ett dotterbolag och skjutit det framför sig som "försäljningsomkostnader" medans de tagit upp försäkringen som en tillgång värderar till fullpris, då är det ju rent bedrägeri.

    SvaraRadera
  37. Mycket underlig hela denna soppa. Äger inte aktien, så ingen affekt här, men följt och läst med stort intresse.
    Med så många konstiga detaljer kring det hela så får man en lite bitter eftersmak av det hela...det gäller alltså en redovisningsprincip som Vardia:
    1) använt länge
    2) tidigare godkänts av samma revisor(?) eller åtminstone revisionsbyrå
    3) presenterats tydligt(?) i prospektet inför börsintro
    4) inte alls, enligt vissa revisorer, är någon konstighet - utan snarare helt okej och t.o.m. styrkt i en utredning (t.ex. Anonym 19:25 här ovan). Lägg till detta att invändningarna meddelas precis när rapporten ska släppas - totalt osannolikt.

    Nej, vi vet i princip inga detaljer kring hur detta gått till och vad som egentligen är sant. Men utifrån enbart detta så är det svårt att inte se att MÖJLIGHETEN finns att någon, t.ex. stor och mäktig konkurrent, har önskat att sätta käppar i hjulet för lilla, kaxiga, snabbt växande Vardia.
    Ja, jag har sett hela den senaste säsongen av House of Cards i helgen. Ja, jag vet att det är fiktion. Men jag har även läst tidningen Fokus utmärkta odyssé över spelet bakom decemberöverenskommelsen. Det är ingen fiktion.
    Och vi har många gånger sett BETYDLIGT värre exempel än ovan beskrivna scenario på vad möjligheten att vinna/förlora makt och pengar får företag och folk att uträtta.

    SvaraRadera
  38. Förr eller senare åker man på dessa smällar om man sysslar med aktiehandel.

    Jag har varit med om liknande kursras och inte heller biter stoploss på dessa ras heller. Förutom stoplosser så är spridning av risk enda sättet.

    Det räcker inte heller att läsa rapporter eller bokslut om inte siffrorna stämmer med verkligheten.

    Ja inget som låter främmande men något som behövs upprepas för att kvarhålla rätt riskprofil.

    MVH
    DITrader

    SvaraRadera
  39. Dagens läxa: Då är det dags att inse vad man haft rätt och fel om. Vara sådär brutalt ärlig mot sig själv som man helst inte vill. Vad gick snett ? Enkelt uttryckt - om man hade Vardia som en av sina största poster så hade man viktat fel. Känns ju sådär att medge att man spekulerat med pengar man inte haft råd att förlora.
    Men ... 40 % kvar: både BE och Geveko gick sämre. Så det där med att man vill att en aktie ska åt ett visst håll, eller man känner att det borde vara på ett visst sätt - är liksom inget som får påverka.

    Vi har alla varit med om det förr. Det kommer hända igen. Men man måste ha kulor kvar för att kunna spela nästa dag. Skolgården är tuff.

    SvaraRadera
  40. ägamintid - lider med dig! Lätt att folk drar är efterkloga + är allmänt dryga när en sådan mindre katastrof inträffar, men din styrka är att du går in med dina egna pengar i de investeringarna du gör det är din styrka! (till skillnad från alla proffs rådgivare)... Mitt motto är: Livet är en fight och det är bara stå pall! Du kommer över detta med tiden. Tack än en gång för en superbra blogg.

    SvaraRadera
  41. ÄR MAN MED I LEKEN FÅR MAN LEKEN TÅLA!
    va folk ska spy över allt o alla för att man torskat...har själv torskat 59 procent...

    Dock går jag in igen om aktien faller till runt 10 11 kr...på låång sikt tror jag det blir bra

    SvaraRadera
  42. Vem är revisor i Vardia?

    SvaraRadera
  43. Året började så himla bra! Portföljen upp ca 15%, Sedan brakade det till i Hexatronic Scandinavia, ned ca 50%. (endast -12%nu)
    Sedan tog det inte länge för Vardia att haka på tåget och gå ner 54.6%.
    Nu fattas det väll bara att AF gruppen ASA skall rasa.

    SvaraRadera
  44. Om man ser Vardia ur ett kund perspektiv är företaget bra. Årets försäkringsbolag 2014. Om kunderna fortsätter till Vardia borde aktien också kunna bli bra på sikt. Har köpt in Vardia till min sons portfölj. Dock endast 50 st aktier för runt 13.50 st. Får se om det blir bra på sikt. Ser det dock som en chansning att satsa då alla andra säljer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...