söndag 1 mars 2015

Månadsbokslut februari

Februari gick i en rasande takt. Det gör skillnad att ha två barn. 1+1 blir 3 eller 4. En härlig matematik! :) Tiden går fort när man har roligt. Under februari lyckades jag leverera en bra årslön i avkastning och producera ytterligare ett mycket kvalitativt nummer av Värdepappret. En mycket lyckad månad.

Sen kom Vardia med sin rapport, eller rättare sagt skulle kommit med sin rapport. Rapporten kommer på måndag istället efter påtalande av revisorn om en redovisningsprincip. Som tidigare revisor så vet jag att det innebär problem. Hur stora får vi se på måndag. Troligen kommer de ändra redovisningsprincip till en mindre fördelaktig och återskapa räkenskaperna till denna, vilket kommer innebära engångsjusteringar.

Men värst är förtroendet för bolaget som kommer att få sig en törn. Nu ska jag inte ta ut detta i förskott men det känns inte bra det här. En omvänd vinstvarning för att de använt en för defensiv redovisningsprincip skulle förvåna mig... ;)

Om jag tjänade en årslön i februari så blir det kanske en förlorad årslön i mars. Jag tar det coolt och ser vad som händer. Om jag hinner kommer jag lägga ut mina tankar om Vardias rapport och redovisning på måndag morgon.

Portföljen är hittills upp 18 %. Skulderna minskar och tillgångarna ökar. Både antalet tillgångar i familjen och tillgångarna på dataskärmen.

Jag ser verkligen fram emot vad mars har att erbjuda. Oavsett utgång så är det väldigt roligt att jobba både med aktier och med en aktietidning.

Hur gick det för er i februari? Blev det en årslön eller månadslön i avkastning eller förlorade ni motsvarande?

Ha en skön söndag!


9 kommentarer:

  1. Que sera, sera. Dock, vi hoppas på det bästa och det uppskattas verkligen om du, med din erfarenhet inom såväl redovisningsbranschen som ekonomikunskaper, skriver ett par rader om dina tolkningar och tankar kring rapporten (förutsatt att den nu kommer kl 07:00 i morgon).

    Jag hoppas vi slipper gravöl på fredag;)

    SvaraRadera
  2. Hur allvarlig miss är din farhåga? Ändrad redovisningsprincip? Är ledningens förtroende förbrukat i och med detta eller kan det vara ett misstag i "god tro"? Om vi får ett kursfall ner mot 20-lappen, plockar du på dig fler aktier då (förutsatt att din farhåga om redovisningsprincip verkar stämma och det blir engångsjusteringar till det sämre men med i övrigt samma verksamhet/tillväxt/kundstock osv)?

    SvaraRadera
  3. Upp 22% i år... 18% i Februari....

    SvaraRadera
  4. Håller med anonym, hade varit intressant med din synvinkel om du hinner imorgon.

    Om vi sjunker så lågt som 20:e lappen får de vara bra dåliga nyheter, såvitt jag vet är alltid kundstocken värd pengar för andra försäkringsbolag och sjunker vi så lågt tror jag det finns risk för bud från andra f-företag. Vad tror ni?

    /eighthwonderinvesting

    SvaraRadera
  5. Upp 30% i år och 17% i februari. Härligt med en årslön extra! Man börjar verkligen märka av kraften i en Moneyball nu. Det krävs pengar för att tjäna pengar.
    Ungefär tre extra månadslöner steg depån. Ser den fortfarande som undervärderad vilket är bra.

    SvaraRadera
  6. 2 st månadslöner ökade kapitalet med, helt klart nöjd.

    SvaraRadera
  7. Ingen skugga över Ägamintids analyser - detta var uppenbarligen inte lätt att förutse. Ser också att Amhult och Protector stiger idag - alltid en tröst - var lite rädd för att det skulle spilla över på alla norska försäkringsbolag i den allmänna paniken. Jag har 10.000 Vardia och säljer nog av större delen - finns nog bättre case just nu. Men som sagt ingen skugga över dig Ägamintid - du är gör jättebra analyser, skriver begripligt och är ödmjuk!

    SvaraRadera
  8. Mars har börjat fantastiskt bra! Ägde Vardia i 10 minuter imorse och tjänade 13% på affären.

    SvaraRadera
  9. Taktar sakta och försiktigt.

    http://handelavaktier.blogg.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...