torsdag 26 februari 2015

Vardia och Nr 2 av Värdepappret

Imorgon är det minst sagt en spännande dag. Vardia rapporterar Q4 och efter dagens pressmeddelande så blir det mycket intressant. Det är sällan ett gott tecken när revisorn påpekar något kring redovisningsprincip och jag förväntar mig ett tråkigt besked imorgon från Vardia.

Likväl är det spännande och jag ser fram emot morgondagen även om den troligen kommer att kosta några kronor. :) Vardia är mitt största innehav...

Aktier är roligt och även när den här typen av händelser inträffar så hittar jag en tillfredsställelse i det här med aktier. Det finns ingenting att hänga läpp över utan försöka se morgondagens besked objektivt och utifrån detta ta ett beslut hur man ska gå vidare. Sälja, ligga kvar eller kanske öka?

I morgon händer det mer spännande saker. Efter börsen stängning så släpper vi andra numret av tidningen Värdepappret. I tidningen kommer vi bland annat ta upp några olika perspektiv runt redovisning och anledningar till att det kan bli fel och revisorns ansvar och lite annat smått och gått. Tidningens innehåll var givetvis satt långt tidigare än när Vardia kom med dagens besked. Jag kan konstatera att tajmningen på innehållet i tidningen blev mycket bra! Jag kan också hinta om att det inte är omöjligt att det blir en djupare uppföljning kring Vardia och kanske deras kring redovisning i kommande nummer. Det beror lite på digniteten av morgondagens nyhet.

Vill du ta del av innehållet i tidningen, som släpps imorgon kväll, så har du kvällen och morgondagen på dig att teckna en prenumeration.

Imorgon är en ny dag, en extra spännande dag. Möjligen blir man något fattigare ekonomiskt. Men mycket rikare på kunskap och erfarenhet.

Go kväll!

16 kommentarer:

  1. Vilken underbar känsla att sitta utanför en aktie när något som detta händer. Senast jag hade denna lycka var när MrGreen gick på österrikiska skatteminan.

    Riktigt längtar efter andra numret av värdepappret. Ska erkänna att du Erik har blivit lite av en idol för mig med dina numera dokumenterade kunskaper inom redovisning och analyser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den känslan är skön. Om de nu inte kommer med en omvänd vinstvarning. ;)

      Andra numret kommer imorgon efter stängning. Önskar dig en riktigt trevlig läsning!

      Radera
  2. Var objektiv och skönmåla inte det som hänt med ord som "spännande" och att "man blir mycket rikare på kunskap och erfarenhet". Detta är en katastrof och vore jag aktieägare vore jag fucking furios, speciellt om det var mitt största innehav!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lugn och tar det med ro. Återstår att se imorgon vad som har hänt. Jag har ingen anledning att ljuga utan beskriver hur jag känner. Så har jag gjort sedan jag startade bloggen och så kommer jag att fortsätta.

      Radera
    2. Det är klart att det går att se som en katastrof. Men det kan också ses som en möjlighet.

      Om detta handlar om en redovisningsmiss som inte påverkar inflödet av nyakunder och intäkter innebär detta kanske inte något negativt för värdet, men att marknaden reagerar med att gå ner 30%. MEN om alla data fortsatt pekar på att Vardia är värt 30+ NOK så blir detta ett gyllene tillfälle, kanske sista, att köpa under 30 NOK. Så allt som luktar illa är inte bajs...

      Radera
  3. Ett nytt ARCP? :O)

    SvaraRadera
  4. Vardia skjuter på rapporten ytterligare till Måndag.
    Är handelsstoppad idag också.
    Ser tyvärr inte riktigt bra ut.

    SvaraRadera
  5. Det blir ingen rapport idag. Vardia skickade precis ut ett PM om att man skjuter på,det tills på måndag...

    SvaraRadera
  6. Rapporten uppskjuten till måndag - spännande helg!

    SvaraRadera
  7. Q4-rapporten är uppskjuten ytterligare till måndag den andra mars. Kommer klockan 07:00: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=372269

    SvaraRadera
  8. Har tecknat prenumeration av VP men har inte fått tidningen.
    Reg mail adress martin7805@hotmail.com
    Pengar har dragits från mitt konto så jag förstår inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin,
      Vi hade inte skickat ut tidningen vid klockan 19 än. Du borde ha fått tidningen vid ca 19.30-tiden. Hör av dig om du inte har fått den.

      Mvh,
      Kenny

      Radera
  9. Det här ska bli otroligt spännande att följa, tillväxt kostar och det kommer bli en skakig resa, men förhoppningsvis också en lönsam sådan på sikt.

    Jag tar oron med ro. Det finns igen anledning till fara upp i panik, det underliggande verksamhet tuffar ju som sagt på. Nytt Norge-avtal i veckan exempelvis. Man går från klarhet till klarhet.

    Det ska bli extremt intressant att se hur ledningsgrupp tacklar problemet och kommenterar det. Det här är väl egentligen första stora motgången som Vardia mött på? Förhoppningsvis lär sig bolaget och ledning något av denna händelse och blickar framåt.

    Mycket av den kritik som jag sett om just om Vardia är att det spås att man gjort för små avsättningar, vilket kan stämma. Dock lyder argumentet att det är lätt att boosta försäljning genom pris, men att få den lönsam är en annan sak.

    Dock ska man då komma ihåg att Vardia är extremt selektiva vid sina erbjudanden till kund, vilket också minskar risken för att man sålt något för billigt..

    Spänn fast störtkrukan, det här kommer bli en skakig men lärorik resa!!

    mvh



    SvaraRadera
  10. Jag är rädd att Vardia blir ett nytt Oniva där förlorade jag mycket. En lärdom av det är när det börjar komma tveksamheter i redovisningen sälj direkt. Om kursen inte går ner mer än 10 - 20 på måndag säljer jag mina aktier.

    SvaraRadera
  11. Mycket ovanligt att revisorer stoppar ett bokslut i ett sådant sent skede. Normalt kommunicerar man med revisorerna i god tid om det finns positioner som är tveksamma. Att man dessutom skjuter upp ytterligare en dag känns mycket oroväckande minst sagt. Håller tummarna för er som sitter i aktien, men bered er på en tung vecka..

    SvaraRadera
  12. Självklart mycet oroande med revisors- anmärkningar, försenad rapport och börsstopp. Låt oss hoppas att det inte är bokföringsfiffel utan oklarheter kring skatten som det spekulerats om på DI.se. Det kan nog gå att komma in billigt på måndag jag lägger skanmbud...😁

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...