torsdag 26 februari 2015

Vardia handelsstoppad

Idag kom troligen dåliga nyheter. Vardia handelsstoppas kort innan Q4 rapport.

Så här skriver bolaget.


The postponement is due to new information received from 
the Company's auditor regarding accounting principles. 
Vardia has after consultation with Oslo Børs decided to 
suspend the trading of the stock until the results are 
published. 

Det är omöjligt att veta vad som avses men det brukar vara negativt med förändrade redovisningsprinciper när revisorer påpekar detta.

Utan att spekulera för mycket, utan istället invänta rapporten, så tror jag att det har med kostnaderna att göra på något sätt. Man har tagit för lite kostnader, reserverat för lite för framtida kostnader. Alternativt har det med avräkningen mot partners att göra och något problem med matchningen mellan intäkter och kostnader här.

Viktigt att förstå imorgon är också om ledningen har gjort något medvetet felaktigt eller om felaktigheterna beror på andra anledningar. Givetvis är också storleken på felen intressanta.

Jag återkommer imorgon kväll med en kommentar kring den information som då kommit ut och min syn på bolaget efter detta.

Spännande! :)

Länk






















10 kommentarer:

  1. Alldeles för spännande :O

    SvaraRadera
  2. Med en tidigare karriär som auktoriserad revisor så tror jag du har en bra förståelse för detta och hur allvarligt det är :)
    Tror dock att börsen kommer överreagera som vanligt och vi kan nog få se en lägre kurs imorgon om nu inte rapporten är väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har jag och jag kommer att kommentera detta i tidningen i kommande nr om det är på en nivå som kräver detta. Vi får se vad som händer. Det finns grader i helvetet av redovisningsstrul. :)

      Radera
  3. Hur pass orolig bör man vara? Hur orolig är du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mitt största innehav. Men vad ska jag göra. Jag tar det med ro och läser igenom vad det handlar om imorgon.

      Radera
  4. Tror du att de går i konkurs imorgon?

    SvaraRadera
  5. Det vore uppskattat om ni som tillhandahåller Värdepappret skickar ut en kommentar till era prenumeranter efter att ni läst igenom rapporten och innan handeln börjar imorgon. I form av, vi väljer att sälja pga av alt vi behåller pga. /Prenumerant

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...