söndag 22 februari 2015

Soliditet efter husköp

I höstas köpte vi hus och jag har nu uppdaterat excelmodellerna för detta. Nedan kan man se hushållets soliditet efter köp av hus. Samtliga tillgångar är inräknade i modellen och samtliga skulder inklusive CSN. Soliditeten sjönk från dryga 90 % och ligger nu på ca 45 %. Detta innebär att våra att våra tillgångar är ca dubbelt så stora som våra skulder. Nu ska soliditeten upp kommande år i takt med amortering och fortsatt sparande. Givetvis spelar även börsutvecklingen in då aktierna ligger som en stor tillgång i balansräkningen.


Jag har följt vår månatliga finansiella utveckling sedan vi startade resan 2010. Nedan kan man se att vi har ökat vår nettoförmögenhet med 57 k per månad i snitt de senaste 4 åren (röd linje) och förändringen varje månad (blå stapel). Några månader har varit negativa men de flesta positiva. Några gånger har vi varit över 100 k per månad och i februari är vi över 300 k. En makalös månad med andra ord pådriven av en börs som bara kan gå åt ett håll? Jag sitter bara och väntar på att pendeln ska byta riktning.... :)


Jag har en mängd data i excel som rör aktier, tillgångar, skulder, kostnader och mycket annat. Mest för att det är roligt men också för att det är kul att titta på i efterhand. Det är också ett bra sätt att ha koll på sina tillgångar och skulder och kunna ta övervägda beslut. 

Hur följer ni upp er privatekonomi?

På fredag 27/2 kommer nästa nummer av Värdepappret.  Vill ni få tillgång till tidningen så har ni möjlighet att teckna en prenumeration fram till den 27/2. Enklast gör ni det genom att gå in på vår hemsida www.vardepappret.se Glöm inte att läsa första numret här.

Ha en trevlig söndag!

16 kommentarer:

  1. Kul att höra att det inte bara är jag som är lite statistikgalen! :) Vet inte hur måna blad med statistik och diagram om aktier, privatekonomi, lån och amortering jag har! Det är ren och skär njutning för min del att titta på dessa och skriva ner ens ekonomi som om man vore ett företag nästan! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det kul! Varje månad är kul att stänga. Även när det går dåligt. :) Det känns bättre att det går dåligt och man har koll än att det går bra och inte ha koll! :)

      Radera
  2. Varje månad gör jag en summering i Excel och uppdaterar grafer över tillgångar, skulder, eget kapital, portfölj, samt IPS+tjänstepension som jag redovisar separat. Tillgångar (varav 90 % är bostaden) är bokförda i inköpskostnad i brist på bättre. Skriver iofs av bilen med 500 kr per månad.

    Det är en enkel procedur som tar mig ca 15 min per månad. I graferna har jag även ritat in några olika mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har koll, det märks! :) Avskrivningar också är extra poäng för! :)

      Radera
  3. Ibland känns det som många av er aktiebloggare lever ett liv strukturerat som om ni är ett företag. Vad händer när man strukturerar sitt liv som om det är ett företag, som ska
    avkasta så mycket pengar som möjligt ? (Nu genreliserar jag grovt förvisso, det är ju bara
    genom bloggen jag "känner" dig & andra aktiebloggare). men känns ibland som ni, precis som företag, ständigt jagar tillväxt och högre vinst. Och mycket av fritiden går ut på
    att maximera den jakten.

    Jag tänker också, många av bloggarna har bra arbete, är välutbildad och lever
    ändå vad som får betecknas som ett "gott liv" :) , och ingen verkar direkt
    imponerad av onödigt "överklass lyx". Det borde ju tala för att det verkligen är lite mer existentiella värden
    ni jagar och som verkligen är det slutgiltiga ändåmålet med resan - Men hur närvarande är den tanken i vardagen? Hur ofta tänker ni på
    vad ni ska göra när resan är klar? Eller är det fokus på var nästa investering skall placeras ?

    Är resan lika viktig som målet med resan ? Och vad är resans slutgiltiga mål? tror du det kan kommer komma en period där du kan
    konstatera att resan är "färdig"& du börjar fundera mer på vad du ska spendera dina pengar på, inte var dom kan komma ge bäst avkastning?



    Oj, mycket frågor.. Aja, poängen är väl i alla fall lite. Vad är det ni ska köpa för pengarna ni sparar ? Är det något
    "filosofiskt och existentiellt", och om det är det. När vet man då att man har tillräckligt med pengar för att betala vad det kostar? :D

    P.s. för att svara på din fråga, "hur följer ni upp er privatekonomi" - Knappt alls, jag sparar en slant direkt i början av månaden(aktier, fonder etc). Sen ser jag till att ha lite pengar kvar innan nästa lön, har jag några tusen kvar tänker jag att jag håller utgifterna i "schack" " ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant kommentar! Många bra poänger i den! :)

      Jag ska göra ett försök att förklara.

      Hela resan handlar om att försöka uträtta något större än förvärvsarbete. Jag har en dröm av att kunna lägga min tid på något som jag tycker tillför mer. Jag har tidigare varit inne på att välgörenhet skulle kunna vara något. Gärna vara med och hjälpa unga entreprenörer till framgång. Vara med tidigt i och stötta i uppstart av bolag eller liknande hade varit roligt. Själva resan i sig är så rolig så fokus har flyttats en del från start då målet var målet. Nu är själva resan en del av målet! :)

      När vi startade tidningen Värdepappret så är det också en del av resan. Att få andra att inse att det går att göra bra affärer till låg risk. Att vara långsiktig och se en stressig marknad som en möjligt, inte en risk. Det handlar också lite om drömmen om att uträtta något spännande, något roligt, något som kan hjälpa andra. Troligen är det en del i det slutliga målet. Att uppnå något som kan hjälpa andra.

      Att äga tiden kommer fortsatt att vara ett mål. När det är klart vet jag inte och jag vet inte heller om resan någonsin kommer att sluta. Oavsett så är det väldigt roligt. Och visst har vi det bra, många av oss bloggare. Det underlättar att göra resan då då man inte behöver försöka en massa annat på vägen. En ganska bekväm resa bortsett från att man avsäger sig allt för dyra bilar och annat.

      Flummigt svar på några mycket intressanta frågor, ställ gärna följdfrågor!

      ägamintid

      Radera
    2. Nu är jag inte en bloggare utan blott en kommentator här, men ändå. Som jag skrev i en ovanstående kommentar, analysen av min ekonomi som om jag vore ett företag tar ca 15 min per månad. Analysen av börsbolag är ett intresse, precis som att spela schack som jag också gillar. Man behöver ha en total överblick, känsla för strategi och näsa för detaljer. Jättekul!

      Det finns massor av tid över till att läsa filosofi och politik; det senare är tätt sammanknutet med ekonomi. Jag gillar även romaner, film och att lyssna på musik. Med andra ord ett gott liv utan dyra lyxhobbies. Trots mycket välbetalt jobb.

      Att anlägga ett ekonomiskt perspektiv på sitt leverne emellanåt tar inte bort något från livet, det lägger bara till.

      Och det är som du var inne på en existentiell aktivitet som ifrågasätter vår tids samhälle och synen på arbete och ekorrhjulet. Vilket leder till svaret på frågan vad som ska göras med pengarna (se även namnet på denna blogg): Pengarna ska köpa valmöjligheten att delta i ekorrhjulet eller inte.

      För mig som har en liberal ådra handlar det också om att ta ansvar för sitt liv och att kunna välja att hjälpa andra genom att ha det bra själv. Det är inget jag vill överlåta åt "staten", medan jag själv stressjobbar för att kunna betala av bilen/båten/mega-TVn/osv.

      Radera
    3. Intressant svar och resonemang, att det är lite flummigt köper jag då mina frågor innehöll spår av flummighet dom också ;)

      Vad gäller att inspirera andra så måste jag konstatera
      att du kommit en liten bit på den vägen med bloggen. Den inspirerar helt klart mig och säkerligen många fler läsare. Jag hoppade själv på "aktietåget" för cirka
      åtta månader sedan, då en vän iscensatte mitt intresse med ihärdigt tjat helt enkelt :). Sedan dess har jag följt din och många andras bloggar.

      Jag har personligen alltid värderat frihet och det goda livet högt, utan att jag för den skull bränner överdrivet med pengar. Jag köper inte onödiga prylar, men skulle aldrig tacka nej till en utekväll/restaurang besök/konsert etc av ekonomiska skäl (trots att jag är student). Jag värderar sånt högt. Att inte låta ekonomin begränsa sådant man verkligen vill göra. Dock nu när jag börjat bli mer aktiv med mitt sparande har jag börjat ana små förändringar hos mig själv, jag tänker mycket mer på pengar och vad saker kostar.
      Jag är mer villig att jobba över några timmar än jag var tidigare. Jag börjar se en möjlighet att kunna bli ÄNNU mer fri, få ÄNNU mer tid. Pengar kan ge mig den tiden och friheten! Det sjuka är att den insikten har fått mig att, vad ska man säga.. inskränka på min egen frihet. Just genom att jag börjat avstå vissa saker och helt enkelt jobbar lite mer. Därför jag intresserar mig lite för om man kan nå resans slutmål och vad det innebär, måste man sluta spara pengar för att ha nått fram? :) På nåt sett måste ju något fundamentalt annorlunda hända, annars fortsätter man i samma spår som tidigare och då kanske resan i sig är viktigare än målet. Det blir liksom ett evighetsprojekt.

      Men det är intressant det här när man jagar tid och andra mer svårdefinierade värden, hur mycket tid kan man tänka sig behöva och vad är man även beredd att uppoffra för att nå dit ? En fördel är ju att du njuter av resan i sig, då flyter resan och målet samman lite som du säger.

      Aja, jag ska inte flumma iväg för mycket med filosofiska utspel. Men det är intressant och säkert även nyttigt att ibland ta sig en funderare på VAD det är man "jagar", eftersom en stor del av ens liv präglas av hur "jakten" ser ut och om man kan klara av att bryta med dem vanorna för att.. tjaa njuta 100% och bara ägna sig åt det man vill utan att låta materiella tillgångar begränsa än.

      Tack för en bra blogg!

      Radera
    4. Intressant svar!

      Vad gäller inspirera andra tycker jag du lyckats väl än så länge i och med bloggen!

      Tycker det är intressant att resonera om sådana här saker. Framförallt då många av er bloggare och säkert många andra som investerar i aktier, har ett
      övergripande mål. Som är något man inte riktigt kan ta på, något existentiellt.

      Det i kontrast till börsen och kvartalsrapporter, nog för att det är mycket psykologi på börsen - men rådet är att lämna känslorna utanför. Det gäller att
      vara objektiv, lägga upp strategier för hur man ska agera, låt aldrig känslorna styra. Finns nog många som agerar även på det här sättet i sitt yrkesliv! Det är väl inget konstigt egentligen, det är väl att vara professionell. Undra om det går att släppa den drivkraften eller om det ens är eftersträvansvärt?

      För mig tror jag det är att fatta beslut som inte baseras på ekonomi som är en stor del av den frihet jag strävar efter. (då menar jag ändå
      med en viss känsla av sunt förnuft, inte så att man kan skaffa privatjet, köpa lyxbilar etc. men väl ta t.ex extra ledigt bara för att man är "sugen" på det,
      inte tacka nej till restaurangbesök, konserter, etc.

      Det sjuka är att i och med att jag för cirka 8 månader sedan började bli aktiv med aktier, så har det börjat inskränka på min frihet. Jag fattar mer
      beslut en någonsin efter en ekonomisk kalkyl. Jag vet att pengar kan ta mig till mitt mål, men än så länge köper dom mig inte frihet - jag snarare tillfälligt gisslan.

      Intressant att du säger att en del av målet är att uträtta något spännande och något som kan hjälpa andra. Tror jag är lite inne på samma spår där själv, det finns en känsla av att man vill kunna göra något som känns meningsfullt, som berör än själv och andra.

      Radera
    5. Nu är jag inte en bloggare utan blott en kommentator här, men ändå. Som jag skrev i en ovanstående kommentar, analysen av min ekonomi som om jag vore ett företag tar ca 15 min per månad. Analysen av börsbolag är ett intresse, precis som att spela schack som jag också gillar. Man behöver ha en total överblick, känsla för strategi och näsa för detaljer. Jättekul!

      Det finns massor av tid över till att läsa filosofi och politik; det senare är tätt sammanknutet med ekonomi. Jag gillar även romaner, film och att lyssna på musik. Med andra ord ett gott liv utan dyra lyxhobbies. Trots mycket välbetalt jobb.

      Att anlägga ett ekonomiskt perspektiv på sitt leverne emellanåt tar inte bort något från livet, det lägger bara till.

      Och det är som du var inne på en existentiell aktivitet som ifrågasätter vår tids samhälle och synen på arbete och ekorrhjulet. Vilket leder till svaret på frågan vad som ska göras med pengarna (se även namnet på denna blogg): Pengarna ska köpa valmöjligheten att delta i ekorrhjulet eller inte.

      För mig som har en liberal ådra handlar det också om att ta ansvar för sitt liv och att kunna välja att hjälpa andra genom att ha det bra själv. Det är inget jag vill överlåta åt "staten", medan jag själv stressjobbar för att kunna betala av bilen/båten/mega-TVn/osv.

      Radera
  4. Intressant inlägg i debatten Anonym, känner mig lite träffad eftersom jag också följer upp min ekonomi på liknande sätt och bloggar om en liten del (aktie relaterad passsiv inkomst).
    Först följfråga till ÄMT vad anser du vara optimalt i fråga om Soliditet, själv har jag genom åren tryckt ner den mot 50% ett antal gånger, ungefär där ligger jag idag.
    Till anonym, min resa är intressant men ibland frågar man sig själv vad man håller på med, jag unnar mig mycket mindre än vad ekonomin tillåter, vilket iofs är en sund inställning till livet, missförstå mig inte vi reser äter gott och snålar inte, men inga onödiga utsvävingar. Målet med resan är för mig klar, när vi disponerar vår egen tid och lever gott.

    SvaraRadera
  5. Jag gör månadsavstämmning som många andra. Tillgångar (exklusive fastigheten) minus skulder, då får jag en siffra som beskriver läget och hur det har förflutit. Att inte ha med fastigheten i beräkningarna skulle ge en skev bild. Dels för att fastigheten är mitt hem, dvs. en tillgång som jag inte skulle sälja förrän allt-annat-skitit-sig. Och dels för att värdestegringen är så sjuk att det skulle ge en sned bild av min ekonomi. 900,000 i värdeökning på 2 år motsvarar inte direkt vad jag har lagt ned om man säger så:).
    Däremot ska jag inte sticka under stol med att jag har frigjort kapital med fastigheten som säkerhet. Det känns ju dumsnålt att inte låna till 2% när man kan avkasta det 10-dubbla. Samtidigt ger ju detta plus minus noll i avstämmningen då tillgångarna ökar lika mycket som skulderna ökar dagen då fastigheten belånades. Jag blir ju inte mer solid för att det frigjorda kapitalet ökar utan ser det som en möjlighet till högre avkastning samtidigt som det belånade objektets värde ökar. Ganska otroligt när man tänker efter:)

    Nu tror jag dock att vi befinner oss ganska nära toppen av berget och som den fegis man är så har jag sålt ganska mycket senaste tiden. Det känns helt absurt om denna utveckling fortsätter 2015. Jag tror på ett jätteras inom ett år.

    SvaraRadera
  6. Som de flesta andra statistiknördar gör jag månadssammanställningar och uppdaterar kalkyler, grafer och prognoser. Mest för att det är roligt och tillfredsställande.

    På sistone har jag även börjat ta fram lite "roligare" mått, mest för att grafer över portföljutveckling och utdelningstillväxt inte är så sexigt egentligen. Ett exempel är hur många timmar och minuter jag behöver arbeta varje dag med hänsyn till hur utdelningar täcker upp för resten av tiden. Just nu står det "7h 47min" i fältet, men då har jag bara nyligen påbörjat resan :) Det är en otrolig motivationsfaktor att se klockan ticka ner för att tids nog visa "0h 0min" och därmed ekonomiskt oberoende.

    Ett annat exempel på samma tema är PIS (passive income speed), dvs med vilken hastighet de passiva inkomsterna trillar in. Då min egen hastighet är väldigt låg har jag inverterat måttet och visar det som min/kr istället. För tillfället rullar det in en krona var 85e minut, eller 85 min/kr, dygnet runt året runt. Väldigt skön känsla varje gång antalet minuter sjunker :)

    Kanske någon som sitter på fler roliga mått?

    /Linus

    SvaraRadera
  7. Följer mest månadssparandet då min lön varierar kraftigt från månad till månad(till det positiva). Men har inga skulder och bara ett konto på avanza så mycket excel blir det inte. Men det är trevligt att ta en stund och se över tillgångarna varje månad :) Ännu en trevlig stund har lagts till med VP varje månad nu :)

    SvaraRadera
  8. Om du nu eftersträvar att ha en hög soliditet är det väl rimligt att försöka åstadkomma det nu när börsen står så högt, och sedan kan du ju öka belåningen vid en eventuell nedgång.

    Risken är ju att du hamnar i motfas om du nu har låg soliditet på när börsen står som högst och sedan planerar att minska belåningen framgent.

    Resonemangen bygger naturligtvis på att vi har en nedgång att vänta under de närmaste åren.

    SvaraRadera
  9. Har ett antal mallar, delvis inspirerade av dina från början men som sen har fått växa efterhand. Är ju inte en lika strålande investerare men är dock flink på Excel.

    Instämmer med de som säger att de njuter av att uppdatera, så även jag. Fast jag kan oftast inte bärga mig utan brukar göra en uppdatering redan i mitten av månaden för att få en känsla för hur det kommer se ut när jag stänger månaden. :)

    Försöker undervärdera vår ekonomi också, har exempelvis inte tagit upp bilen som en tillgång trots att skulderna för den en gång fanns med. Har ej heller värderat om bostaden (men det är iofs nog ganska nära sanningen också).

    Favoritfunktioner i mina mallar är förmögenhetscharten (tillgångar - skulder), utveckling per månad, snittutveckling samt estimat om framtida utveckling. Har även nyligen börjat mäta sparkvoten vilket hjälper mig öka densamma.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...