torsdag 12 februari 2015

Protector Q4 - slutar aldrig att imponeras

Idag kom ett av mina portföljinnehav med bokslut. Protector Försäkring levererar igen, för vilken gång i ordningen? Det här bolaget är helt makalöst. De bara levererar och levererar och nu är det återigen det bästa resultatet någonsin.

Den 3 juli 2013 skrev jag ett klassiskt inlägg om mitt första inköp i Protector. Läs gärna inlägget här. Med facit i hand så har Protector överpresterat under hela perioden från då till nu. Bra business belönas och kursen har stigit från 15 kr till 50 kr. Det är inget annat än fantastiskt kul att se!

Året avslutas nu med att Sverige är lönsamt, vilket de har kommunicerat ut var ett av de stora målen för året.

Utdelningen höjs till 2 norska kronor

Vinsten per aktie 4,60 nkr

Avkastning på solvenskapitalet 28 %

Fortsatt tillväxt med en guidning på + 18 % för 2015

Guidning om ökad vinst per aktie 2015

Jag kan rada upp mycket som Protector gör bra. Sverre gör ett fantastiskt jobb och bolaget har en mycket bra kommunikation med marknaden. En trovärdig, tydlig och ärlig sådan. Jag tänker inte gå igenom hela rapporten i detalj utan läs själva rapport och presentation nedan.

Länk till rapport och presentation

Värderingen då?

Protector är inte billigt längre, men inte heller dyrt. Avkastningen på deras investeringsportfölj kommer att bli tuffare för varje år som går i den här lågräntemiljön. Deras kärnverksamhet, som är den som jag fokuserar mest på, kommer att fortsätta att öka kommande år. Kring nuvarande värdering så är jag i valet och kvalet om jag ska minska en smula i Protector för att öka en smula i Vardia. Vardia befinner sig ett tidigt skede, tidigare än när jag köpte Protector för 1,5 år sedan, men har enligt mig en värdering som är betydligt lägre (dock motiverad med tanke på historik). Jag kommer att ligga kvar tills vidare men överväger att ta lite av vinsten i Protector och skjuta in i Vardia. Jag vill poängtera att Protector fortfarande kommer att tillhöra en av hörnstenarna i portföljen men med kanske en något mindre del. Jag avvaktar kommande veckors utveckling.

Man behöver inte kasta sig efter alla bollar. Om man fångar några bollar och fångar rätt bollar så når man en god avkastning på sin portfölj. Jag har lyckats fånga Protector tidigt och Amhult 2 tidigt och danska banker tidigt vilket har medverkat till att portföljen har gått oerhört starkt de senaste åren.

Vad som blir nästa bolag att dra portföljen vidare uppåt återstår att se. Jag har lagt en slant på Vardia. Vi får se om det är rätt eller inte. Sen har jag lite andra case på gång som jag hoppas ska kunna medverka till fortsatt "expansion i portföljen"

Som prenumerant på vår tidning Värdepappret så hoppas vi kunna ta fram fler bolag som Protector, Amhult 2 och danska banker. Idag är det 4 dagar kvar på vårt öppningserbjudande av tidningen. Ta tillfället i akt och teckna en prenumeration. Du kan förvänta dig många intressanta analyser och uppslag framöver. Glöm inte att läsa första numret av tidningen här. 

Ha en riktigt trevlig kväll! Jag ska ta och njuta ordentligt av Protectors bokslut.

ägamintid



11 kommentarer:

  1. Grattis och bra jobbat! Spännande med tidningen Värdepappret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och kul att du gillar tidningen! :)

      Radera
  2. Håller med, Protector är inte lika billigt som tidigare fast P/E runt 10 och en tillväxt på 15-20% för 2015 är helt okej. Bolaget aviserar också en stark Q1 rapport (enligt investerarpresentationen).

    Samtidigt är Protector nordens överlägset bästa försäkringsbolag. Borde handlas med en premie och inte med en stor rabatt i förhållande till konkurrenterna:-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de är högkvalitativa och ska handlas till högre värdering. Inte dyra, men inte heller jättebilliga längre. Jag behåller tills vidare, som sagt. Men huvudet börjar säga att jag ska växla över till mer Vardia... :)

      Radera
  3. Finns det chans att Vardia en dag går om protector? :D

    Jag är prenumerant av Värdepappret. Ser fram emot nästa nummer!

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den frågan ska vi nog kunna svara på i kommande nummer av tidningen! :) Håll tillgodo! Nästa nummer kommer 27 februari. Vi släpper alltid tidningen sista fredagen varje månad.

      Radera
  4. Bytte till vardia och fick 2500 kr billigare
    mot volvia. Frågade volvia om dom kunde
    följa vardia. Nej var svaret han lät uppgiven
    och sa vi har inte samma försäkring.
    Hittar inget dock som skiljer ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Sälja kan dom Vardia. Under året ska vi också ta reda på om de kan tjäna pengar! :)

      Radera
  5. Bolag som går bra tenderar att fortsätta gå bra och vice versa, Trend is your friend osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, så är det absolut. Det finns också en bokföringsmässig förklaring. De bolag som går bra går ofta bättre än vad resultatet visar och de som går dåligt går ofta sämre. En del bolag vill helt enkelt ta alla kostnader och andra vill skjuta upp dom.

      Radera
  6. Om vi lämnar Vardia åt sidan för en sekund -- vad tror du om utvecklingen i Protector på senare tid?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...