tisdag 17 februari 2015

Portföljutveckling senaste 2 åren + 121 %

Det var längesen jag visade portföljutvecklingen. Den har varit bra, för att uttrycka det milt. Men den har också varit svajig med perioder med höga toppar och djupa dalar. Relativt få innehav och ganska små bolag ger en svajig men god utveckling. En utveckling där man tidvis inte följer index särskilt slaviskt utan man underpresterar perioder och överpresterar i perioder.

Bidragande till den goda utvecklingen har varit danska banker som gick som tåget under 2013. Sedan har Protector, Amhult 2, AIG och Citigroup tillkommit och de har gått "relativt bra".


I dagsläget finns 4 bolag i portföljen. Amhult 2, Vardia, Protector och Banknordik. Vardia är störst och Banknordik är minst, betydligt mindre än övriga 3 innehav. Några innehav ytterligare ska in i portföljen under året, hoppas jag. Jag vill ligga på ca 5-7 bolag. 

Vad är då nyckeln till god avkastning? Det behöver inte vara avancerat.

Det gäller att inte gå på alla bollar. Ta några och träffa rätt så räcker det långt.

Amhult 2 är upp 150 % sedan inköp för ca 1,5 år sedan. Protector är upp över 200 % på 1,5 år. Några fullträffar bidrar väldigt mycket om man inte har för många bolag som går åt "andra hållet".

Jag har sedan inköp haft Protector och Amhult 2 som favoritinnehav då jag tyckt att dessa har varit lågt värderade. Jag lyckades, genom grundlig analys, köpa en mycket god potential med en låg nedsida. Drömmen vid en aktieinvestering. Givetvis passade jag på att lägga den största delen av kapitalet i dessa bolag.

Titta på nedsidan. Se till att köpa aktier där man kan räkna fel och ändå tjäna pengar. Använd en säkerhetsmarginal.

Ha tålamod. Att jämföra för mycket med index är stressande. Bättre att jobba mot en mål att t.ex. avkasta 8-15 % årligen, i snitt. Vissa år kommer man inte att klara det och andra gånger kommer man att göra det.

Över tid kommer man lyckas om man köper bolag vars värde överstiger priset. Men man får vara beredd på att det kan ta tid och att resan fram till målet kan vara skumpig.

Amhult 2 och Protector har uppvärderats ganska kraftigt senaste tiden. Idag ser jag större potential i Vardia än i Protector, till en begränsad nedsida. Nu återstår det att se om Vardia kan fortsätta att leverera. Kan de göra detta så kommer belöningen på aktiemarknaden.

Sen återstår nästa fråga... Vilka bolag är "nästa" Protector och Amhult 2?

Jag ska göra mitt bästa för att försöka hitta dessa bolag. Som jag skrivit tidigare så kommer en mängd bolag att analyseras i tidningen Värdepappret där vi nu är 4 personer som slår våra kloka huvuden ihop. Läs gärna vårt första nummer av tidningen här. Nästa nummer (nr 2) kommer ut den 27 februari. Det finns gott om tid att teckna en prenumeration till dess.

Trevlig kväll!

14 kommentarer:

  1. Riktigt najs utveckling!
    Köpte vardia per din rekommendation och den har gått upp ca 10% för mig. Hur länge till tänker du köpa den? Dvs till vilken maxkurs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer köpa den åtminstone så länge den handlas under 1,0 gånger GWP vilket idag är ca 35 kr och ökar varje månad.

      Radera
  2. Snyggt, själv har man gjort 128,8% under den perioden.

    Portföljen består av nu av:

    NeuroVive Pharmaceutical
    Apple
    Net Entertainment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt bra! Hög risk i NeuroVive antar jag men Net ent har varit ett fantastiskt case!

      Radera
  3. Imponerande portföljutveckling och fin spurt på slutet :) Bra jobbat

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Samtliga innehav fick bra fart i slutet. Protector och Amhult 2 bäst.

      Radera
  4. Imponerande måste jag säga!
    Några tankar angående AIGs rapport?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga större tankar. utvecklingen går som jag förväntat mig. Värderingen är blygsam och uppsidan fortfarande ca 50 %.

      Radera
  5. Vad kan man säga? Bra jobbat!

    Och tack för att jag fick upptäcka Protector (+158% på min GAV just nu). Den hade inte fastnat i mina screeners.

    Olika blogg + screeners + Värdepappret (jag har prenumererat) borde ge mig tillräckligt med intressanta bolag som jag ska sedan titta på själv.

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det och kul att du fick vara med på resan i Protector. Kul att du valt att prenumerera. Vi hoppas kunna hitta liknande case kommande månader och år i Värdepappret.

      Radera
  6. Nästa Protector och Amhult 2? Ta en titt på Amasten och Oscar Properties...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta mig en titt. Har ingen större koll på dessa bolag. Tack för tipset.

      Radera
  7. Gokväll,

    Vad är dina tankar inför vardias rapport nu den 26e? Vågar du tro på att man redan nu visar positivt resultat? Eller ser vi det till q1an? Har läst allt du skrivit om bolaget, men alltid härligt å höra lite tankar!

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga speciella förväntningar på rapporten. Möjligen vore det intressant om de kommunicerade att de var lönsamma i slutet av kvartalet. Kommande rapporter blir dock mer intressanta då de förhoppningsvis ska kunna visa lönsamhet och en stigande sådan.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...