torsdag 5 februari 2015

Ökat i Vardia

För några dagar sedan ökade jag en smula i Vardia som är portföljens största innehav.

Aktien har inte hängt övriga börsen i haussen och handlas med stor rabatt mot GWP. I dagsläget bör GWP uppgå till ca 35 kr per aktie och stiger stadigt månad för månad. Läs mitt senaste inlägg om Gjensidiges förvärv till 1,1 gånger GWP här som ger råg i ryggen för oss Vardia-ägare

I nästa vecka får vi reda på januaris försäljning och sedan, i slutet av månaden, väntas bokslut.

Idag kom en intressant nyhet. Vardias ska storsatsa på företagsförsäkring och nyanställer 15 personer. "Ofullständig" länk till nyheten hittar du här.

Expansionen fortsätter med andra ord.

Det är spännande tider just nu när det gäller Vardia. Det återstår att se när fin försäljning konverteras till fin vinst. Jag tippar på Q1 2015.

Det stora kurslyftet för Vardia har inte inträffat än och kommer inte att inträffa så länge en eller ett par större säljare ska ut med aktier. DNM och PAS har sålt stora mängder aktier senaste tiden. Det vi kan trösta oss med är att värdet ökar dagligen, veckovis och månadsvis. Slutligen kommer detta återspeglas i kursen (Buffett). Tålamod.

Portföljen ser ut enligt följande, i storleksordning

Vardia
Amhult 2
Protector
Banknordik

Portföljen har avkastat något bättre än svenska index i år. En fantastisk start på börsåret må jag säga, inte bara för portföljen utan för många index.

Det är 10 dagar kvar på öppningserbjudandet av tidningen Värdepappret. Gå in på vår hemsida och titta på första numret här www.vardepappret.se

Ha en riktigt trevlig kväll!

7 kommentarer:

  1. Vet du varför stora aktörer säljer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan vara många orsaker. De har varit med länge. Tror inte på bolaget. Behöver få loss pengar osv. Jag gör bedömningen att caset är bra och kommer inte att sälja.

      Radera
  2. Hur mycket är portföljen värd numera och hur stor % utgör Vardia nu?;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställde en liknande fråga nyligen i anslutning till ett annat inlägg. ÄMT valde att radera hela inlägget. Intressant.

      Radera
    2. Vill inte uppge värde men Vardia står för knappt 40 %.

      Anonym

      Jag måste ha raderat det av misstag. I så fall ber jag om ursäkt. Du har mitt svar ovan.

      Radera
    3. Jag tycker det är väldigt relevant i sammanhanget att veta hur stor andel av dina totala tillgångar du har i din "portfölj".

      Radera
    4. Jag har ett hus och sedan en aktieportfölj. i aktieportföljen finns alla mina sparade medel förutom en buffert. Jag tror på långsiktigt sparande i aktier och köper för pengar som jag inte behöver. Andelen aktier av mitt hushålls totala tillgångar är stor, troligen större än de flesta andra hushåll. Hoppas jag svarade så bra jag kan på din fråga utan att uppge belopp. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...