tisdag 10 februari 2015

Inköp Banknordik & Vardias försäljning för januari



Jag har plockat in ytterligare några aktier i Banknordik. Andelen i portföljen är fortfarande lägre än 5 % så det är inget stort innehav. Men jag kan tänka mig att öka upp ytterligare så länge kursen befinner sig på nuvarande nivå. Många danska banker har uppvärderats en hel del senaste åren men Banknordik ligger ganska still på runt 100-110 kr. Jag har tidigare skrivit om en intjäningsförmåga på runt 20 kr per aktie och det är där den ligger ungefär. Problemet med Banknordik är deras svängiga resultat. Ena kvartalet är bra och nästa är dåligt. De måste hitta en stabilitet i intjäningen (och nedskrivningarna) för att förtjäna en högre värdering. Deras danska verksamhet går nu bättre vilket gör att nedskrivningen av goodwill avseende Amagerbanken känns mindre trolig även om den fortfarande finns där. Jag hoppas att de kommande kvartal kan uppvisa den stabilitet som krävs och då ska även uppvärderingen komma.



Idag kom Vardia med sin försäljning för januari. 93 MNOK blev det. Jag hade räknat med + 100 men några miljoner hit eller dit är inget att hänga upp sig på. Försäljningen utvecklas enligt plan och mycket starkt. Detta är nyförsäljning som adderar på Vardias befintliga premieintäkter så tillväxten blir fantastisk om de kan fortsätta att takta på nuvarande nivå kommande månader. Det finns inte så mycket att säga om försäljningen då den kom in ganska väntat. En ljuspunkt är dock att Danmark sålde för 8 MNOK. En ganska bra siffra faktiskt. De börjar få upp farten där nu och kanske kan de slå till med över 10 MNOK i februari? Det innebär att Danmark nu står för ca 10 % av försäljningen. Jag bedömer att Vardia har en GWP per aktie på ca 35 NOK i dagsläget och kommer att ligga på 50-55 NOK vid årsskiftet. Jag tycker det ser bra ut. Nästa tillfälle för information är Vardias mycket spännande bokslut som kommer i slutet av månaden.


Så här beskrivs dagens försäljningsrapport av CEO:

The sales momentum seen throughout 2014 is
continuing into 2015 and the pace has been set. The sales
in Denmark is increasing as expected. We have also
significantly increased the commercial insurance business
in Sweden, and along with our in-house sales forces and
number of agents and brokers, we have a goal to be the
best selling Nordic insurance company in 2015, says Ivar
S. Williksen, President & CEO in Vardia Insurance Group
ASA.


PS Det är 5 dagar kvar av öppningserbjudandet på Värdepappret. Teckna en prenumeration innan den 15/2 och få 25 % rabatt. Läs mer på vår hemsida här och läs första numret här.


Ha en riktigt trevlig kväll!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Får hoppas det. oddsen är goda. :)

      Radera
  2. Om vardia

    http://www.mitti.se/medlemsregistret-en-ny-inkomstkalla/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den länken. Den har jag inte sett tidigare!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...