fredag 13 februari 2015

Hur påverkar minusräntan privatekonomi och aktieinvesteringar?

Riksbanken sänkte igår räntan till -0,1 %. Annat var det på 90-talet då Bengt Dennis höjde räntan till 500 %. Jag tänker inte göra några jämförelser mellan dessa tider men visst är det fantastiskt vad mycket spännande man får uppleva? QE, negativa räntor och diverse andra trollkonster för att få fart på ekonomin.

Hur påverkar dagens ränteläge min privatekonomi investeringsbeslut?

Ingenting alls.

När det gäller privatekonomin så påverkar det inte mycket. Stora delar av vårt sparande är placerat i värdepapper. Jag har alltid strävat efter att ha så lite pengar som möjligt bundet till en låg ränta eller till ingen ränta alls (förutom hushållsbuffert). Jag strävar hela tiden efter att avkasta på pengar. Att ha 10-tusentals kronor ligger på ett lönekonto utan ränta har aldrig varit min grej. Pengarna ska jobba och de ska jobba främst i aktier. Vi har ett hus och lån så lägre räntor påverkar oss till viss del genom våra rörliga räntor på delar av lånen.

När det gäller aktiemarknaden så håller jag mig strikt till de bolag som jag anser vara lågt värderade. Jag vill äga bolag som är lågt värderade oavsett om räntan är -0,1 % eller 500 %.

Börsen har gått bra den senaste tiden. Jag ska inte uttala om det har med den låga räntan att göra eller inte. Men det är givetvis en sannolik teori att mycket pengar söker sig in på aktiemarknaden då alternativen är dåliga. En svagare svensk krona bidrar säkerligen också till rejält mycket högre värderingar.

Här ska man vara på sin vakt när värderingarna nu för många bolag drar iväg ordentligt. Vinsterna i många bolag ligger över snittet och kanske över vad de över tid kan prestera. Samtidigt ligger PE-talen högt. Detta kommer antagligen att justeras när räntorna normaliseras. När räntorna kommer att normaliseras kan inte jag förutspå. Men jag är på min vakt då jag tycker värderingarna börjar bli höga. Det märks inte minst när jag söker bolag och det finns färre och färre som är köpvärda med en säkerhetsmarginal.

I dagens haussen på börsen och få andra alternativ är jag övertygad om att det krävs säkerhetsmarginaler för att inte åka på en smäll om sentimentet vänder och räntan stiger. Att vara påläst, ta låg risk och titta på nedsidan är väldigt viktigt. Kanske än viktigare nu när allt tycks stiga. Jag vill ta så pass låg risk så att jag kan räkna fel och ändå få igen pengarna när jag investerar.

I min aktieportfölj finns just nu de 4 bolag som jag tycker uppfyller dessa kriterier.

Protector Försäkring
Vardia
Amhult 2
Banknordik

I tidningen Värdepappret jobbar vi med säkerhetsmarginaler och bedömer nedsidan. Vi analyserar på djupet för att undvika stora misstag. Just nu är det 3 dagar kvar av vårt öppningserbjudande där du får 25 % rabatt om du tecknar en prenumeration. Glöm inte att läsa första numret av tidningen här.

Trevlig helg!

ägamintid

14 kommentarer:

  1. Utgör det inte en enorm risk med en så odiversifierad portfölj? Hälften av kdin portfölj ligger i Norsk försäkring och du äger bara fyra bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver fler bolag, 2-3 styck, när jag hittar några. Men det viktigaste är värderingen. Låg värdering, låg risk. Men visst är risken något högre än om jag hade haft 6-7 bolag.

      Radera
  2. Med stort nöje och höga förväntningar har jag signat mig för en årsprenumeration av Värdepappret. Ser så fram mot detta utskick.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Kul att höra! Klart du ska ha höga förväntningar! Vi siktar högt och ska skapa något väldigt bra.
      Du är inte ensam, det är många andra som har tecknat som säkerligen har lika höga förväntningar. Vi vill inte göra någon av er besviken.

      Den 27/2 kommer nästa nummer. Håll till godo! :)

      Radera
  3. Hej! Jag har räknat att i genomsnitt så har din aktieportfölj ökat med 23,85% per år senaste 3 åren. Fast fonden SEB Bioteknik - Lux utd SEK har ju gått nästan 10 gånger så mycket. Är inte den bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid något som kan gå bättre. 24 % per år är magiskt bra. Sett till den risk (låga) som jag tar så är jag mer än nöjd med avkastningen. Den fonden du hänvisar till säger mig att det är mycket hög risk.

      Radera
  4. Anonym 20:03 Kom igen om tio år och jämför. Men gör dina val nu!
    /H

    SvaraRadera
  5. En sak jag själv brottas med är hur mycket av multipelökningen i mina innehav som verkligen beror på att bolaget blivit mer uppskattat och hur mycket som bara beror på bättre marknadsklimat (som därmed gör att pengar söker sig utåt).

    Ett exempel. Jag ägde Bahnhof från p/e 10 till p/e 18. Min fråga där är om bolaget vid en nedgång åter kommer gå ner till p/e 10 i värdering och handlar inte mycket av investering då endast att kunna tajma marknaden. Missförstå mig inte nu. Jag säger inte att man inte ska söka efter kvalitativa bolag, det jag undrar över är ifall det inte är värt att ligga ute med en del pengar när värderingen generellt sätt är väldigt höga eftersom multipelfallet kan bli väldigt stort.

    Mer konkret för ditt fall. Protector Försäkringar. Den finansiella intäkten från försäkringarna bygger delvis på hur börsen går. När börsen vänder ner och redovisad vinst faller kraftigt tror du då inte det kommer ske en multipelkontraktion på Protector igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket relevanta tankar. Avseende många bolag så tror jag att de höga multiplarna är en effekt av låg ränta/svag valuta. Därför ska man vara försiktig. Jag betalar inte mer än runt P/E för mina bolag och är än mer försiktig i dagens läge. Uthålliga vinster kan visa sig vara betydligt lägre än vad man tror.

      Protector kommer att röra sig mycket kursmässigt beroende på investeringsdelen. Det jag försöker fokusera på är kärnverksamheten, försäkringsdelen. Så länge denna utvecklas väl och växer så kommer jag behålla bolaget. När det gäller försäkringsdelen så räknar jag med att de kan avkasta 3-4 % årligen i mina kalkyler. Nu avkastar de lite mer och imorgon kanske lite mindre. Protector är rimligt värderat nu, inte dyrt men inte heller billigt. Det är inte enkelt...

      Radera
  6. Det som är sjukt är hur allt är knutet tillsammans i dagsläget med en svagare krona, stark dollar, låg ränta, billig olja känns det som börsen inte kan gå högre MEN om man kolla från ett annat håll till exempel från USA ser markanaden inte lika dyr ut. Helt galet att om man jämför usd/sek med börsen över 1 år har börsen gått back 10%. Frågan är om det betyder att det finns utrymme för börsen uppåt baserat på det och om nya pengar ska in på grund av ännu lägre räntor. Den svagare kronan gör att vi här i Sverige har minskat köpkraft utomlands.

    Det som jag kan säga är att om räntan var skyhög skulle jag bry mig mest om att äga/amortera/köpa mitt hem så länge bolånet är större än portföljen, om det var så att bolånet var under kontroll skulle det vara perfekt läge att köpa fastighet och högkvalite på marknaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vid högre räntor skulle jag också fundera mer på amortering som en del av sparande. Nu amorterar vi i maklig takt men kan ökas vid behov. Det låta oljepriset påverkar nog mer än vad vi tror, kanske inte oss i Sverige så mycket men stora delar av Asien och USA får raketbränsle av detta och det bör därmed bidra till öka tro på högre vinster och därmed högre aktiekurser. Frågan är dock om vi har ett för bra klimat för aktier just nu? Vad händer när räntor stiger, oljepris stiger och t.ex SEK stärks? Hur mycket nedsida har vi då?

      Radera
    2. Mycket intressanta synpunkter. Min personliga oro ligger främst i att man målat in sig i ett hörn gällande bostadsmarknaden. De senaste årens förändrade spelregler för att låna pengar till sitt boende har införts samtidigt som man haft en kraftigt fallande ränta. Redan innan dessa förändringar såg bostadsmarknaden ut att vara väldigt högt värderad men nedgången för räntorna har gjort att markanden hittills varit stabil.
      För tio år sedan kunde man låna 100% till sin bostad där 10% blev topplån, 90% bottenlån och inga amorteringskrav. Idag är det 15% insats, 10% topplån och 75% bottenlån plus amorteringskrav.
      Det som oroar mig är att jag tror att nedsidan kan vara väldigt brant och ställa till det rejält för Sverige. Det känns som att risken blir större för en nedgång i bostadspriser nu när kronan börjar tappar värde och räntorna på sikt höjs.

      Radera
  7. Jag jobbar med fyra aktiefonder och går hårt in på dem. Har alltid haft Länsförsäkringar fastighetsfonder så länge jag kan minnas... över tio år minst. Aktiefonder slår aktier, punkt slut!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...