lördag 7 februari 2015

Barnsparande - det är viktigt att börja spara tidigt

I dagarna har vi fått en son och jag har nu två söner att förvalta pengar åt.

Jag startade en portfölj i maj 2013, till vår första son, med några olika fonder. Jag började med att månadsspara i fonder för att sedan sälja dessa och börja köpa aktier kvartalsvis. Utvecklingen har varit god med en avkastning på 64 % fram till idag. Portföljvärdet är nu uppe i 50 k. En bra slant för en 2-åring. Nu ska den andra sonens sparande in i portföljen.

Att börja spara tidigt är viktigt. Lite pengar blir över tid mycket pengar. De här 50 k kommer att växa till sig ordentligt de kommande 16-18 åren. Att dessutom köpa regelbundet är ett bra sätt att minska risken då man köper både dyrare och billigare. I dagsläget är samtliga innehav på plus med Protector som största bidragsgivare till avkastningen. Portföljen finns nedan:

Amhult 2
AIG
Vardia
Protector
BTS Group
Mekonomen
Skagen Kontiki

På bevakningslistan finns bl.a.

Traction
SHB

Tanken med innehaven är att de ska kunna ägas på lång sikt. Jag vill, i bästa fall, kunna behålla innehaven i en period om 18 år. Eftersom beloppen är ganska små vill jag inte ha för stora transaktionskostnader. Portföljen ska ha 10-12 bolag när den är färdig och befintliga innehav ska sedan byggas på alternativt säljas så att ett nytt kan komma in.

Som kuriosa ska jag absolut nämna att en av de roligaste effekterna av att ha denna lilla portfölj är att jag tycker att det är fantastiskt spännande att se om sönernas portfölj kommer att avkasta bättre än min egen! :)

Förhoppningsvis är sönerna intresserade av att vara med i förvaltningen av portföljen när de blir något äldre.

Har ni något barnsparande? Hur lägger ni upp det?

PS Det är en vecka kvar av öppningserbjudandet på Värdepappret. Teckna en prenumeration innan 15/2 och få 25 % rabatt. Läs mer på vår hemsida här och läs första numret här.

Ha en trevlig helg!

24 kommentarer:

  1. Vad tycker du är ett bra pris på SHB aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är priset för högt. Jag skulle säga runt kanske knappa 300 kr. Men det är en otroligt bra bank som ska ägas på lång sikt.

      Radera
  2. Grattis till ditt andra barn, ert sparand till dem kommer vara ovärderligt då dom ska sätta bo en gång i tiden, önskar jag hade haft sån framsynthet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jo, det kommer att vara en bra start till lägenhet, studier, buffert mm. Är lyckligt lottad som har chansen att göra detta.

      Radera
  3. Barnsparande är svårt, är det i barnens namn har de ju rätt till pengarna när de är 18, och kanske köper motorcykel eller resor jorden runt.

    Jag satsar på att ge dem insatsen till varsin lägenhet i sthlm, från pengar jag sparar och spekulerar med själv. På det sättet blir det rättvist, samma för båda, och jag kan kontrollera när de får pengarna och vad de går till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns nackdelar. Din lösning är inte heller fel. Ett bra tips!

      Radera
    2. Sunt tänk, jag använder samma upplägg med sparande i en KF där barnen är förmånstagare.
      Kan tänka mig att I händelse av kaos i ekonomin arbetslöshet/sjukdom skulle de kännas hemskt behöva ta av barnens konto. Mycket hinner hända på 18 år.

      Radera
  4. Kör liknande upplägg fast med fonder. Dock ej lika bra värdeutveckling som dig. Avanza har ju en "minicortage" variant med 0,25% rörligt med min 1 kr som du säkert vet. Är perfekt för att köpa aktier i ett barnsparande a 500-1000 kr per transaktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också ett bra alternativ. Finns ju inga patenterade lösningar men långsiktigt, kostnadseffektivt och regelbundet är nog av stor vikt.

      Radera
  5. Spiltans investmentbolag all in barnbarn

    SvaraRadera
  6. Jag månadsspar Nordnets fyra gratisfonder (sverige, Norge,danmark, finland) åt mina två barn.

    SvaraRadera
  7. Har 3 st ISK i eget namn, varav barnen har varsitt dedikerat. Jag resonerar så att jag inte vill låsa något på barnen i deras namn, jag vill ha kontroll. Tanken är ju naturligtvis att dom i framtiden ska få ta del av det som köps, men det är mycket som kan hända, individer utvecklas olika. Worst case scenario är ju att nån börjar med droger, då känns det ju ganska stjälpande om det på 18-års dagen faller ut en trust-fond med nån miljon på.

    Nä jag har svårt att se nått syfte med att som många gör, öppna konton i barnens namn och sedan sätta in barnbidraget där i 18-år som man sedan släpper i famnen på dom när dom blir myndiga. Det kan gå helt åt pipsvängen. Vidare anser jag att det måste finnas en begränsning av kapitalet, detta blir ju svårt om kontot står på barnet och man köpt aktier som presterat väldigt bra. Jag tycker att moped, körkort, begagnad första-bil och kanske kontantinsats till första lägenheten och lite möbelpengar ligger inom ramen för vad jag anser är lagom, tom. i överkant. Får man en större spark i arslet än så tror jag att det skadar mer än det hjälper.
    Så därför anser jag att det är bättre med kontot i sitt egna namn så kan bestämma själv när det är dags, hur stora belopp man vill frigöra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många bra poänger. Håller med dig i mycket. Själv försöker jag från början få dom intresserade av sparande och få dom att inse värdet av pengar och de är begränsade. Att bara ge en 18-åring en miljon är nog ingen bra lösning. Kan nog leda till problem.

      Radera
  8. Grattis till lillgrabben och grattis till tvåbarnschocken :) Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! Ja, det har varit tufft så här i starten innan man hittat rutinerna! :)

      Radera
  9. Ganska intressant med barnsparande! Det blir bra speciellt för barnsparande på avanza eftersom det är möjligt nu att köpa aktier från 1 kr . Jag har känt att det blir lättare att ta in lite mer risk med barnsparande efetrsom den är långsiktig och ganska små summor...... så till exempel spekulera jag I stora etablerade oljebolag som har exponering till oljepriset I barnsparandet. Också har jag valt att ha barnsparandet I mitt namn för att behålla en viss flexibilitet......jag är glad själv att mina föräldrar inte lämnade sparandet till mig när jag blev 18!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de nya lägre priserna ger goda möjligheter som många gånger inte fanns förr! Jag funderar också på att ta in något oljerelaterat. Något av de större bolagen.

      Radera
  10. Grattis till nya grabben!

    SvaraRadera
  11. Vi sparar inte till våra barn, men vårt sparande kommer också gagna barnens utgifter. När de kommer upp i sena mellanstadiet tänkte jag mer på ett djupare plan prata om pengar och sparande. Vem vet kanske kommer de också att intressera sig för aktier några år senare. Huruvida man aktivt eller inte aktivt sparar tror jag inte spelar någon roll. Det viktiga är att man lär de värdet med pengar och verktyg för att handskas med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra skrivet. Skriver under på allt du säger. Just värdet av pengar tror jag är a och o.

      Radera
  12. Jag spar åt barnen i mitt namn. När de är mogna nog (15-20 år typ) tänker jag sätta någon enklare bok i handen på dem (Pengamaskinen, Så kan alla svenskar bli... eller Rich dad poor dad typ) samt snacka sparande med dem. Förklara för dem att så här mycket pengar finns avsatta till dem men att de behöver jobba lite för att få ut dem.

    Från den dagen kommer jag matcha deras eget sparande 100%. Dvs kom och visa mig vad du sparade från dina egna pengar förra året så stoppar jag in lika mycket från de avsatta pengarna. Barnet själv får välja om det vill spara i bostad, aktier, fonder eller bankkonto men jag vill att det ska finnas en tanke bakom vart pengarna stoppas OCH en egen insats. Jag hoppas att detta bygger upp goda spar-vanor samt att det faktum att deras sparade pengar växer med 100% stimulerar ett intresse. Det ger också naturligt kontinuerliga tillfällen över åren att prata sparande och ekonomi.
    Så ser mina grundtankar ut men självklart behöver det finnas en flexibilitet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...