torsdag 1 januari 2015

Några korta reflektioner om 2014

Dags för en något sen summering av 2014. Jag har flyttat under julen och har dessutom lyckats vara sjuk i en vecka så energinivån kunde varit högre. Hur som helst är jag på bättringsvägen och ser fram emot ett spännande nytt år.

Vad hände då 2014?

Protector Försäkring gjorde en fantastisk resa från knappa 20 kr till toppen på 45 kr. Resan började med höjd omsättningsprognos i januari för att sedan följas upp med ett fantastisk årsbokslut.

Vivendi fullbordade sin omstrukturering i början av året och aktien fick en välförtjänt uppvärdering. Jag passade på att sälja innehavet på dryga 20 EUR. Vivendi var ett bolag som jag både älskade och hatade. Mängder med fina tillgångar men ack så illa skött. Sen äntligen kom vändningen när Bollore kom in i styrelsen och aktien uppvärderades på kort tid ordentligt. Slutet gott allting gott.

Jag ökade under året i AIG, Citigroup och Amhult 2. De två förstnämnda såldes i samband med att vi köpte hus. Det är två bolag som jag finner fortsatt undervärderade.

Amhult 2 är kvar i portföljen och har nu stigit över 100 % sedan inköp hösten 2013. Utvecklingen i bolaget går från klarhet till klarhet och en uppvärdering har kommit under året.

Under andra halvan av året såldes en större del av bolagen i portföljen för att få en större fokusering mot de innehav som jag tror mest på. Portföljen krympte från ca 10-12 bolag till 5 bolag. Numera består portföljen av 4 bolag. Banknordik, Amhult 2, Protector och Vardia.

Under sommaren tog jag in Vardia i portföljen. I dagsläget är det bolaget som jag ser störst uppsida i till en begränsad risk, Under året har jag successivt ökat exponeringen och hoppas skörda frukterna av detta under kommande år.

Jag köpte och sålde ARCP. Efter mycket strul och stök kring bolaget så gjorde jag nog rätt som drog mig ur tidigt. Det luktade lite skunk om det bolaget.

Portföljen slutade året på +28 %. Ett bra resultat. Som bäst var portföljen upp över 40 % men en större rekyl i Protector och Vardia under slutet av året och en försvagning av norska kronan gjorde att det slutade en bit under toppnivån.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med året. Flera av innehaven uppvärderades kraftigt. Några av innehaven har den stora uppvärderingen framför sig.

Jag tänker inte sia om hur 2015 slutar men jag siktar på minst 15 % avkastning.

Målen för året är:

Att Vardia handlas till GWP vilket innebär ca 55 kr i slutet av året.
Att Amhult 2 handlas i nivå med substansvärdet vilket bör vara 65-70 kr i slutet av året.

Lycka till alla läsare! Nu kör vi igång ett nytt spännande börsår!




18 kommentarer:

  1. Måste tacka för 2014 och bland annat din exit i ARCP som jag hakade på efter att ha omvärderat innehavet. Keep up the godd work!

    SvaraRadera
  2. Vad säger ni om potentialen i Amhult? Vad tror ni om kursen 2015?

    Mvh Olle

    SvaraRadera
  3. Jag är lite fundersam över varför inte aktien ökat mera med tanke på ränteläget som förväntas vara lågt dom kommande 1-2 åren iaf. Eller är det förslaget om amortering som ligger och spökar. Entusiasmen borde egentligen vara på topp då det i princip kostar en hundring i månaden att låna 100KSek.
    Men naturligtvis håller vi tummarna för en bra utveckling.

    SvaraRadera
  4. Amhult2 bör som ÄMT nå en nivå runt 65-70kr under året. Det är ett litet bolag på Aktietorget som gör att bolaget kommer handlas med rabatt. Det känns som en fin potential till den risk som finns. 50% potential utan att aktien på något sätt är dyr, det är billigt!

    100% under året så skulle jag börja minska, men än då finns det potential på 150% från dagens nivå på 2-3 år...

    SvaraRadera
  5. Tycker det är lite udda att ha något som mål som man överhuvudtaget inte kan påverka - aktiekurser i enstaka bolag.

    I övrigt önskar jag bloggaren med familj ett fantastiskt 2015. Ser fram emot många knivskarpa inlägg.

    /H

    SvaraRadera
  6. Tack för 2014 och hoppas att ni kommer trivas bra med det nya boendet, att det tillför mer livskvalitet. Önskar er lycka till under 2015.

    SvaraRadera
  7. Instämmer med Christoffer ovan:)

    SvaraRadera
  8. Amhult har haft svårt att sälja dina BR så en liten varning kanske är på sin plats. Med amorteringskrav och ev sämre avdragsmöjligheter så kan det bli tufft med kommande projekt.

    SvaraRadera
  9. Håller med Sune, spontant känns det som man ska ut ur fastighet nu hellre än in i den branschen eller åtminstone inte in i den mest volatila delen, dvs bostadsrättsförsäljning utanför storstäder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sune och Anonym: hur många lägenheter är osålda i BRF Luftseglaren?
      Vidare: hur stor del av kommande projekt innehåller över huvud taget bostadsrätter och hur stor del är dessa i den totala massan av projekt?
      /Lars

      Radera
  10. Hej Ägamintid!
    När jag kollar igenom dina äldre inlägg om Vardia skriver du bla. följande
    "Med nuvarande skadeprocent och kostnadsprocent borde Vardia värderas i nivå med GWP vilket ger en värdering runt 1,5 miljarder norska kronor vid årsskiftet, eller ca 50 norska kronor per aktie."
    Alltså nu, vad var det som blev fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror marknaden ser på fler parametrar än GWP helt enkelt. Lönsamheten måste upp innan aktien värderas upp och det lär dröja ett par år. Ingen brådska in i aktien alltså.

      Radera
    2. Menar att GWP inte alls ligger på 1,5 miljarder just nu utan snarare runt 1 miljard :P

      Radera
  11. Jag tycker det är underbart när man läser alla dessa fantastiska framtidsvisioner om uppgångar på flera 100%. Speciellt roligt är det när det är bolag där aktieomsättningen per dag ligger på några 100KSek. Är det inte riskfyllt att binda upp kapital i såna bolag med så pass låg omsättning? Jag menar, det blir ju en ganska nischad affär att investera större belopp när omsättningen är låg.
    Som t.ex. Banknordik, har den omsatt 100Ksek idag?

    Jag är inte på något sätt kritisk, bara lite fundersam till risken med den låga omsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har abslout en poäng, men titta sedan på t.ex. Amhult. ÄMT har över 100 % i den och har nog inga problem att sälja av hela kapitalet på ett par dagar utan att kursen skulle sjunka något nämnvärt.

      Titta sedan på detta inlägg om att Protector har liten omsättning och sedan tittar du på dagens kurs samt omsättning.
      http://agamintid.blogspot.se/2013/07/inkop-protector-forsikring.html

      Jag vill ej försköna ÄMT e.d, då även jag anser att det är en stor risk och extra känsligt vid en eve. sättning. Dock, omsättning har en tendens att öka i takt med värdet på bolaget/aktien stiger.

      Radera
  12. Curt G. Östlund10 januari 2015 14:51

    "Tecknade hem och bilförsäkring hos gjensidige. 20% dyrare hos #vardia . Hos vardia är jag tydligen högriskkund, och då kanske det är. :)"

    Hur skulle du kunna vara högriskkund ÄMT? Bra jobb med hög lön, normal bil (gissar jag) och villa i bra område och ingen större skadehistorik. Frågan är om inte Gjensidge konkurrerar ut Vardia eller i alla fall startar ett ohälsosamt priskrig.. det ska bli intressant att se kommande försäljningsutveckling för Vardia...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag räknas som högrisk kund, 28% dyrare hos Vardia än näst dyraste bolaget, mina många skadefria år kanske får dem att tro att jag snart förbrukat all tur snart.

      Radera
    2. Se det som en komplimang:) Oftast är det ju yngre, desto högre "risk" anser f-bolag att människor är:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...