onsdag 21 januari 2015

Förlösande lugn

Om några dagar är dags för barn nr 2. Lugnet har infunnit sig och allt känns bra.

Energinivån är hög, även om det inte avspeglas i bloggen! :)

Har så mycket annat att fokusera på nu. Förutom barn och inflyttning i nytt hus så har jag en hel del annat spännande på gång. Mer om detta inom kort.

Noterade att Protector kom med en fin uppdatering. Det var ett tryggt besked att försäljningen fortsätter att utvecklas väl, valutakaos och oljekaos till trots. Att den finansiella delen av resultatet inte är på topp är både jag och marknaden medveten om. I veckan kom rykten om att Carnegie startat med bevakning av aktien med en riktkurs på 55 NOK. Jag vet inte om detta stämmer. Tiden får utvisa om de verkligen upptagit bevakning. Om så är fallet så vore det roligt med ytterligare bevakning. Ibland känns det jobbigt att vara en av få som har bevakning av bolaget. Lite hjälp på traven skadar inte! Närmast väntar årsbokslut från Protector och besked om utdelning. Låt oss hoppas att de fortsätter att överraska på den positiva sidan.

Jag har ganska få bolag numera (4 st) så det händer inte särskilt mycket. Vardia händer det inget med. De fortsätter att prestera bra försäljning men kursen står still. Då kan man lugna sig med att värdet inte står still. Varje månad ökar Vardia sin GWP per aktie med drygt 1 NOK. Förr eller senare kommer detta att ge avtryck i aktiekursen. Det gäller som så många gånger förr att ha tålamod. Jag noterade för ett tag sedan att DNB SMB har gått in som ägare. För övrigt noterar jag, när jag kikar på ägarlistan, att Avanza nu är största ägare och att ett fåtal större ägare säljer ut aktier. Dessa utförsäljningar sätter press på aktien i dagsläget. Pressen kommer inte att vara för evigt. I slutändan är det resultaten som talar. Närmast väntas årsbokslutet. Jag förväntar mig ingen vinst i Q4 men kanske kan vi få en indikation om bolaget var lönsamt eller ej i slutet av året? Oavsett så lär Q1 visa bra siffror. 2015 är året då Vardia går från ett förlustbolag till ett vinstdrivande bolag. Det ska bli verkligt intressant att följa.

Amhult 2 lever sin undanskymda tillvaro. Men lika lugn tillvaro som de lever på börsen, lika hög aktivitet är det i bolaget. Det är mycket som händer. Närmast under 2015 väntar vinstavräkning av kvarteret P. En upprepning av Luftseglarens goda lönsamhet hade inte suttit fel.

Banknordik lever ett liknande liv som Amhult 2. Lugn och beskedligt. Tålamodet prövas i denna icke likvida aktie.

Jag ser mycket fram emot vad 2015 har att erbjuda både vad det gäller familj och investeringar och nya utmaningar. Det kommer att bli ett mycket bra år!

God kväll!

ägamintid

23 kommentarer:

  1. Hur får du det till 1 Nok per månad? Snittar runt 85 MNOK per månad = GWP x1 ger 85/850 = 0,1, vilket idag ger ca 2,6 NOK per aktie/månad?

    SvaraRadera
  2. 1,50 är nog mer korrekt. En hel del försvinner i provision och kundtapp eller inte blir någon affär. Men visst 15-20 kr per aktie kan vi nog räkna med. Men jag försöker räkna lågt och allt annat blir plus. Det krävs inte 30 NOK per år för att motivera högre kurs. Jag räknar med GWP på ca 50-55 NOK 2015 och 70-75 NOK 2016. Det blir mumma det. Marknaden vaknar förr eller senare, kanske senare... :)

    SvaraRadera
  3. Lycka till med familj & barn & framför allt aktierna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh, hur har du det egentligen med prioriteringarna där, "Allhjälpen"? :-)

      Radera
  4. Tog in lite Vardia jag också. Och lade över en av bilförsäkringarna dit. Tycker det hör till. Hollistisk syn. Sen gör det inget att de var billigast på denna heller. Gillar även Realty inc. Skönt med månadsutdelning. O lycka till med kids & kosing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte fel med månadsutdelning, stabil sådan dessutom! Tack!

      Radera
  5. Räknade lite högt.. Ska självklart justera för vissa effekter. Tyckte dock att du tog i väl i underkant! :) Oavsett hur man räknar ser Vardia otroligt billiga ut. Tiden är vår vän, detta kommer bli riktigt bra på sikt.

    Och mina varma gratulationer till utökningen i familjen. Se till att spendera och avvara så mycket tid åt dina ungar som möjligt! Jag gjorde misstaget att jag jobbade för mycket och var iväg på affärsresor. Missade mycket mina barn uppväxt och det ångrar jag djupt!

    SvaraRadera
  6. Till hur stor del är du investerad nu? Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  7. Gratulerar till barnet! Spännande tider! Samma för mig fast det är första barnet. Som beräknas komma i början av april. :)

    Kampen mot index

    SvaraRadera
  8. Hej! Om jag tar in ett norskt eller danskt bolag i min ISK, hur går det till med skatt på utdelningar? Sköts det automatiskt?
    Vänligen, David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sköts automatiskt men bara upp till en viss nivå. Har du inte överskott av kapital så får du bara tillbaka upp till 500:- av källskatten i ISK. Har du stora utdelningar från andra länder kan det vara värt att ha ha Kapitalförsäkring istället.

      Aktieingenjören (har jag för mig det var) redogjorde rätt grundligt för snart ett år sedan.

      Radera
    2. Gustav är det visst som ska ha cred: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/04/varning-for-utlandska-utdelningsaktier.html

      Radera
    3. Jo men beroende Davids situation kan det vara värt att skriva över bolånekostnader (om han har det) till sin partner (om han har en, och hen inte har samma problematik) då kan man uppnå ett överskott och få tillbaka källskatten under samma år i samband med årets deklaration. Om jag förstå rätt så får man tillbaka källskatt på KF året efter. I min situation finns det ett val, ISK lätt!

      Radera
    4. Hur blir det om man säljer ett utländskt innehav (USA eller norskt) med en vinst, behandlas det skattemässigt på samma sätt som en utdelning?

      Radera
  9. Vi saknar fortfarande budget 2015 och den exakta husfinansieringen. Tänker mig den typ av inlägg som du gjorde under bloggens första år. De är underbara!

    SvaraRadera
  10. Lycka till med storkbesöket! Citigroup föll på rapporten, läge att ta in den i portföljen igen? Personligen ser jag en uppsida om minst 50% inom 2 år givet att man passerar CCAR och kan börja dela ut och återköpa, vore kul att höra dina tankar då jag vet att du gillar bolaget!

    SvaraRadera
  11. Kul att ni också väntar tillökning i dagarna, kanske får vi barn på samma dag? :) Vi går på övertid nu vilket är lite frustrerande men å andra sidan hinner man ägna desto mer tid åt börsen när man bara går hemma och väntar... :)

    Funderar på att öka lite i såväl Protector som Vardia innan rapport, eller är jag bara otålig i likhet med att vänta på en bebis som aldrig vill titta ut... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag ägt Vardia i 9 månader + 2 veckor, fast det händer inget med kursen!

      Förmodligen är det en elefant som ska ut med tanke på hur undervärderad aktien är;-) Då är dräktigheten 21 till 23 månader!

      Mvh

      Radera
  12. Att Vardia ska nå P/GWP på 1,0x i slutet av året dvs över 50 NOK är nog lite optimistiskt. Protector ligger på strax över 1,0x på prognosen för 2015 och då har bolaget varit mycket lönsamt länge, växer bra och har bara 25% återförsäkring. Lär nog dröja mer än 11 månaden innan Vardia är i samma läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men och andra sidan växer inte Protector i närheten av lika snabbt som Vardia och även om jag håller med dig om de relativa fördelarna för Protector tycker jag att minst P/GWP på 1x 2015e är motiverat för båda bolagen vid utgången av 2015.

      Radera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Hej
    Läste din analys av Amhult i Värdepappret. Ett par frågor som dyker upp. Hur mycket av marken på 44000kvm är nu obebyggd? Har värdet av denna mark tagits upp i bokföringen till ett rimligt värde?
    Mvh Martin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...