fredag 12 december 2014

Inköp Vardia - i övrigt inte mycket action



Jag har inte gjort särskilt mycket senaste tiden. Det har blivit några mindre kompletterande köp i Vardia, som jag ser som det mest intressanta innehavet just nu. De norska försäkringsbolagen Protector och Vardia har tagit stryk i takt med att Oslo-börsen har störtdykt. Det är förstås oljepriset som gör att börsen i Oslo har det lite tufft just nu. Utöver fallet på börsen så har också norska kronan rasat och man behöver nu bara betala 1,03 SEK för att köpa en norsk krona.

Vardia påverkas inte alls av nedgången i oljepriset så en lägre norsk krona och sjunkande aktiekurs gör aktien billigare. Vardia har ca 60 % av intäkterna i norska kronor och antagligen ungefär samma fördelning av kostnaderna. Det innebär att en sjunkande norsk krona ger ökade intäkter i Sverige och Danmark. Jag spekulerar inte i valuta men en försvagning av norska kronan är, allt annat lika, fördelaktigt om man köper regelbundet. Vardia har ingen investeringsportfölj vilket gör att de är skyddade från börsnedgång och annat "stök". Pengarna finns i tryggt förvar hos banken. Detta är över tid något som kommer att ändras i takt med att bolaget ökar risken från dagens riskminimeringsstrategi. Det finns en stor potential för Vardia att använda sin float (se Protector nedan) för att öka intjäningen väsentligt framöver. Vardia går från klarhet till klarhet och kommer senast Q1 2015 att visa vinst. GWP per aktie kommer vid årsskiftet att ligga på ca 35 kr per aktie och vid nästa årsskifte 55 kr med nuvarande tillväxttakt. Min tes är att aktien över tid ska följa GWP per aktie.

Protector har en investeringsportfölj med exponering mot både aktier och obligationer och det ger ett sämre investeringsresultat i nuvarande "miljö". Det går inte att spå utvecklingen på ett försäkringsbolags investeringsportfölj varje år utan jag utgår från att bolagen kan nå en "säker" avkastning på 3-4 % årligen när jag gör mina estimat. Protectors portfölj kommer vid årsskiftet att ligga på nästan 5 miljarder norska kronor vilket innebär en potentiell vinstkapacitet på 150-200 miljoner norska kronor årligen över tid. Sen har vi ju kärnverksamheten som har en intjäning på mer än så och växer vidare med hälsosamma "tvåsiffrig-tillväxt".

Närmast till hands ligger ytterligare ökning i Vardia och att bygga på innehavet i Banknordik som nyligen köptes in. Amhult och Protector får ligga kvar och växa till sig.

Trevlig helg!


12 kommentarer:

  1. Du kanske köpte av insider då de verkar sälja nästan dagligen nu i Vardia.. igår senaste krängde svenske VD:n 25.000 aktier hur ser du på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner ingen oro alls för detta. Tidigare var det mycket köp och nu har det sålts lite. Lägger ingen större vikt vid detta utan utgår från mina egna antaganden om kommande försäljning och vinst.

      Radera
  2. Vet du om de har sina pengar från investeringportföljen på banken i norska kronor eller om de har fördelat det på svenska och danska kronor också? Om de har hela investeringsportföljen i NOK så påverkas de onekligen negativt av en nedgång för NOK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De redovisar ju sin vinst i norska kronor så allt de har på banken i sek eller dkk är ju positivt om vi tittar redovisningsmässigt. Över tid spelar nog valutan mindre roll iofs. norska kronan kommer återhämta sig med oljepriset. När det blir återstår att se. Just nu har det varit gynnsamt att köpa då både kurs och valuta sjunkit.

      Radera
  3. Hejsan.
    Tack för en härlig blogg!
    Hade tur ja. Sålde vardia på 28 och skrev upp mig på powercell.
    Ska ta in vardia nu på dessa nivåer igen har jag tänkt :)

    Men ville bara tipsa om en möjlig kandidat om du vill kika på den..
    Avtech.
    Arbetar inom flygplansbranschen och teknologi för minskad bränsleförbrukning, säkerhet vid landningar. Även bättre punktlighet för flygplanen. Så det går också att få tätare landningar..
    Själv känns det riktigt bra med den.
    Tänkte bara tipsa om den iaf.

    Tack o bock o ha en trevlig jul :)

    SvaraRadera
  4. Här fylldes också på med lite Vardia-aktier i början av veckan. Den allmänt högt värderade börsen gör mig generellt lite smånervös, så försöker ligga ganska lågt med aktieinköp just nu.

    Har du dina Vardia-aktier i vanlig aktiedepå eller i ISK?

    Ha en härlig tredje advent!

    // Fru Minimalist

    SvaraRadera
  5. Hej ÄMT`
    Lyckades du sälja av inför husköpet på den lokala toppen?

    SvaraRadera
  6. Nu är det snart køpläge i Vardia och Protector..

    SvaraRadera
  7. Ryktas om bud på Vardia??

    UBS försöker sälja ner kursen varje stängning. När större bolag lägger bud brukar man göra de på en snittkurs för de senaste 30-60-90 handelsdagarna..

    Anledning två, det ligger stora säljklossar, exempelvis på 27 NOK ligger det en säljorder på 87.000 aktier och det är bara två order. Någon som lägger locket på..

    Givet bolag och dess utveckling är kursutveckling helt sagt "märklig". Köpte på mig ytterligare 1.500 aktier idag efter att jag kollat igenom mina excel-snurror igen.

    Ser så ofattbart bra ut!!

    SvaraRadera
  8. Vardia är nog intressant på sikt men jag tror inte det är någon brådska att ta in aktien. Man kommer antagligen att visa en liten vinst 2015 men inget som marknaden värderar upp aktien för. Dessutom verkar det vara ett stort överhäng i aktien och det är antagligen några som garanterat tidigare emissioner som vill ur så det är lika bra att avvakta det.
    2016 kan de vara dags att titta på aktien antagligen på ungefär samma nivå som nu tror det är en bra timeing.

    SvaraRadera
  9. Hej ägamintid!

    Jag skulle vilja höra era tankar kring amhult och dess framtid. Den har på senaste tiden tuffat på och det känns som den kommer stabilisera sig runt 50...

    Men vad säger ni om 2015 och kursutvecklingen? Hur ser ni på den?

    Mvh Olle

    SvaraRadera
  10. Jag tror på en uppvärdering av Vardia under 2015. Aktien åker in i min portfölj i veckan

    Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...