söndag 23 november 2014

Tiden äger mig

Målet är ju som ni alla vet att vi ska äga vår tid. Just nu äger tiden oss. Det är framförallt flytten som tar mycket tid. Det ska målas, flyttas, städas och köpas möbler mm mm. Det tar sin tid. Vi har valt att lägga bort det mesta men det ska ändå planeras och man ska jaga bra priser. Till detta kommer att jobbet tar mycket tid. Sen har vi det viktigaste, familjen och sonen som tar en stor del av tiden. Och detta är inte något man vill prioritera bort.

Som ni förstår så har jag, för tillfället, ganska lite tid över och aktiviteten på bloggen blir därefter. Jag ser att många av er läsare efterfrågar en kalkyl över ekonomin i samband med husköpet. Jag kommer att publicera detta när vi flyttat in och jag fått ordning på excelsnurrorna. För tillfället måste jag fokusera på att få flytten att bli av.

Ytterligare en faktor, som gör att inläggsfrekvensen på bloggen blir mindre, är att jag bara äger 3 bolag vilket gör att det blir mindre att skriva om rent bolagsspecifikt. Det var stor skillnad när jag ägde 10-12 bolag för inte så länge sedan.

Utöver detta så försöker jag ha tålamod. Det är en viktig egenskap som investerare. Att inte göra så mycket utan vänta på att aktierna ska uppnå värdet. Att ha tålamod och inte göra någonting innebär dock inte att jag sitter och bara tittar. Jag ägnar just nu mycket tid åt att hitta nya case och tycker mig ha grävt fram några stycken riktigt bra. Mer info om detta kommande månader.

Samtliga mina 3 innehav, Amhult 2, Protector och Vardia har enligt mig en bit kvar till de uppnår sitt korrekta värde. Jag ser stora möjligheter till en mycket god utveckling under tiden som kommer i dessa innehav. Jag kommer att ta in ett eller två nya innehav inom kort för att diversifiera portföljen lite. 3 innehav är minst 2 för lite. Ett återtåg in i AIG är inte otänkbart. Även AO Johansen finns i tankarna.

Utöver dessa faktorer så hanterar jag ett antal aktieportföljer åt vänner och släktingar som tar tid i anspråk. Sen har jag lite andra intressanta projekt på gång som kommer att visa sig framöver. En del tid går åt till detta (svärfars portfölj, som någon frågade efter, är upp 2 % i år).

November-februari är inte några av mina favoritmånader. Jag riktigt känner hur energinivån sjunker så här års. Det gäller att kämpa sig igenom denna kalla och tuffa period och se fram emot ljusare tider i början av nästa år.

I slutet av januari är det dags för familjen ägamintid att få tillökning. Ljuset i tunneln finns där ute med andra ord!

Trevlig söndagskväll!

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Det hoppas jag! Men så länge det är kul så funkar det nu också!

      Radera
  2. Grattis till ökning av familj. Dock blir det inte mer tid över med två, snarare försvinner all tid...har två själv och tvåan blev inte en fördubbling av arbetsbördan snarare en fyrdubbling...lycka till dock..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört den ekvationen av vänner också. Så länge det är roligt fungerar det! Vi får se hur det går om några månader...

      Radera
  3. Oj oj! Fullt upp med livet och det som är typiskt för oss 30-plusare låter det som. Hus, barn, fler barn, jobb och allt samtidigt. Det brukar lösa sig tillslut verkar det som så ta det lilla lugna bara. ;)

    Är nyfiken på dina nya case.

    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl denna tiden i livet då det är väldigt mycket. Det kommer nya case framöver, var så säker. :)

      Radera
  4. Kul att ni liksom vi blir fler i början av året! :)
    http://minimalisterna.se/minimalisterna-blir-fler/

    Det tar både tid och fokus att få tillökning. För er som redan har en liten som dessutom tar tid i anspråk förstår jag att bloggen blir lidande. Precis som sig bör (!).

    Ser fram emot att höra mer om dina nya potentiella case framöver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De nya casen kommer att presenteras framöver, var så säker! Grattis till tillökningen! Målet är att kunna hålla bloggen levande även om jag inte hinner med ett inlägg om dagen som tidigare. Nu blir det 1 i veckan och det är jag nöjd med. :)

      Radera
  5. Wow, 2015 börjar med 33% avkastning på familjeportföljen.

    Grattis

    SvaraRadera
  6. En grymt uppskattad blogg, hoppas du hittar tid till bloggande framåt också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag siktar på 1 inlägg i veckan, mer ibland och mindre ibland. Beror på energinivån! :) Kul att bloggen uppskattas!

      Radera
  7. "Den som bor i villa är inte fri"

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns fantastiskt att bo i villa och dessutom få "betalt" för det i form av värdestegring. 600KSek sedan ett år tillbaka.

      Radera
    2. Hehe lol @ få betalt! Allt är relativt men det som vi som bor I villa tjänar på en uppgång är en ökad säkethetsmarginal I fall saker skiter sig eller en billig "line of credit"....... Åtminstone är villamarknaden mindre volatil än bostadsrättsmarknaden just nu I storstäderna..... Den som bor I villa och inte har tillräckligt med pengar att betala bolånet i dåliga tider är inte fri

      Radera
    3. Jag känner mig fri än så länge... Vi får se hur det ser ut om något år. Ekonomi i balans och starka kassaflöden och lättskött hus. Försöker få det att bli så bra det kan. Värdeuppgång får bli som det blir. Vi ska bo i huset och inte se det som en investering.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...