lördag 29 november 2014

Portföljuppdatering november

November var en månad då börsen gick väldigt bra. Den egna portföljen gick sämre. Samtliga innehav hade svårt att matcha SIXPRX. Inget innehav gick lysande under månaden. Norska börsen har pressats hårt i takt med sjunkande oljepris och det har även påverkat den norska kronan som har tappat kraftigt mot svenska kronan.

Banknordik togs in i portföljen i slutet av månaden. Mer info om inköpet här . Jag ägde tidigare banken och den har nu kommit tillbaka in i portföljen. Målkurs för Banknordik har jag satt till 200 danska kronor.

Portföljen är upp ca 27 % i år. En bra bit från toppen tidigare i höstas men ändå ett godkänt facit. 

Nedan aktuell aktieportfölj:


Bolag                          Första inköpsdatum    Anskaffningskurs (snitt)    Andel

Vardia Insurance         Maj 2014                    27,50 NOK                   35 %

Protector Forsikring    Juli 2013                      18,10 NOK                   30 %

Amhult 2                     Oktober 2013              23,30 SEK                    30 %

Banknordik                  November 2014          104 DKK                        3 %


Likvida medel                                                                                     2 %

Kommande månader kommer jag sätta in mer pengar till portföljen och har som målsättning att öka upp i Banknordik och ta in ytterligare 1-3 bolag i portföljen. Behöver en lite bättre diversifiering än 4 bolag. 5-7 bolag är en nivå som jag känner mig bekväm med.


Jag har startat upp ett månadssparande till Barncancerfonden och kommer att stötta med några hundralappar på obestämd tid. Sedan man fick barn så inser man vad som är viktigast i livet och försöker hjälpa till på något sätt. 

Ha en riktigt trevlig helg!

28 kommentarer:

  1. Cloetta? Tankar kring dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sneglat på den. Gillar branschen och deras verksamhet men tycker de känns väldigt dyra.

      Radera
  2. Spännande se dina nya bolag framöver. Satsar du ofta i aktier med låg omsättning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha en likviditet så jag kan komma in och ur utan enorma problem. Likviditeten är annars ganska ointressant. Dock hittar jag ibland mindre bolag och då blir likviditeten sämre än i större bolag.

      Radera
    2. Ok men för de som har stora summor runt 5 miljoner är det ju svårt att köpa in sig i de aktier du har med illikvida aktier får man ju köpa 30 ggr innan man har en vettig summa. Förstår du tänket?

      Radera
  3. Ja, alltså vad du delvis har gjort är att satsa på norska kronor. Bolag som har mycket av sin intjäning i NOK kommer gå sämre tills (om...) NOK återhämtar sig. Men märk väl - bolag som noteras i NOK 'smittas', så kan du hitta norska exportbolag som inte exporterar olja, så kommer de vara en god investering så länge oljepriset är lågt. (Vilket i sin tur styrs av OPEC och konflikten i Ukraina )

    Om målet är att slå SIXPX och du är beredd att ta risk så kan du helt enkelt belåna en billig indexfond. Det är däremot inget som rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valutan slår lite fram och tillbaka. De norska försäkringsbolagen har stor försäljning i Sverige vilket gör att VPA i NOK ökar. Således slår inte NOK-försvagningen fullt ut. Över tid tror jag valutan jämnar ut sig. jag ser det som en risk att ha allt i SEK också i och för sig. En blandning av bolag och valutor är bäst.

      Radera
  4. Att du skriver att +27% i år är "godkänt" blir jag lite mörkrädd..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför blir du mörkrädd för det?
      För att du har sämre resultat?
      En bit bättre än index är väl just det för en slipad värdeinvesterare som ÄMT.

      Radera
    2. Men snälla, 27% borde vara mycket väl godkänt! inte bara "godkänt". Om jag avkastar mer än 8% på ett år är jag extremt nöjd. Känns lite nonchalant att bara vara halvnöjd med ett sådant resultat (tycker jag).

      Radera
    3. Ja det är du det. ÄMT spelar nog i en annan division helt enkelt. Keep up the good work ÄMT.

      Radera
    4. Bloggarna sätter allt på ett kort, Ägamintid är ju ett praktexempel som bara har en branch i en region i sin portfölj. Då går det ju antingen väldigt bra eller väldigt dåligt.

      När det går dåligt slutar bloggarna blogga. Så det är ingen slump att de är framgångsrika. Det är som spel, man skryter inte om när man förlorar.

      Radera
    5. Tapiren - självklart är jag mer än nöjd med resultatet. Det var en underdrift att säga "godkänt". Jag siktar ju på 15 % årligen så årets utveckling hittills är mycket bra.

      NisseP

      En del kanske slutar. Jag har tänkt att vara kvar oavsett utveckling. Dock är det för kort tid att mäta framgång på, genom att bara utvärdera ett fåtal år. Om jag har lyckats eller inte ska mätas på 5-10 år. Inte på enskilda år. Med en fokuserad portfölj blir svängningarna större än med en "index-portfölj".

      Radera
  5. Så med andra ord har ÄMTs portfölj utvecklat 0% mellan 22 Okt och 30 Nov medan SIXPRI har utvecklat ca 10%. Stämmer det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämföra enskilda månader med index för en långsiktig koncentrerad portfölj är förstås inte intressant. Egentligen är det flera år som gäller för att vara intressant.

      Radera
    2. Detta inlägg är därför inte intressant för dig

      Radera
    3. Nej mest kuriosa men visar att den positiva trenden är intakt med 27 % upp iår. Gott så.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Ja, portföljen har stått still ett tag nu. Det blir ingen "indexkramare" när man har en fokuserad portfölj. Jag försöker att mäta avkastning på 5-10 års sikt för att få ett kvitto på förvaltningen. Enskilda år kan det sluta hur som helst. Över en längre tid kommer lågt värderade aktier att vinna.

      Radera
  6. OT:
    Jag har idag Avanza som "handelsplattform". Jag tänkte sprida riskerna lite och öppna ett ISK hos Nordnet som komplement. Vad är Era erfarenheter mellan dessa bägge? Courtage och sånt är väl i stort sett samma, jag tänkte mera på typ användargränssnitt, problemfrihet osv.?
    Avanza är jag i stort nöjd med, bra gränssnitt osv.
    Eller tänker ni "varför 2 olika ISK-leverantörer, man omfattas ju av insättningsgarantin" :).
    Ledsen för OT-inlägget men jag vet att ni som brukar kommentera här hos ÄMT besitter kunskapen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja! Jag har precis öppnat ett ISK på Nordnet ( har redan på Avanza) och jag kan säga vad jag tycker. En stor skillnad nu är eftersom Avanza har ändrat courtagesystem på Avanza mini kan man göra lute andra grejer. Eftersom det har blivit lättare att kunna handla nordiska aktier för mindre summor < 10tsek med att betala 0,25% I courtage kan man t.ex ha barnsparande I aktier, återinvestera utdelningar och ha lite andra strategier som kräver mycket aktivitet och många aktier.

      Från vad jag har sett är Nordnet också bra och de är även bra på andra produkter, tänk ETFer och optioner/certifikat och jag tror har möjligheten att köpa på lite fler börser än Avanza I dagsläget.

      Gordon

      Radera
  7. Först och främst, stort tack för en enormt underhållande och motiverande blogg.

    Jag måste säga att jag tror att du är på helt rätt spår vad gäller framförallt Vardia, det är ett bolag som jag själv har i min portfölj och som jag tror mycket på. Deras samarbete med KnowIT som även de gått väldigt bra är en intressant kombination där deras IT-tjänster ligger i framkant om man jämför med många av de andra försäkringsbolagen.

    Jag kommer att fortsätta följa dig och önskar dig lycka till med fastigheten.

    Mvh,
    Riktliv.se

    SvaraRadera
  8. Fonder har tidigare diskuterats här och den här undersökningen ger svart på vitt att det inte är något att satsa på. Bättre med egen stockpicking eller rygga duktiga bloggare...:)

    http://www.privataaffarer.se/borsguiden/fonder/forskare-sagar-sverigefonder-707207

    SvaraRadera
  9. @Erik S - Om jag inte utläser den artiklen helt knasigt så uppmanar den till Indexfonder med låga avgifter, den dementerar alltså inte fonder i sin helhet utan fonder med dyra avgifter. Håller dock med dig om att egen stockpicking kan vara extremt lukrativt för de som lyckas knäcka den magiska koden.

    Tack för en intressant artikel dock! Den hoppas jag själv kunna använda.

    Mvh,
    Riktliv.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. "egen stockpicking kan vara extremt lukrativt för de som lyckas knäcka den magiska koden."

      Den studien har jag aldrig sett. Var hittade du den?

      Radera
    2. Det är ju bara att titta på b.la världens mest framgångsrika investerare Warren buffett, ÄMT mfl som över tid varje år slår index.

      Radera
  10. Ägamintid har för mig att du hade ett inlägg om nackdelarna med karriär i revisionsbramchen på g, är det fortfarande på gång? =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...