torsdag 27 november 2014

Inköp Banknordik



Jag tog tidigare i veckan en position i Banknordik. Jag ägde banken från februari 2013 till våren 2014 och var med på en resa från runt 90 dkr upp mot 150 dkr. Aktien har backat ett tag nu från toppnivåerna och har inte hängt med övriga danska banker, som återhämtat sig. Jag ser värde just nu på kurser kring dryga 100 dkr.

Banknordik beräknas tjäna ca 12-13 dkr per aktie i år och möjligen runt 15 dkr nästa år. Värderingen ligger på ca 7 gånger resultatet på nästa års vinst.

Den uthålliga vinstnivån bör uppgå till ca 20-25 dkr vilket motsvarar ROE på ca 10 %.

Banknordik visar tecken på förbättring i den danska verksamheten och det är väldigt viktigt då det är här som banken ska tjäna den ihop den största delen av resultatet.

Utöver Danmark så har banken en stark position på Färöarna och verksamhet på Grönland. Till detta kommer en mycket lönsam försäkringsdel.

Goodwill-posten som jag tidigare varit orolig för kan försvaras om bolagets förbättring i Danmark fortsätter.

Börsvärdet ligger på ca 1000 miljoner dkr. Det är en intressant storlek för att förvärva andra mindre banker och även intressant för större banker att förvärva.

I länken nedan finns en mängd inlägg som jag tidigare skrivit om banken. Min bedömning kvarstår. Banknordik är värd ca 200 dkr. Idag kan man köpa in sig för halva priset.

Det är kul att vara tillbaka i den danska banksektorn. Det var en bra resa senast och det finns goda förutsättningar även nu.

Jag har som bekant bara 4 bolag i portföljen efter nytillskottet Banknordik. Jag har för avsikt att bygga upp 5-7 innehav så fler bolag kommer att inhandlas kommande år. Innehavet i Banknordik är än så länge litet men kommer att ökas upp under 2015 så att det blir meningsfullt.

Trevlig kväll!

Tidigare inlägg om Banknordik

14 kommentarer:

  1. Intressant, lämnade de någon utdelning förra året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, 1,50 dkr. Kommer höjas framöver.

      Radera
    2. Jag har kollat på denna förut men tycker det är alldeles för dåliga utdelningar för en aktie i deras slag!

      För mig är den inte intressant förrän aktieutdelningen hamnar på runt 5-6% och tror tyvärr inte heller på någon större uppgång förrän det sker.

      Radera
  2. Det var länge sedan man hörde något om bank nordik, ska bli intressant att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen att följa. Det ska bli riktigt spännande att se vad Banknordik kan åstadkomma!

      Radera
  3. Bank och finans, idag, jag avstår men ska bli spännande att följa.
    ComHem, har aldrig varit kund och kommer aldrig bli heller. Dock var jag med på börsintron och gjorde en trevlig slant med försäljning efter några dagar :)
    Sossarna, jag blir trött varje dag man läser, hör eller ser dom i media. Löfven håller inte nånting som han lovat tidigare, att inte folk genomskådat S politik, lova runt och hålla tunnt! Jag hoppas SD sätter P för lekstugan! Skenheliga MP är nästan för tragiska för att vara sanna. När jag hörde om bottenfärgen på båten och det miljövänliga uppvärmningsalternativet diesel så blev jag äcklad.
    Omval!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte regeringen är regeringsduglig och det är ett problem. Oavsett vilka som styr så vill jag ha trygghet och inte osäkerhet. I dagens läge är mycket osäkert kring många frågor som påverkar svensk tillväxt och jobbskapande. Inte bra.

      Radera
  4. Det är svårt att regera om man inte har majoritet. Kanske kan det vara anledningen till att de har svårt att genomföra sin valpolitik? Utan SD hade vi inte haft sandlåda och lekstuga. Har för mig att det var väldigt viktigt att alla skulle följa praxis när det gällde talmanspositionen men inte dem själva när det gällde andra frågor. Lekstuga och sandlåda?

    SvaraRadera
  5. Tack Anonym 21.29, jag är så innerligt trött på nättroll och politikerförakt.

    SvaraRadera
  6. Jag har sålt mina innehav och fått on i usa alcoa samt 3 bolag till

    SvaraRadera
  7. hmm Avanza och Nordnet ser ut att tanka Banknordik, ägamintid effekt?

    SvaraRadera
  8. Hej ÄMT,
    Vilka bolag har du under uppsikt nu när du med tiden ska utöka din portfölj?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...