torsdag 9 oktober 2014

Portföljuppdatering - inköp Vardia

För tillfället är aktiviteten på bloggen låg. Dels har jag skrivkramp och dels händer det inte särskilt mycket i portföljen mer än att aktiekurserna backar. Det har varit ont om nyheter sista tiden.

Världens börser har tagit en del stryk och norska försäkringsbolag har fått sin beskärda del av stryket. Både Protector och Vardia har backat ordentligt.

Jag har köpt på mig lite Vardia i omgångar under nedgången. Jag trodde inte att det skulle bjudas på lägen att komma in runt nuvarande nivåer på 25-26 NOK men aktier är volatila...

I tider av volatilitet är det viktigt att fokusera på verksamheten och försöka att inte bli påverkad av aktiekursens utveckling. Jag ser inga kursdrivande nyheter i något av mina innehav. En svag börs kombinerat med att aktierna har gått bra under en längre period leder till ett säljtryck. 

Imorgon rapporterar Vardia försäljningssiffror för september. Jag har förhoppningar om en försäljning över 100 MNOK. Det vore ytterligare ett bevis på att bolaget är på rätt väg. Och kanske vaknar då marknaden. Ju fler månader som går och ju fler rapporter som släpps ju mer synligt blir Vardia. Bolaget lever idag en undanskymd tillvaro på norska börsen som är väldigt fokuserad kring energi. Protector led, och lider fortfarande, av detta men har blivit mer känt senaste året. Som en känd investerare har sagt: En aktiekurs kommer slutligen att motsvara värdet i bolaget. 

I nuläget ser portföljen ut enligt nedan.

Bolag                          Första inköpsdatum    Anskaffningskurs (snitt)    Andel

Vardia Insurance         Maj 2014                    27,50 NOK                   33 %

Protector Forsikring    Juli 2013                      18,10 NOK                   30 %

Amhult 2                     Oktober 2013              23,30 SEK                    36 %

Likvida medel                                                                                     1 %


Trevlig kväll!

68 kommentarer:

  1. Nu förstår jag varför Protector sjunker :-)

    http://www.vg.no/rampelys/kjendispar-krever-814-000-kroner-i-luksusvilla-rettssak/a/23311777/

    SvaraRadera
  2. Upp som en sol... Klart aktierna kraschar när alla småsparare som följer en blogg utan att tänka själva säljer i panik...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del försäljning från avanza har det varit men långt ifrån någon panik. Problemet är snarare att köparna är avvaktande och kommer inte fram trots ganska stora dagliga nedgångar.

      Radera
  3. Svar till anonym:
    Så du menar att småsparare som följer bloggar har fått hela börsen att byta riktning?

    Tveksamt :-)

    On topic:
    Jag vet inte om jag håller med om påståendet att en aktiekurs förr eller senare motsvarar värdet av bolaget. Marknaden prissätter alltid utan några undantag. Vardia tror jag personligen har en bra bit kvar till botten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte vem som helst som har sagt att aktiekurserna förr eller senare återgår till ett korrekt värde. Det är aktiemarknadens största geni och det är basen till den överlägset bästa investeringsstrategin, värdeinvestering.

      “In the short run, the market is a voting machine, but in the long run it is a weighing machine."
      - Benjamin Graham


      Mvh

      Radera
  4. Hej!
    När jag söker efter Vardia hos Avanza, hittar jag inget. Hur köper du Vardia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/472459/vardia-insurance-group

      Radera
  5. Det ska bli ytterst intressant att se försäljningssiffrorna imorgon. Än mer intressant att se om trenden håller i sig i kassaflödet (minskat utflöde för varje kvartal). Kanske även positivt kassaflöde i Q4 rapporten :)

    SvaraRadera
  6. Dyra försäkringar hos Vardia9 oktober 2014 22:11

    Tog just offert på bilförsäkring från Insplanet. Har en VW Passat från 2010. Idag betalar jag 10000 om året hos Trygg Hansa. Billigast var Gjensidige på 7000 kr. Vardia var absolut dyrast med 17000 kr. Förstås bra för aktieägarna om man lurar på någon dessa svindyra försäkringar. Dock oklart om det är en vinnande strategi att prisa ut sig från marknaden. Detta är ju ett mycket litet statistiskt urval men blir skeptisk till deras chanser att konkurrera på marknaden givet denna lilla information. Vad tror ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är helt enkelt inte en kund Vardia vill ha. Vardias affärsmodell är att ytterst selektivt plocka russinen ur kakan på de olika marknaderna man penetrerar. Således inget bolag för breddmarknaden.

      Ska bli mycket Intressant att se försäljningssiffrorna imorn.

      Radera
    2. Jag fick ett pangpris på just en VW Passat, under 7000 kr (årsmodell -11). Måste ha passat deras profil!

      Jag håller med om rapporten, särskilt Danmark!

      Radera
    3. Lite hipp som happ. Själv fick jag mycket förmånligt pris på min Audi A4 -06. 4400 kronor helår helförsäkrat. Över 2000 kronor billigare än tvåan Gjensidige.

      Radera
    4. Det är ju intressant att det skiljer så mycket och det är också bra för det säger mig att de använder en modell som de tror på. Då ska det skilja mycket på samma bil beroende på vem som är försäkringstagare.

      Radera
  7. Småbolag har under de senaste åren rusat till omotiverade höga aktiekurser, se bara Russell2000 i USA. Mycket talar för att vi kommer få fortsatt press ned på småbolag framöver.

    DOCK ska man komma ihåg att alla småbolag inte är högt värderade, Vardia anser jag vara ett av de bolagen.

    Känns som om många småsparare (Avanza) säljer av ren panik. De får väl komma och köpa tillbaka sin aktier när kursen rusat istället - inget mig emot!!! :)

    Till alla Vardia-ägare: ha lite stake, det är ett bra bolag i grunden! Inget fundamentalt kan förklara sista tidens nedgång.

    Som Warren Buffet en gång sa: "Den som inte tål en nedgång på 50 % har inte på börsen att göra."

    // Gbgtrader

    SvaraRadera
  8. Så det är alltså småsparare som säljer i panik som gör att Vardia fallit? Det beror inte på omvärlden i övrigt? Det är alltså småspararna som styr mr market. Spännande tankegångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vollan är ju större i mindre bolag. I övrigt har jag inte sett någon större panik, än.

      Radera
  9. Glada nyheter!

    "The total new sales in Norway, Sweden and Denmark in September 2014 were NOK 106.9 million compared to NOK 57.3 million in the same period last year, an increase of NOK 49.6 million (86.5 %)."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det verkar skitit sig iaf, någon som kan förklara för en lekman hur en ökad försäljning med 86,5% får aktien att sjunka med 4%?

      Radera
    2. Dålig försäljning i Danmark => Längre tid för lönsamhet då cost ratio kommer tynga från Danmark kan vara anledningen.
      Oro över danmark helt enkelt.

      Radera
    3. Ja, det var en väldigt bra försäljning. Frågetecknet är ju Danmark. Jag tror ett förvärv krävs där om inte landet ska sänka koncernens lönsamhet allt för mycket kommande 1-3 år. Danmark är en spretig och svår marknad för försäkringsbolag.

      Radera
  10. @petr. Om du tittar på börsen så ser du att de flesta bolag går ner just nu därför att det är smärre panik. Paniken drabbar i större utsträckning mindre bolag och nya bolag. Folk säljer för att säkra sina tillgångar, ta hem vinst eller minska förlust. Det känns då tryggare att ha kvar tex HM än Vardia. Det är helt psykologiskt. Ingen info har släppts som gör Vardia mindre värt att köpa idag mot för en vecka sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym, tack för svar!

      Bra, då gör jag med andra ord rätt som fortsätter köpa på mig :)

      Radera
    2. @petr. Det finns ju inga garantier men även jag köper på nytt nu. Nedgången är tråkig om man har ett innehav men så länge man inte säljer inget problem i sig utan det ger ju ett köpläge. Trodde man på aktien förra veckan så ser jag verkligen inte logiken i att sälja nu när enbart positiv info kommit. Det är bakvänd logik grundad i rädsla. Rädsla är alltid en dålig sak att bygga beslut på. Börsen går ner från höga nivåer. Det är väntat och har hänt i alla tider. Den går upp igen. Så också Vardia.

      Radera
    3. Inget fundamentalt har ändrats i bolaget. Till skillnad från Protector så har Vardia sina pengar på ett bankkonto och drabbas inte av nedgången på börsen då man inte har några större pengar att investera än. Utmaningen för Vardia är ju att fortsätta att växa och att nå lönsamhet och ligger de på 107 MNOK per månad i försäljning så kommer lönsamheten förr eller senare. Förhoppningsvis i december eller Q1 nästa år.

      Radera
  11. Jag förstår mig inte riktigt på hetsen (och ibland oron) kring Danmarks försäljning. Personligen tycker det är bra snävt att tror att Vardia ska komma igång med fsg i Danmark, då man på allvar började 1 sept detta år (sätt det i perspektiv). Det tar tid att bygga upp en försäljningsorganisation och utarbeta ett kontaktregister, samt utbilda försäljare och bygga förtroende etc. Ge det tid, att förvänta sig ett omedelbart resultat är bara löjligt, verkligheten är inte alltid så enkel!

    //Gbgtrader

    SvaraRadera
  12. Måste säga att den killen som sålde vardia bilförsäkringen till mig o min bil
    var hur bra som helst.Brukar normalt
    lägga på efter 5 se. Tjänade 2000 kr/år mot Volvia.

    SvaraRadera
  13. Fint! Själv så bytte jag nyligen till vardia i hemförsäkring.

    SvaraRadera
  14. Jag måste säga att jag roas lite av hur olika argumenten ter sig vid uppgång respektive nedgång.

    Vardia är ett bra exempel - vid uppgång är tongångarna att det tidigare undervärderade objektet nu "uppvärderas" till sitt korrekta värde. Vid nedgång är det dock aldrig tal om att det värderas ner till sitt korrekta värde. Mycket intressant.

    Nu hör man istället att det är småspararna som gör att det går ner. Varför pratade man aldrig om att det var småspararna som drev kursen för högt?

    Man glömmer snabbt att Vardia introducerades på börsen i ett extremt bra börsläge med många års uppgång (i princip alltid då alla IPO'er inträffar, av logiska skäl). Man fick ut ett högt pris från början, och sedan har uppgången drivits ytterligare av bloggosfären och småsparare.

    Vad vi ser nu är snarare en återgång till det normala värdet, och jag skrev här för någon vecka sedan att jag tror botten har en bra bit kvar i Vardia, och jag vidhåller detta även idag trots den stora nedgång som skett sedan mitt senaste inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har i ditt inlägg inte överhuvudtaget förklarat hur du tycker Vardia ska värderas.

      Klart kursen har drivits av bloggare som skriver och småsparare som köper. Klart att i det korta perspektivet som du kollar på så kan mycket oväntat inträffa.

      Men detta har inget med värderingen att göra överhuvudtaget.

      Vad är ett högt pris anser du? Är alla IPO'er automatiskt dyra?

      Du missar varenda viktig poäng och kan inte motivera dig korrekt. Vad som är högt pris får du förklara annars verkar du bara oseriös.
      Jag har inte tyckt kursen varit hög någon gång.

      Radera
    2. Det har inte insiders heller tyckte men det är inget man ska basera ett argument på.

      Radera
    3. Jag är inte Anonym 16:53 och äger inte Värdia heller men folk måste rättfärdiga sina beslut och presentera läget så det passar sina egna tankar. Så kanske ÄMT säger det är köpläge trots att han har 1% likvida medel, precis köpt hus (som förmodligen var tog en relativ stor procentsats av portföljvärdet eftersom han har slutat med att presentera portföljvärdet och graferna). Det är lätt att skriva om sina framgångar (se ÄMTs svärmors portfölj) och inte så lätt att prata om när det inte går lika bra (hur går det för ÄMTs svärfars portföljen???)

      Radera
    4. Kan du inte värdera bolaget ska du inte heller köpa det.

      Varför så fixerad vid ÄMT:s uppgång? Klarar du inte av att ta ansvar och göra egna val?
      Varför är det intressant att veta hur likvid ÄMT är?
      Jag köper långt ifrån allt vad ÄMT tycker är billigt. Det ända bolaget gemensamt är Vardia. Hur hans portfölj kom in i diskussionen förstår jag inte.
      Det har fortfarande ingenting med värderingen att göra...?

      Radera
    5. Enligt tidigare publicerade inlägg så har svärfarsportföljen utvecklats ungefär så här:
      Vardia -23,6%
      Protector -17,4%
      Amhult +-0%
      Ambia -5,6%

      Radera
  15. Tagga ner lite Calle! Det låter som att du har köpt mjölken för lånade pengar och smöret har smält! Denna attityden med taggarna utåt känns bara tråkigt att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ifrågasätter endast kommentarerna då jag tycker de vidrör oväsentliga delar. Syftet är inte att låta som att jag har taggarna utåt men jag ser kommentarsfältet som ett ställe för diskussion och debatt.
      Man ska inte behöva sugar-coata allt man skriver.

      Radera
  16. Hej ÄMT, vore intressant att få se en uppdaterad graf på dina tillgångar. Hack i kurvan?

    SvaraRadera
  17. Han uppger endast eget kapital när börsen går upp...

    SvaraRadera
  18. Jag skrev för ett par månader sedan att när nästa börsras kommer så kommer minst 50% av aktiebloggarna försvinna.
    Lundaluppen som klättrat stadit några år fick sig några bakslag på sensommaren med bla. bonheur som sjunkit 40% på nån månad. Det är såklart inte så roligt att som aktiebloggare rekomendera något som sedan kraschar. Lundaluppen stängde bloggen förra helgen.
    Jag hoppas inte ÄMT går i samma tankar trots att Norska försäkringsbolag har gått lite knackigt senaste veckan.

    Själv såg jag mitt scenario framför mig redan för en dryg månad sedan när det började gå sidledes. Jag sålde faktist det mesta i början av september och idag ligger jag 80% likvid för jag tror att det kommer fortsätta nedåt en bit in på nästa år.
    Skulle inte bli förvånad om Vardia går nedåt 17-18kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du utveckla varför du inte blir förvånad över om Vardia går ner så mycket som du skriver? Är det på grund av din syn på den allmänna framtida börsutvecklingen eller ngt företagsspecifikt?

      Vill gärna lägga till att jag uppskattar den här bloggen väldigt mycket och hoppas att alla som läser är tillräckligt mogna för att ta eget ansvar för sina investeringar. En blogg är en input bland många - inget annat.

      Radera
    2. Upplever det bara som väldigt grått och tråkigt när man diskuterar något med 90% mr/mrs Anonym. Jag kan nog till 99,99999999% garantera att du förblir anonym även om man undertecknar med sitt förnamn.

      Anledningen till min gissning av Vardias kurs är det allmänna börsläget. Volatiliteten i mindre bolag är oftast lite större, som nån tidigare påpekade, och jag tror att resan fortsättningsvis kommer att bli skumpig med ömsom nedgång ömsom uppgång med övervikt på nedgång.
      Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men betänk vilken uppgång vi har haft dom senaste åren, då borde inte en nedgång komma som en chock. Jag har köpt/sålt aktier sedan 85-86 och jag hoppas att inte ni som läser denna bloggen gjorde era första affärer för drygt 2 år sedan och tror att "the sky is the limit".

      Jag tror inte att ÄMT är av den karaktären som kastar in handduken för ett hack i kurvan utan han ser det nog som ett ypperligt tillfälle att öka positionerna. För efter regn kommer solsken, det vet vi alla!

      Trevlig Söndag på Er!

      Radera
  19. Kan inte ÄMT enbart tillåta reggade användare att göra inlägg? Om inte så kan man väl iaf. underteckna sitt inlägg? Jag kommer fortsättingsvis inte besvara mina inlägg om dom inte undertecknas eller är skrivna av registrerade användare. Lite vett och etikett kan man väl ändå förvänta sig då jag iaf. hoppas att dom flesta här har växt ifrån Lunarstorm-chattande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde det var ok med anonymitet eftersom det finns som val. Men om jag undertecknar det hela med "Undrandemannen" - kan det funka för dig? Om inte respekterar jag det och får klara mig utan ditt svar och inte fråga dig igen.

      Radera
  20. Händer inte mycket härinne nu för tiden. Åker nog bort från min blogg lista.

    SvaraRadera
  21. Ni som läser en blogg för att få ta beslut efter ÄMT bör ta er en funderare på om ni inte skall klippa navelsträngen både med Mamma & ÄMT...

    SvaraRadera
  22. Kom igen ägamintid vi uppskattar din blogg och hoppas skrivkrampen ger sig snart.
    När det gått så bra för din portfölj i medvind så har många bekväma tagit rygg och nu när det gått sämre på slutet dyker
    avundsjuka jantar upp direkt.
    Jag förstår att det är jobbigt med motvind nu i portföljen men en variant är ju att göra som Aktiefokus och bara skriva allmänt om aktier med möjligheter och risker och låta läsaren ta sina egna beslut.

    SvaraRadera
  23. Jag klipper navelsträngen direkt. Var kul när det gick bra, men nu är det inte speciellt kul. Att se dig trycka in all-in i tre innehav som Protector, Amhult och Vardia tyder på att du är en riktigt oansvarig person och hade jag varit din fru skulle jag varit riktigt förbannad.

    Din förmögenhet var uppe i två miljoner när du börjar spela rollette helt plötsligt. Hur sjutton gick filosofin så fel? Det var ju tänkt att ni skulle bygga en pengamasking som bara tryckte pengar, och ni var på riktigt god väg. Hur enkelt som helst med de inkomster ni verkar ha. Men sen tog kepakillen över, den som ska bli miljonär över en natt och egentligen bara ska hålla på med öldrickning och bilar. Vad var det för fel på den strategin? Kunde du bara inte ha viktat över till en rimlig nivå med avkastande papper?? SKÄRPNING!

    Själv har jag valt att gå in i bolag som SSAB, Elekta och HM. Detta nu under nedgången kommer säkert visa sig vara en helt OK affär om några år.

    Ha det bra och försök att lägga undan lite pengar så att du kan ersätta svärfar när han kommer och gnäller.

    SvaraRadera
  24. Curt G. Östlund19 oktober 2014 21:36

    Så dyker de upp de löjliga jantarna som "Anonym 20.36". Varför skulle frun bli arg för att det kommer en rekyl efter lång uppgång i portföljen...löjligt. En rekyl tillhör spelet och det kommer emellanåt och klarar man inte det då ska man inte hålla på med aktier, Dessutom alla får förstås ta ansvar för sina placeringar ÄMT skriver en intressant blogg men har förstås inget facit precis som alla andra. Kör du dina tråkbolag och SKÄRP dig själv jante.

    SvaraRadera
  25. Här var det livat! Kul att diskussionen lever vidare även när jag inte är inne och skriver allt för mycket. Det har gått ner en del och det är jag inte särskilt orolig över. nedgångar kommer och går men mina innehav är mer undervärderade idag än för 3 månader sedan. Det finns alltså ingen anledning till panik.

    Som några av er poängterat så har jag inte spåkula om hur börsrörelser kommer att se ut. Men jag försöker plocka ut undervärderade bolag.

    En stor del av portföljen gick in i fastigheten men den som är kvar ska förvaltas på bästa sätt tillsammans med nyinsättningar som sker månadsvis.

    Min fru är inte arg. Portföljen har gått väldigt bra senaste åren. Och även om det går ner ibland så är det ingenting att tjafsa om. Det handlar om att vara uthållig och inte bli emotionellt påverkad när det blåser lite kyligare vindar.

    Aktiviteten på bloggen har gått ner en del och det har med helt andra orsaker än börsen att göra. Det fina med att skriva en blogg är ju att man själv har möjligheten att välja vad man vill skriva om, hur mycket man vill skriva och när man vill skriva. Den rättigheten är viktig om man ska få tiden att gå ihop som småbarnsförälder och heltidsarbetande.

    SvaraRadera
  26. Några passande tänkvärda citat från världens genom tiderna bäste investerare Warren Buffett:

    "Wide diversification is only required when investors do not understand what they are doing."
    .
    "Never invest in a business you cannot understand."

    "Unless you can watch your stock holding decline by 50% without becoming panic-stricken, you should not be in the stock market."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill bara passa på och upplysa att man bör verkligen förstå Buffetts citat..... Genom att läsa halvvägs i boken "Snowball" är det tydligt vilket geni han är men mest av allt förstår man kontexten. Han:

      Föddes efter the great depression så i en marknad som var väldigt skeptiskt och otroligt volatil

      Fanns inte internet så det var svårt att faktiskt veta vad det aktuella priset var för en aktie, var betydligt svårare att ta reda på om bolag satte på tillgånger med gömt värde. Det här har Buffett verkligen utnyttjat och har läst otroligt mycket på, fysiskt knackat på dörrar och träffat styrelser.

      Så att fast forward till idag och tro att exakt samma regler gäller är svårt att göra. Personligen tror jag att marknader är "efficient" i dagens samhälle eller åtminstone mycket mer efficient än de var när Buffett började. Om inte du sitter på info som inte offentligörs på nätet har man mer eller mindre samma info som alla andra och till skillnad till under Buffetts tid är alla hela världen.

      Avguda Buffett men förstå hur hans omständigheter skiljer sig från våra!

      Radera
  27. Och även Buffet går på minor ibland. Ingen har väl undgått 700Musd förlusten i Tesco i dagarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vill du ha sagt med det? Ingen som går något gör rätt jämnt och i Tescofallet är det ju oegentligheter i bokföringen. Hans histoiriska avkastning säger ju allt och bäst är han i motvind. På senare tid har han inte haft lika bra avkastning men det beror nog mycket på det enormt stora kapital han ska förränta ej rätt trevligt "problem".
      Hatten av för Warren allt annat är bara löjligt.

      Radera
  28. Även dom bästa kan göra fel ibland, det är väl inget konstigt?
    Sedan håller jag inte med dig om att det skulle vara svårare att få bra procentuell utdelning med ett större kapital. Det är ju betydligt lättare ju mer kapital du hanterar! Buffet kan ju likt Gardell köpa stora delar av bolag och få in en fot i styrelser och därmed få insyn och kontroll på ett helt annat sätt en en småsparare.

    Jag vill på intet sätt smutskasta din idol men som sagt, även dom stora aktörerna går på minor ibland, felaktiga bokföringar eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har fel som vanligt självklart går det lättare att göra fynd och ändra i en mindre portfölj på tex 1 miljard än 1000 miljarder. Hatten på för dig hehe

      Radera
    2. Mer kapital => Begränsad till vilka bolag du kan köpa.

      Mindre bolag blir svåra att ta positon i. Det är ofta mindre bolag som ligger bortglömda och har potentialen att ge riktigt bra avkastning.

      Radera
    3. Helt rätt Calle! Tompa ute och cyklar som vanligt... :)

      Radera
    4. Tur att ni killar finns så man kan lära sig nått nytt! Alla andra sitter tysta så det måste ju tolkas som att ni har rätt. Härligt grabbar!

      Radera
  29. Så är det ju självklart Calle! Ju mer pengar man förfogar över, ju mindre blir urvalet av varor och tjänster man kan köpa.
    Och dom som snackar om att pengar innebär frihet, vilka skojare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar helt enkelt att om man sitter med en extremt stor depå blir du begränsad. Ska du då gå in i mindre bolag så blir det både svårt att ta position och sedan får man mycket röster och måste agera därefter. Det blir mycket jobb om man ska ha en diversifierad portfölj som de stora grabbarna har.

      Radera
    2. Självklart är det så Calle det förstår nog de flesta :)

      Radera
  30. Håller med om att förmågan att göra ingenting är en viktig framgångsfaktor som investerare. Problemet är väl egentligen att ÄMT enligt min uppfattning tidigare inte levt upp till detta utan bytt strategi åtminstone två gånger under den tiden jag följt honom samt haft en relativt hög omsättning i portföljen för att betraktas som värdeinvesterare. Som någon skrev ovan tycker jag definitivt att det är övermod att trycka in hela sin portfölj i Almhult och 2 relativt små norska försäkringsbolag. Är innerligt trött på de som använder slitna Buffet citat för att motivera en överdrivet fokuserad portfölj. Jag äger själv Protector och har satt 33 nok som riktkurs i min bevakningslista för att fylla på. Vardia och Almhult har jag inte satt mig in av den enkla anledningen att de inte uppfyller mina investeringskrav avseende storlek (Almhult) och vinsthistorik (Vardia).

    ÄMT är i mina ögon skicklig och levererar ofta djupa analyser med träffsäkra synpunkter men om man raljerar över sin egen förträfflighet i medvind får man trots allt räkna med lite bittra kommentarer när det börjar blåsa (svag) motvind. Jag vill trots min kritik tacka för en läsvärd blogg!
    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. “Risk comes from not knowing what you're doing”

      "Wide diversification is only required when investors do not understand what they are doing."

      "Risk can be greatly reduced by concentrating on only a few holdings"

      "You need only find a few good stocks to make a lifetime's investing worthwhile."

      Radera
  31. Väldigt ofta så är det ju så med alla som citerar Buffet att dom inte vet något om aktieplaceringar. Man tror ju själv att man uppfattas som väl bevandrad inom placeringar när man klipp & klistrar lite Buffet-citat, men i själva verket är det bara töntigt, men det vet ju alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Never invest in a business you cannot understand."

      "Unless you can watch your stock holding decline by 50% without becoming panic-stricken, you should not be in the stock market."

      "Remember that the stock market is manic-depressive."

      "Do not take yearly results too seriously. Instead, focus on four or five-year averages."

      “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”

      "There is always something to worry about."

      Radera
  32. Intressanta kommentarer. För att bli framgångsrik som investerare tror jag att man måste ha ett långt perspektiv. Man bör ha en strategi som man följer både i upp- och nedgång. Annars är det lätt att falla i den psykologiska fällan; köp dyrt och sälj billigt. ÄMT är, enligt mig, en mycket skicklig bloggare med stor kunskap och analysförmåga. Detta innebär inte att alla aktier han köper påbörjar en uppgång som fortsätter i "all framtid". Vi har ju en marknad också. En del inlägg här präglas av viss frustration över den lilla nedgång vi sett. Har man ett långt perspektiv och vet vad man köper är sådana tillfällen positiva, det ger ju köplägen. En del inlägg här signalerar viss tveksamhet till om Amhult 2 är ett bra köp. VI lever i ett fritt land och var och en gör sin bedömning, men för mig är Amhult 2, trots dubbling på ett år, en av de bättre köpen på 4-5 års sikt med låg risk och bra potential. Skulle ta för stort utrymme att motivera varför här, utan rådet är att gå in på hemsidan och sätt dig in i bolagets planer fram till 2018/19. Detta är inget förhoppningsbolag utan man bygger lugnt och stilla med låg risk värden i bolaget. Och detta från ett, som jag tycker, undervärderat utgångsläge. Sedan flera år ,ligger huvuddelen av våra innehav i Amhult 2 och jag sover mycket lugnt om nätterna. Har minst 80 kr som kursmål 2018./Lars

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...