torsdag 30 oktober 2014

Delårsrapport Protector Försäkring



Igår kom Protector med rapporten för Q3.

Jag tycker rapporten var mycket bra. Tillväxt i GWP på 26 %, CR 89 %. En fortsatt stark tillväxt och bättre CR än föregående år. Kostnaderna sjunker också ordentligt även om de ännu inte har lönsamhet i Sverige och Danmark.

Det operativa resultatet (vilket jag tycker är viktigast) landar på 75 MNOK mot 97 MNOK samma period föregående år. Det innebär en minskning med 22 MNOK. Det kan tyckas svagt men då ska man beakta att resultatet från de finansiella investeringarna är 48 MNOK lägre än samma period föregående år. Försäkringsrörelsen tjänar alltså betydligt mer pengar medan den volatila kapitalförvaltningen genererar mindre pengar. Om jag får välja vilken del jag helst vill ska gå bra så är det givet att utvecklingen i försäkringsverksamheten ska gå bra.

Det är utvecklingen i försäkringsverksamheten som bygger upp investeringsportföljen och på sikt kommer att skapa framgång för Protector. Investeringsportföljen har nu växt till 4,8 miljarder norska kronor och kommer att fortsätta att växa kommande år i takt med att försäkringsrörelsen växer. På sikt kommer portföljen att generera stora pengar till Protector.

Värt att notera är att förnyelsegraden ligger på ca 100 % både i Norge och Sverige och Danmark. Detta är också en väldig viktig punkt i rapporten.

Den stora nyheten i rapporten var att bolaget planerar intåg i ytterligare ett land. Vilket kan det då vara? Ja, inte är det Finland, som är en mycket svår marknad. UK är en väldigt svag marknad som jag inte tror att de vill in i. USA likaså och den känns avlägsen.

Tyskland, Benelux eller Baltikum är min bästa gissning. Antar att vi får mer information i samband med årsbokslutet. Jag tycker inte att det är fel att testa en ny marknad. För mig indikerar det att de nu är trygga med utvecklingen i Danmark och Sverige och vågar ta ytterligare ett steg. De har både finansiella muskler och lönsamhet för att ta steget och de har en affärsmodell som är bevisat gångbar.

EDIT: Nästa nya land ska, enligt en artikel jag läste, bli Belgien, Holland eller England. Intressant. 

Att kursen dippar tar jag med ro. Den operativa utvecklingen och intåg i ny marknad signalerar styrka och framtidstro. Jag tycker rapporten var riktigt bra. Det är en fröjd att vara delägare i det här välskötta bolaget.

Delårsrapport

Presentation

12 kommentarer:

  1. Curt G. Östlund30 oktober 2014 09:53

    Ja bolaget är överkapitaliserat och nu väntar vi bra på att de börjar fila upp utdelningspolicyn vilket skulle vara ytterligare en trigger.
    Alternativt kan man börja återköpa aktier det är väl bättre än att köpa andra aktier...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst finns det möjlighet till större utdelningar men de ska också investera i ny tillväxt på en ny marknad. Jag måste säga, att även om kursen backade på denna rapport, så känns det oerhört solid och det närmar sig vinst i Sverige och Danmark. Du är ju inne på en intressant punkt. Just deras kapitalförvalning som jag inte riktigt förstår mig på. Den börjar bli stor och jag skulle vilja veta mer hur de tänker kring sina investeringar.

      Radera
  2. Tack för dina tankar, vi verkar dela uppfattning i stort. Skrev igår ner mina tankar om Protectors Q3-rapport.

    Kan du minnas var du såg artikeln kring nytt land? Jag har letat runt lite snabbt men hittar inget.

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
  3. Jag undrar också över denna artikel och evt. intervju med Sverre? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte artikeln men läste den på någon websida.

      Radera
  4. Lite off topic-grejer:

    ARCP ned nästan 30 %. Köpläge? Eller konstaterar du bara att din misstro till ledningen var en korrekt bedömning?

    Ett annat av dina gamla innehav, Nordjyske bank, fusionerar med Nørresundby Bank. Tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ARCP sålde jag för att jag inte hade förtroende för ledningen. Det verkar ha varit ett bra beslut. De är inte att lita på. Jag har inte koll på bolaget längre. Har släppt bevakningen av det.

      Angående de danska bankerna så tror jag konsolideringen kommer att pågå en lång tid framöver. Tror de medelstora bankerna blir vinnarna.

      Radera
  5. Här står om att Protector ska etablera sig i ett fjärde land:

    http://www.svenskanyhetsbrev.se/Riskochforsakring/Nyhetsarkivet/Risk--Forsakring-Online/2014/10/31/Protector-ska-etablera-sig-i-ett-fjarde-land/

    SvaraRadera
  6. Curt G. Östlund9 november 2014 12:26

    Ja precis som du twittrat ÄMT så har en ny version av investerarpresentation kommit nu i november. På första sidan Sverre i keps på en bergstopp... och presentationen avslutas med "We´ve only started"....
    Protector i topp på de flesta tabeller t.om avkastningen för investeringsportföljen.

    https://www.protectorforsikring.no/cms/site/0/forside/om-protector/investor-relation/_attachment/869?_download=true&_ts=1497b2e7878

    En kommande kurstrigger är att man börjar fila upp utdelningspolicyn från nuvarande 30-50 % mot Gjensidges minst 70 % men det är möjligt att man avvaktar lite med tanke på att man ev ska gå in i ett fjärde land. Resan har bara börjat....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en helt fantastiskt prestation! Jag gillar verkligen det här bolaget! Har egentligen inget negativt att säga. Fortsätter de så här så kommer vi bli rikligt belönade om några år.

      Radera
  7. Varför har de en (jättestor) investeringsportfölj? Är det pengar de måste hålla p.g.a. försäkringsverksamheten, eller varför delas de inte ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är beräknade framtida utbetalningar och får inte delas ut. Avkastningen på portföljen tillfaller däremot bolaget och aktieägarna. Portföljens storlek kommer ungefär följa omsättningen (premieinbetalningar) upp och ned, med ett visst eftersläp.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...