söndag 19 oktober 2014

Att inte göra någonting är också att göra någonting

Den 14 augusti skrev jag ett inlägg om att inte göra någonting (se inlägget nedan). Att inte göra någonting är just vad jag ägnar mig åt nu. Jag har inte gjort särskilt mycket i den senaste tidens börsras. Jag har ökat något i Vardia och i övrigt beskådat en granska kraftig nedgång i de norska försäkringsbolagen.

Jag ser inga fundamentala förändringar i bolagens verksamhet och ser därför ingen anledning att göra särskilt mycket just nu. Istället för att ägna största delen av tiden på att stirra på en röd börsskärm så ägnar jag ganska mycket tid åt att leta efter nya case. Börsnedgången senaste tiden har gjort att ett stort antal bolag snabbt har kommit ner till betydligt lägre värderingar och börjar bli riktigt intressanta. Antal köpvärda bolag har på bara några veckor ökat kraftigt. Detta är något väldigt positivt om man ska vara nettoköpare kommande 10 åren.

När jag hittar något nytt spännande så kommer jag att skriva om det på bloggen.



Att inte göra någonting

På återhörande!

15 kommentarer:

  1. Problemet nu är om man sitter fullinvesterad! hur ska man kunna köpa då?! Och om man har hyfsat likviditet hur agerar man? Ingen vill ju sitta på "the sidelines" eller sälja något de faktiskt tror på för att kunna köpa något annat. Vi ska få se, spännande tider I alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju om man är fullinvesterad. Då får man sitta och vänta helt enkelt? Har man likviditet så är ju valmöjligheterna större... Eftersom jag har ett månatligt flöde in i portföljen så fyller jag på regelbundet med nya aktier. Börsen kommer att gå upp och ner i perioder. I slutändan är det de enskilda bolagens kvalité som kommer att avgöra hur framgångsrik man blir. Lycka till! Visst är det spännande tider!

      Radera
    2. Mr Markets erbjudanden börja bli lockande

      Radera
  2. Har du hunnit titta på Bilfinger?

    SvaraRadera
  3. Tack ÄMT - jag håller med om ditt sätt att resonera på, och ser fram emot att fortsätta läsa dina blogginlägg.

    /K

    SvaraRadera
  4. Håller fullständigt med dig och innebörden av rubriken på denna bloggpost. Det är tråkig, och lite sorgligt, att se reaktionerna på den lilla nedgång vi har sett den senaste tiden. Både den tystnad som har spridit sig i kommentarsfälten och den fientlighet som visar sig allt som oftast när väl tystnaden bryts.

    Min tro är många kanske egentligen borde investera i marknaden i stället för enskilda aktier. Kanske är det underhållningsbehovet som leder en fel in på enskilda aktier. Men jag tror inte att man ska förväxla underhållning med att tjäna pengar. Jag tro att det är förbannat tråkigt att tjäna pengar. Man väntar, väntar, väntar och väntar lite till - och pötsligt händer det något. Det är inte den mest aktiva som tjänar mest, snarare tvärtom.

    Den som känner sig bränd på den senaste tidens lilla nedgång, besviken över Lundaluppens bloggstop och saknar Ägamintids tidigare frekventa uppdateringrar, den skulle jag vilja rekommendera att i stället satsa på en diversifieras portfölj med bred exponering mot olika aktiemarknader via indexfonder. Det kommer, tyvärr, att kräva minimalt med arbete, vilket kan få investeringsarbetet att framstå som mindre imponerande. Det kommer, tyvärr, att innebära att du kommer att tjäna pengar på sikt, men utan att du kan skryta med dina smarta aktieval. Det kommer, tyvärr, att innebära att du får mer tid över för att läsa böcker om investerare, ekonomi, marknader, global politik, filosofi osv, och inse hur lite du vet.

    Jag tror att rätt många av oss som behöver tjäna pengar på aktiemarknaden egentligen inte är gjorda för stockpicking. Jag tror också att en av de viktigaste insikterna som investerare är att inse sina begränsningar. Då kan man vända begränsningarna till sin fördel.

    Den som känner sig nyfiken på att satsa på marknaden i stället för enskilda aktier skulle jag rekommendera att läsa dessa två bloggar:

    http://awealthofcommonsense.com/

    http://www.rickferri.com/blog/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg Storugglan! Nu när ännu fler gratis indexfonder kommit är det helt klart ett smart alternativ för många. Att börja här och förkovra sig under tiden är nog egentligen optimalt. Kan tipsa pm sajten coursera som erbjuder gratis universitetskurser inom bl.a finans och ekonomi från Yale, ucla m.fl av de bästa universiteten. Helt otroligt vilka möjligheter som finns idag! Lycka till med investeringarna allihop!

      Radera
    2. Coursera är toppen! Tänk att kunna sitta här i Sverige och t.ex. läsa en kurs för Robert Shiller. Några av gästföreläsarna: David Swensen, Carl Icahn, Larry Summers...

      https://www.coursera.org/course/financialmarkets

      Radera
  5. Bra tankar och funderingar allihopa! Nu är det tålamod som väntar en tid framöver, oavsätt om man likviderade det mesta för nån månad sedan eller är fullinvesterad.
    Det kan bli spännande om detta håller i sig en bit in på nästa år, många möjligheter som öppnas. Jag har, som säkert många här, finslipat på min bevakningslista. Har 7 bolag som jag finner intressanta som jag hoppas/vill ska ner allt mellan 17 och 35%. Tills dess så blir det väldigt små ändringar. Ganska dramatiskt förändring från att tidigare ha snittat 2-3 affärer per dag till nån enstaka i veckan.
    Senaste blev en liten liten post i ett dataföretag som såg spännande ut efter att ha sett en intervju med investeraren Gekko jr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. InXL Innovation förmodar jag. Har tittat på den senaste veckan och under tiden har den stigit mycket. Avvaktar därför rapporten senare i veckan. Kanske lite försiktigt men men!

      Radera
    2. Stämmer bra det. Köpte en liten post på 2000st. Molse verkar vara en duktig kille med ett bra track record så varför inte, i väntan på bra köplägen i större bolag.
      Upp 24% på några dagar men jag har inställningen att i bolag av denna karaktären så kan det vända lika fort igen.

      Radera
  6. Har ni flyttat in i huset än?
    /L

    SvaraRadera
  7. Ägamintids innehav har nu repat sig igen vart har de löjliga jantarna tagit vägen nu... :) Kvalité kommer alltid igen och man måste se placeringarna på lite längre sikt. Nåja vid en svacka dyker väl jantarna upp igen....

    SvaraRadera
  8. Få som har samma track-record som ÄMT samt Lundaluppen (RIP). Saknar redan dessa "jantar". :)

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte vad du menar med ditt inlägg men det är ju valfritt för alla att läsa vilka bloggar de vill och att inte läsa vilka bloggar de vill..:) Ägamintid skriver intressant om aktier och annat och delger vänligt sin familjs situation och han är värd all heder och respekt.
    Jantar hoppar fram som ohyra när det går ner för innehaven och försvinner sedan åter under sina stenar...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...