lördag 27 september 2014

På tågresan mellan Genova och Milano

Italien är ett fantastiskt land för oss som gillar fotboll, god mat, gott vin, sol och bad och historia och kultur. Ett land som jag är väldigt förtjust i. Jag gillar "hetsen" i trafiken, pulsen i städerna och att "man njuter av livet". Jag tar lätt till mig de varma kvällarna och restaurangkulturen.  Att semestra är en sak, att bo där är en annan. 

När jag är i Italien inser jag också att mycket saker fungerar väldigt bra i Sverige. Vi har har kommit långt när det gäller att underlätta för företag att startas. Vi har kommit långt i diverse e-tjänster som underlättar för konsumenten. Jag tänker på Försäkringskassan, Skatteverket och Verksamt.se med flera. Vi köper tågbiljetter elektroniskt. Italien ligger i många avseende långt efter oss när det gäller tjänster som underlättar vardagen. 

Ett exempel är att kön ringlar sig lång, till kassan, för att köpa tågbiljetter medan ett antal "automater" där man kan köpa biljetten själv är lediga. Vi går fram till automaten och väljer engelska och köper enkelt vår tågbiljett. Ett gäng italienska killar står vid sidan om och dividerar länge och väl om hur automaten fungerar och har svårt att köpa biljetten. Som svensk är man van att hantera mycket på egen hand och det fungerar bra. Det var inte många år sedan som det inte ens fanns någon självbetjäning för att köpa biljetter. En annan fantastisk sak är vi köpte bussbiljetter i en tobaksaffär. Vi fick sådana där små lappar som man sedan stoppar in i en "häftapparat" i bussen. Jag fick mig ett gott skratt när jag såg att hela golvet på bussen var full med små runda vita pappersbitar. "Häftapparaten" samlade inte upp spillet utan det landade på golvet...

Jag träffade en tjej på tåget och började prata. "Do you speak English"? Ja, det är bäst att fråga för inte ens alla ungdomar pratar engelska, långt därifrån. Den här tjejen pratade engelska. Hon jobbade på universitetet i Genova men bodde i Trieste. Trieste ligger i nordöstra Italien och ligger en 7-timmars tågresa från Genova. Det finns inga jobb i Italien säger tjejen till mig. Därav pendlar jag varje vecka den 7 timmar långa tågresan till Genova. 

Vi hade en lång diskussion kring läget i landet och hon målade upp en dyster bild. Krisen har har fått en redan svag ekonomi att bli ännu svagare. Problemet var att befolkningen saknar förtroende för politikerna. Man betalar mer och mer skatt men märker inte att man får något tillbaka. Vart tar pengarna vägen? Det finns en stor misstro mot politikerna som hon ansåg sko sig själva på befolkningens bekostnad. Italien har en lång väg att vandra och att det kommer att ta lång tid för politikerna att återfå förtroendet från medborgarna. Ytterligare ett problem är svartjobben som har blivit än vanligare sedan utbrottet av finanskrisen. För att slippa betala allt högre skatter så expanderar den svarta sektorn vilket i sin tur minskar skatteunderlaget, en ond spiral. Vi hade ett mycket intressant samtal och det är väldigt spännande att ta del av en annan kultur. Tjejen skulle börja jobba i Frankfurt om några månader och såg mycket fram emot detta. Hon konstaterade att flera andra av hennes vänner ser jobb utomlands som möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och några hade gjort slag i saken.

Lite senare i samtalet kom vi in på Sverige. Tjejen såg Sverige och Norden som Europas "guldkust". Hon hade en idealistiskt bild att alla har jobb och att det inte finns något svartarbete, att politikerna arbetar för folkets bästa och så vidare. Bilden av Sverige var idyllisk. 

I mångt och mycket håller jag med henne. Vi har det väldigt bra i Sverige, inte bara relativt andra länder. Vi har dessutom fått det bättre relativt andra länder i Europa sedan krisens utbrott. Att Sveriges ses som attraktivt ska vi bevara och vara stolta över. Det innebär att vårt land attraherar kompetent arbetskraft och att vi attraherar utländska investeringar.


55 kommentarer:

  1. Risken är ju att vi blir ett nytt Italien om vi inte håller koll på skattetrycket...

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
  2. Många är besvikna när de kommer till Sverige. Sverige är inte lika idyllisk och perfekt som många utländsk och svenska tror. Även som en s.k. A-invandrare dvs vit, västerländsk, hög utbildad med bra jobb får man förväntar sig med att bli behandlad annorlunda.

    Angående skatte tycker jag inte att det är en problem med hög eller låg skatt. USA har haft till 80-talet upp till 80% marginalskatt. Det försvann med Reagan. Det tog inte bort av ekonomiska skäl men av rent ideologiska skäl.

    SvaraRadera
  3. Jag har samma erfarenhet av biljettautomaterna i Milano. Samtidigt funderar jag på hur tusan de tänkte rent ekonomiskt när de har lika många biljettautomater som passsagerare och ingen använder dem.

    Gällande Sverige är min uppfattning att vi är relativt bra men att det finns stora förbättringsområden. Jag är inte pessimist men min uppfattning är att det kan bli både väldigt mycket bättre och väldigt mycket sämre i Sverige och det viktigaste är att vi får bra beslutsfattare.

    Jag har länge debatterat i försvarsfrågor där okunskapen har försatt oss i en oerhört svår position gentemot Ryssland (t.ex. min debatt med riksdagsledamot Johan Forssell http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/01/slutreplik-om-slamkrypare.html). Men även på andra områden är det skrämmande att se hur byråkrati används som ett knep för att driva igenom dåliga beslut.

    Lärarceritifikaten saknar till exempel fullkomligt verkan när det handlar om att faktiskt certifiera lärares kompetens (men teoretiskt kan de driva upp lönerna och därigenom attrahera smartare studenter...) och i rovdjursfrågor är det bisarrt hur miljöidealister från Naturvårdsverket och länsstyrelser gör livet svårt för våra bönder och de som faktiskt bor på landsbygden

    http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/VastraGotaland/Nyheter-Vastra-Gotaland/Viltforvaltningsdelegationen-overkorda/

    SvaraRadera
  4. Det är intressant att resa runt i världen och se andra kulturer och samhällen. Jag tror de flesta då kommer fram till att vi har det väldigt bra i Sverige om man bortser från klimatet förstås...
    De som gnäller vilket jag redan kan se i kommentarerna sitter nog oftast insnöade i den svenska ankdammen...

    SvaraRadera
  5. Jag kan ge flera exempel om hur bra det är i Sverige. Jag börjar med ett, hur lätt det är att resa utomlands. Jämfört med andra länder har svenska medborgare mer frihet att resa utomlands utan frågor eller visum (Snälla kalla inte det där som svenskar behöver för att besöka USA ett visum när allt man behöver göra är att slå på datorn och svara på några frågor och betala någon hundring). I mitt hemland behöver man boka en tid för att sedan intervjuas öppet på ambassaden där alla hör frågorna och svaren på pinsamma frågor OCH betala några tusingar OCH kanske om allt stämmer, kanske får man ett visum. Och sedan behöver man lämna över sitt pass så man kan skicka passet utomlands så de kan klistra i visumet i passet. Och det är bara ett visum till ett land Ta inte svenska passet för givet!

    SvaraRadera
  6. Sverige kanske är men framförallt var en gång en väldigt bra land. Sedan hände något. Kostnaderna ökade i lavinartad omfattning tack vare massinvandring och integrationen var ett totalt misslyckande. Det vi idag ser är bara början, våra barn kommer få se ett mkt sämre Sverige. Mer brott så som rån, inbrott, mord och våldtäkter. Det är frukten av politikernas experiment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är tyvärr benägen att hålla med. Det är riktigt illa ställt och det kommer bli värre innan det blir bättre. Ser med sorg på utvecklingen i Sverige.

      Radera
    2. Tolerans och medmänsklighet borde vara givna svenska värden, anser jag. Sen kan givetvis integrationen förbättras.

      Radera
    3. Kostnaderna ökade lavinartat på 80-talet också. Statsskulden rakade i höjden. Det berodde inte på invandring. Allt var inte bättre förr, men man glömmer lätt.

      För övrigt är antalet mord är halverat sedan 90-talet: http://www.dn.se/goda-nyheter/antalet-mord-halverat-sedan-90-talet/

      Radera
    4. John Magic@
      Som lite "äldre" minns jag mycket väl S bidragspolitik där det knappt skulle skilja något ekonomiskt att vara arbetslös eller arbetande. När jag blev arbetslös i krisens spår 1993 så fick jag kassakort för 6 mån och uppmaningen att inte återkomma förrän korten var slut för det fanns inga jobb ändå.
      Tänk dig själv en myndighet som helt utan motprestation erbjöd mig 6 mån betalt, det var helt sjukt. Men så hade vi en statsskuld som ökade något helt otroligt också. Frågan är hur det kommer att bli nu, det röstas ju för att en mängd bidrag ska höjas och man ska hitta på en massa saker för arbetslösa som inte leder till nånting annat än bra statistik.

      Radera
    5. Ja, massinvandringen raserar välfärden även om medierna gör sitt bästa för att försöka dölja detta. Reinfeldt uppmanade svenska folket att öppna sina hjärtan och sade rakt ut att det inte kommer att finnas pengar över till något annat.

      Jag är för att vi ska hjälpa utsatta människor som har det svårt men först och främst vill jag hellre se att vi får ordning på både den katastrofala äldreomsorgen och skolan som blivit lidande.

      Radera
  7. Anonym 27 september 2014 20:54

    Jag tycker inte vi ska vara så säkra på det.
    Många tror jag vill lyckas i ett nytt land. Få jobb, bostad osv

    SvaraRadera
  8. Sverige är tyvärr på väg utför, Svea har bara inte insett det... välfärdsbygget upprätthålls inte av tyngdlagen, Pisa och skolkrisen ger en fingervisning om var vi är på väg. Folk som inte varit i Kina inser inte att den utveckligen som sker där kommer få långtgående konsekvenser över hela värden. Under tiden så sysselsätter vi oss med en bisarr vara eller inte vara rasist debatt, istället för att fokusera de verkliga problemen.

    Hoppas bara man hinner skramla ihop hårt skattade slantar till en utdelningsmaskin innan bygget rasar samman.

    //optimisten

    SvaraRadera
  9. Vi har det bra här i Sverige - i stora drag - men jag är orolig för Europa och världen i övrigt. Fortsatt massarbetslöshet bland ungdomar och ökade klyftor kan ge allt mer grogrund för politiker med enkla men demokratiskt tveksamma lösningar. Minnet är kort och historien förskräcker. Klimathot och ökade spänningar mellan stormakter och religioner gör inte saken bättre. Även om vi har det bra nu är vi helt beroende av utvecklingen i vår omvärld. Frågan är vad jag som enskild person kan göra - låsa dörren och stoppa huvudet i sanden eller engagera mig, sälja aktier och skänka till goda ändamål?

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig förstått att några personer alltid förknippa invandring med höga kostnader. Först låt mig säga att jag inte ser mig själv som undantag, jag är bara en vanlig invandrare. Sverige har inte gett mig någonting för de första 23 år av mitt liv. Men jag ge höga kostnader trots att jag jobbar, betalar svenska skatten, har ett bolån, flyttat pengar till Sverige och investerat de I Sverige? Kan någon förklara hur Sverige inte tjäna på att ha personer som har gjort som jag har gjort här I Sverige? Nej, jag är inte bitter... jag vill bara att folk förstår att invandring inte automatiskt innebär höga kostnader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att de som skriker högst om invandringens kostnader är de som är arbetslösa, sjukskrivna eller på annat sätt bidragstagare. De är sällan nettogivare till vår gemensamma välfärd, den saken är klar.

      Radera
    2. Tror ingen missade reinfelts/borgs "öppna ditt hjärta" val tal och de associerade kostnaderna som de presenterade. Tyvärr är det inte en engångs kostnad heller. Varför kan man inte tala om kostnader när det gäller invandring? Detta samhälle behöver en kvot av ca 70-80% förvärvsarbetare om inte det uppfylls kommer det behövas en standardsänkning, detta bör inte vara en överdrivet svår ekvation hos besökare i denna typen av blog. När Pisa problement har propagerats in i universitets världen (samma tendens syns), kära vänner vad gör? Var det inte kunskapsindustri vi skulle leva av efter att tung industri flyttat utomlands. Tror ni resten av världen har förståelse av vad som sker i ankdammen Sverige, nope skulle inte tro det.

      P.s - jag är själv andra generations invandrare, med hög utbildning och en stabil inkomst - ser dock med oro senaste årens utveckling.

      Radera
    3. Varför kan man inte tala om kostnader när det gäller invandring?

      Jag tror det är bra att tala om kostnader, inklusive alternativkostnaden om vi inte har invandring.

      Man bör även tala om kostnader som en del av en investering. Vad kostar invandringen nu och vad tjänar vi på den sen?

      Jag tror inte nån här på bloggen bara tänker på kostnader när det handlas aktier till pengamaskinen.

      Radera
    4. Investeringar, bra John då vet jag att vi pratar samma språk.

      I ett investerings case gör man alltid antaganden inför framtiden, rimligheten på olika utfall, baserat på aktuella ratios etc, efter denna analys kan man göra investeringen eller inte. När det gäller invandringens kostnader är det ett faktum du ställs inför, det gör din liknelse lite haltande.

      Problemet är att många människor sammanblandar emotionella ställningstagande och kras ekonomiska verklighet, där den sista oftast får stryka på foten.

      Ja invandring har historisk varit lönsam för Sverige, men det är den inte längre av många anledningar, här kommer två: 1) ekonomiska premisser har ändrats, det finns helt enkelt behov av extern arbetskraft som under 50-till 70 talet. 2) enkla arbeten finns heller inte, vilket gör att vi har en invandring som kompetens mässigt inte matchar de kvalificerade tjänster som erbjuds. Jag hoppas att du håller med om att pizza-bagare och städare inte är bristyrken etc.

      Politiker säger att vi kommer lida av arbetsbrist inom en snar framtid och att invandringen är lönsam enl deras prognoser. Man drar alltid exempel på dessa välutbildade taxiförare som inte får en chans att komma in i den svenska arbetsmarknaden - varför gör man det, de är ju vinnare? De har ju arbete, kanske inte exakt de som matchar deras cv men ändå, ett arbete är bättre än inget arbete, är du en gång utbildad har du åtminstone chans att ta dig vidare i karriärstegen. Det man undviker att nämna (givetvis av politiska skäl) är vår nya underklass, invandrare som är analfabeter (i deras modersmål), för vad vi än tycker om denna frågan kan vi nog enas att människor som inte kan läsa och skriva inte kommer ha en plats i arbetslivet.

      För att vara lite konkreta har jag ett case att räkna alternativkostnaden på: 1) Kostnad att lära ngn att skriva o läsa och utbilda person x och efter y år kanske få ett arbete. 2) Kostnad av livslångt bidragsberoende. Tror du ärligt talat att vår politiker har gjort denna kalkyl och tagit sig till slutsatserna?, nä inte jag heller - de tillämpar ett gammalt Svenskt beprövat förhållningssätt. Lägga locket på och pynta.

      Tror John att du o jag får ge Stefan 4 år för att se investeringens utfall - men det ser i varje fall inte bra LO-basen (med i Socialdemokraternas verkställande utskott) beredskaps jobb för invandrare.

      //optimist



      Radera
  11. Jag är varken bidragstagare eller arbetslös.Har en årslön på 600 Tkr så jag klarar mig. Men jag är en åsikt att invandringen är ett problem. Speciellt från muslimska länder där många har svårt att anpassa sig svensk kultur. Det är som i vilken balansräkning som helst, intäkter och utgifter och tyvärr kostar det mer än vad det smakar. Brottstatistiken i detta land har eskalerat senare år, 80% av intagna på landets fängselser har invandrarbakgrund. Ni som inte ser eller förstår detta eskalerande problem måste vara väldigt naiva eller rent sagt "tröga" i huvudet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett exempel på hur ditt tänkande kan spela ut I det svenska samhället. ..... Om du var en arbetsgivare och skulle anställa någon skulle du sålla bort den som heter Ahmed trots att han är akademiker och har exakt den kompetensen som du behöver eftersom från första ögonkastet är han en muslim som har svårt att anpassa sig till svensk kultur och finns en stor chans att han är brottslig. Enligt svenska näringslivet tar det mellan 5 och 10 år för en utländsk akademiker att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. ... det säger till mig I alla fall att det finns brister i hur man värderar utländska akademiker och erfarenheter. Problemet är djupare än antalet invandrare.

      Radera
  12. Håller med om mycket i diskussionerna ovan. När det gäller invandring och integration finns det mycket problem/utmaningar som de senaste åren har skjutits undan. De som menar att Sverige ska vara ett öppet och tolerant samhälle misstar sig och tror att detta även menar i princip fri invandring - i kombination med kravlöshet. Titta på sysselsättningsgraden bland utrikesfödda och hur detta på sikt påverkar Sverige. Det går inte att sätta likhetstecken mellan invandring på 70-90 tal och det som nu sker. Detta är en större omfattning än tidigare och med helt andra människor som har helt olika förutsättningar.

    Ett tips är att läsa vad nationalekonomerna Assar Lindbäck och Tino Sandaji har att säga om detta område. Läs Tino's blogg - www.tino.us - mycket läsvärt.

    Med detta inte sagt att det inte finns lönsam invandring, för det är det om man hanterar situationen bättre. Vi är dock på väg kraftigt utför - vilket också valet visade. Sverige med 9,5 miljoner invånare kan inte med bibehållen välfärd att föra den politik vi nu för. Kravlösheten är för stor i detta land.

    Media får det även att se ut som att alla som kommer hit är flyktingar medan en stor del är anhöriginvandring. Mycket lögn och dålig fakta i den nuvarande debatten.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker vi har en fantastisk dubbelmoral i detta landet när det gäller synen på invandring och ett visst partis politik. Inte alltför sällan bor anti-SD-rörelsens främsta förespråkare i en villa eller BR i innerstaden och lever fjärran från den invandrartäta förorten. Dvs. man ser inte något problem eftersom man aldrig rör sig i miljön där problemen finns.
    Personligen har jag både arbetat och bott i invandartäta områden, och det är tyvärr inget jag strävar efter att återkomma till. Faktist är Biskopsgården i Göteborg (ja ni har säkert för om alla skottlossningar där i media) den enda arbetsplatsen där jag har blivit utsatt för stenkastning. Vi renoverade en skola och barnen kastade sten på oss. Naturligtvis sprang jag vid ett tillfälle ikapp en av ungarna och sög tag i honom. Då kom en lärare springande och uppmanade mig att släppa honom och låta det gå förbi för annars skulle det bara bli mer problem.

    Jag har många gånger försökt att få ta del av dom som är för en ökad invandrings erfarenheter, men aldrig fått nått svar. Så tyvärr förstärks min bild av att det är människor i etablissemanget som bor på fina adresser med enbart svenskfödda grannar osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor förfasas över SD:s framgångar samtidigt som de inte verkar ha förstått konsekvenserna av Sveriges världsmästarambitioner i asylmottagande och hur utvecklingen ser ut framförallt i storstadsförorterna. Bilar, sophus och skolor sätts i brand. Men brandkåren kan inte släcka bränderna utan poliseskort, och numer räcker ju inte ens det eftersom poliserna blir attackerade med stenar. Akutmottagningar på sjukhus måste ha väktare. Brevbärare vågar inte dela ut posten, Schenker stoppar leveranser pga säkerhetsrisker för personalen. Skolor måste stängas för att de är för stökiga osv. Många kommuner går under ekonomiskt alltmedan Bert Karlsson gör om var och varannat slott eller hotell till asylboende. Samtidigt skriver Aftonbladet en solskenshistoria där en liten kommun i Norrland lyckats så fint med integrationen.

      Vi har ju facit i hand på att invandrare från mellanöstern och afrika generellt är mer svårintegrerade än andra grupper. Inte alla såklart, men överrepresentationen i arbetslöshet- och brottsstatistiken talar ju sitt tydliga språk. Berättelser som läcker ut från Migrationsverket (Migileaks) visar ju också att kontrollerna och kraven på de människor man släpper in närmast är obefintliga. Andelen som verkligen är flyktingar är uppenbarligen låg. Dessutom, varför ger man permanent uppehållstillstånd till alla syrier? När läget lugnat sig borde de få stöd att återvända hem istället. I Danmark t.ex. gjorde polisen för något år sedan en razzia mot ett flyg till Irak om jag inte minns fel. Det visade sig att flera människor som nyligen uppgav ha flytt för sina liv var på väg hem för att hälsa på släkt och vänner.

      Kan bl.a. rekommendera där här artikeln, 'Invandringens pris', skriven av DN:s förre chefredaktör Hans Bergström. Han tippade 2011 att SD skulle få 12 procent i Riksdagsvalet i år. Nästan rätt. https://app.box.com/shared/k1bem37726

      Tino Sandarajis blogg (tino.us) har också en del vettiga inlägg och analyser där han drar ner brallorna på multikultiförespråkarna.

      Jag växte själv upp i en multikulturell förort till en av Sverige större städer och tyckte redan på nittiotalet att det var illa. Idag är det ju betydligt värre på många håll.

      Efter universitetet såg jag till att fått jobb i ett land där lönerna är mycket högre, skatterna lägre, naturen vacker och där man värnar om sin egen befolkning. Medborgarskap är snudd på omöjligt att få och man utvisar grovt kriminella utländska medborgare. Man har också haft en hög asylinvandring tidigare, tills folket fick nog av problemen det medförde. Nu är den betydligt lägre.

      Här kan jag bygga upp mitt aktie- och pensionskapital med minst det dubbla tempot jämfört med hemma. Hade tidigare tänkt återvända till Sverige efter några år eftersom jag älskar Sverige och saknar familj och vänner, men nu tror jag aldrig att jag kommer betala en enda krona i inkomstskatt i Sverige igen.

      Radera
    2. Ursäkta, jag tror att herren tänker med röven.

      Radera
    3. Jobbar du på Aftonbladet?

      Radera
  14. Som svensk har man ibland svårt att förstå vissa av deras beteende. En kompis jobbade som fastighetsskötare i Bergsjön, det är ett av områdena i Göteborg som betecknas som invandrartäta. Här införde man sopsortering vilket innebar att man svetsade igen sopnedkasten i trappuppgångarna och människorna var tvungna att gå ned till soprummen med sina sopor. Detta var något som dom flesta uppfattade som väldigt jobbigt så man öppnade helt sonika fönstret och kastade ut soporna. Och tydligen resonerade man som så att det hade ingen betydelse för Bostadsbolagets personal kom ju ändå en gång i veckan och städade bort soporna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så svårt att förstå just den biten. Om man kommer från ett land med usel sophantering som resulterar i dålig lukt och nedskräpning borde man bli överlycklig när man kommer hit! "Åh, titta! Här kastar ingen bara ut sina sopor utan de har smarta soprum. Vad fräscht! Det uppskattar jag, så vill jag också ha det!" Mycket märkligt är det...

      Radera
    2. Tompamannen, du har verkligen inte svårt för att generalisera människor. Troligtvis är du ett större hot mot Sverige än invandrare i Bergsjön med källsorteringssvårigheter.

      Radera
    3. Hur menar du? Källsorteringssvårigheter har min son som är 10 år när han slänger matresterna i blandat avfallet. Hade han kastat ut soppåsen genom vardagsrumsfönstret så hade han troligtvis fått indragen veckopeng.
      Jag förstår självklart att du aldrig har varit i Bergsjön med tanke på att du inte kan se skillnad på nedskräpning och sopsortering. Jag sorterar in dig i facket som röstade på Fi, rätt?

      Radera
  15. Såg precis på svt där man diskuterade just invandringspolitiken. Det verkar som att iaf. M har vaknat lite och insett att man skulle tagit debatten med SD innan valet. Och M-kommunalrådet som dom intervjuade erkände att sverige kan nog inte hjälpa alla fattiga i hela världen. Jag upplever det som att vissa politiker iaf. har börjat vakna lite och insett att det är en ganska stor kostnad och att mycket annat får stå tillbaka i samhället.
    Samtidigt är det lite sjukt att 9 länder i EU står för 90% av all flyktingmottagning, det borde vara lite mera utspritt.

    Hur kom vi in på invandringspolitiska frågor egentligen:)
    Känns som att vi sabbar ÄMT's härliga återberättelse från sin tågresa i Italien.

    SvaraRadera
  16. Jag är också orolig för flyktingströmmen, men har samtidigt svårt att ge mig in i politiken då jag tycker debatten har blivit så politiserad. Men flyktingar kan behöva mycket hjälp i början för att komma igång. Man vill förhindra eller fördröja avfolkningen från vissa delar av Sverige. Det kan man förstå långsiktigt. Men jag tror att samarbetet mellan storstäder och landsbygd behöver bli bättre, för det är inte särskilt lätt att få igång en levande landsbygd igen med en gnosjöanda som förebild

    SvaraRadera
  17. Du har en bra blogg, men tyvärr är inte Sverige längre ett bra land, massinvandringen som påtvingats Sverige och hela den övriga VITA världen är påtvingad av en folkgrupp och ekonomisk finanselit, avsikten är inte god utan ond.

    Om några generationer är de vita folken utbytta och arbetskraftinvandringen som blev invandring som blev massinvandring som blev folkutbyte är komplett och agendan är slutförd - folkmord. Kanske låter hårt för en del som inte vaknat att läsa detta, men detta är avsikten, det ska inte finnas några vita homogena nationen i framtiden.Detta är folkmord enligt FNs folkmordsresolution.

    För er som vill veta vad som händer rekommenderar jag boken "The New Unhappy Lords" skriven av A. K. Chesterton 1965 i efterdyningarna av andra världskriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Per: Då har alltså rasism och hets mot folkgrupp nått även ägamintids domäner. Det börjar i populism och ändar uppenbarligen upp här. (Den som känner sig lockad att läsa Chesterton kan för övrigt börja med att läsa den engelska Wikipedia-artikeln om författaren.)

      @ägamintid: Jag hoppas att du fortfarande äger din egen blogg. Med detta inlägg börjar kommentarsfältet närma sig det oläsbara. Jag hoppas det inte spiller över på hela bloggen. Vi har alla ett ansvar för våra diskussioner här. Jag är övertygad om att du är beredd att ta ditt ansvar.

      Radera
    2. @ Storugglan: Japp, nu spårade det ur. Kanske läge att IP-banna Per från den här sajten. Går det? Däremot skulle jag nog inte säga att det började med populism, snarare i frustration över en havererad invandrings- och integrationspolitik.

      Tack annars för en mycket bra och inspirerande blogg.

      Radera
    3. @Per Det är naturligt att någon som reser jämför med sitt eget land. Låt det stanna vid ekonomin. Denna blogg handlar just om ekonomi

      Radera
  18. Här är en direktlänk till "The New Unahappy Lords" i PDF-format: Kopiera och klistra in i browsern.


    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.jrbooksonline.com%2FPDF_Books%2FThe%2520New%2520Unhappy%2520Lords.pdf&ei=t_coVJbeEYHVygPGvIKABQ&usg=AFQjCNEZoxOLzU0UNwsof0WpwkNZytMt_w&bvm=bv.76247554,d.bGQ&cad=rja

    SvaraRadera
  19. Tråkigt att vissa reagerar som dom gör. Vi får gå tillbaka till aktiesnacket. Folk är inte redo att diskutera integration och migration.

    Vi går tillbaka till aktiesnacket istället innan detta spårar ur ordentligt med pajkastning. Väntar hoppfullt till nästa inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur....

      Någon kan få förklara för mig varför jag inte hittar Protectors rapport för Q3 nånstans, skulle inte den släppas igår?

      Också om någon har några initiala kommentarer på den?

      (Eller vet jag inte hur man använder tid och datum och jag är ute och cyklar...)

      Radera
    2. haha det är ju jag som inte vet hur månader fungerar.... Insåg just att det var september igår och inte oktober, får vänta en månad till med andra ord :)

      Radera
  20. Tågen går i tid i Italien till skillnad från Sverige. Italien har drabbats av finanskrisen och Sverige har kommit undan lätt. Men när bobubblan väl spricker så kommer vi att få det sämre än Italien.
    Ju mer jag vistas utomlands ju sämre tycker jag om Sverige.

    SvaraRadera
  21. asylmottagande som investering? det måste vara framtiden med 2500 nyanläggande varje vecka, skulle lätt köpa mig in i bert karlsson asylboende... a case for the future :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I all välmening, gå till ett politikforum istället!

      Radera
  22. Integrering handlar om att vara öppen och bjuda in dessa personer som kommer till Sverige från svält och krig. Ställ dig frågan själv. Har jag (som fysisk person) bjudit in någon nyanländ till något tillfälle? Har jag (som fysisk person) gett någon nyanländ en ärlig chans till att komma in i samhället? Om svaret är nej kanske man ska fundera på vad integration är och vilken del man själv har i samhället. Det ligger mycket i vad en viss känd person sa. Frågan är inte vad landet kan göra för dig utan vad du kan göra för landet.

    Såg föresten att Vardia vunnit ett stort avtal. Någon som satt sig in i betydelsen ekonomiskt? :)

    SvaraRadera
  23. Du menar utöver att de miljarderna det kostar så är jag skyldig någon något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i ett samhälle bör man hjälpas åt en smula, det är en av sakerna som konstituerar ett fungerande samhälle. Känns den typen av gemenskap jobbig för dig?

      Radera
    2. kostnaderna är en sak, men vad händer med det sekulära samhället vi lever i när vi skall ta hänsyn till en bakåtsträvande religion.

      Jag har en enkel fråga, ge mig ett exempel på en iman i Sverige som öppet är för kvinnors frigörelse och homosexuellas rättigheter?

      Varför skall vi visa tolerans mot intoleranta.

      Radera
    3. Inget svar på frågan ovan!? Det är ett svar i sig.

      Radera
  24. Jag tror det resonemanget är lättare att vidhålla om man inte befinner sig i samma situation som dem som behöver hjälp. Tänk dig in i deras situation. Liv är ovärderligt.

    SvaraRadera
  25. Jag tycker det är intressant att vi kan diskutera detta. Dock finner jag det märkligt att så många verkar vara positiva till invandring men när det kommer för nära in på så vänder man sig om. Man läser på nätet, man läser på bloggar, man ser det på tv, folk som uttrycker sig att vi ska hjälpa så många människor som möjligt. Men när det ska anställas och personen heter typ Mohammed så är det stopp. Mörkhyade blir portade på krogen, antalet med invandrarbakgrund i våran nya regering är påfallande liten med tanke på antalet i samhället. Man kan fortsätta hur länge som hellst.
    Varför ser det ut så här i vårat samhälle? Enligt senaste riksdagsvalet så verkar ju 87% av befolkningen ha en positiv inställning till invandrare, men dom blir ändå uteslutna på det ena efter det andra. Betyder det att alla rektryterare, personalchefer, regeringsbildare osv. egentligen är rasister? Eller är det så att vi har en riktigt snuskig dubbelmoral i detta landet där man inte vågar stå för det man tycker? Man säger en sak men tycker egentligen nått helt annat som man inte vågar säga för att inte stöta sig med någon?

    SvaraRadera
  26. Att hjälpa människor i nöd ska inte behöva bero på om det är en skyldighet eller inte. Om jag någon gång råkar i en nödsituation hoppas jag att den jag träffar på tänker likadant.

    SvaraRadera
  27. @Tompamannen:

    Jag tycker du har en grovt förenklad syn. Det handlar menar jag inte om att vara "positiv" eller inte till invandrare. Det handlar om att inte skicka tillbaka människor som är i nöd bara för det är jobbigt att folk heter Muhammed och är muslimer. Jag måste väl inte älska invandring för det, bara konstatera att alternativet (stoppad invandring) är omänskligt och ovärdigt ett civiliserat samhälle på 2000-talet. Jag ser inget hyckleri över den hållningen, däremot är det såklart olyckligt när vi inte underlättar deras integration genom att neka dem jobb osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att vi ska hjälpa människor, men då måste det ju fungera. Det känns ganska omänskligt att låta dom komma hit och bo på en förläggning i flera år för att vi inte har bostäder i landet.

      Sedan måste vi ju kunna diskutera alternativ. Vi måste våga prata om kostnader när situationen är som den är. Säger statistiken att det tar si och så många år innan man kommer i arbete osv. så måste ju något förändras eller så får man kvotera.
      Det måste ju finnas förutsättningar inom sjukvård, omsorg, skola, bostäder osv.
      Man måste ju förstå att inom ett samhälle måste man ge och ta, det bygger hela samhällsapparaten på. Om vi då inte ger alla människor samma möjligheter att bidra så kommer tagarna att bli fler än givarna och då havererar apparaten.
      Jag kan nog ge ett par hundra exempel på saker som fungerade bättre på 70 och 80-talet än idag, om vi då pratar om samhällsfunktioner. Den enda förklaringen jag kan hitta är att vi blivit flera som ska ha del av den offentliga kakan men färre som bidrar till receptet. Och detta har inget med människosyn att göra, det är fakta. Och visst, kan man acceptera fakta så är det inget problem. Sämre sjukvård, längre väntetider i vården, bostadsbrist, sämre sjukförsäkring osv. Alla saker som hänger ihop med flera som ska ha del av kakan men som inte bidrar. Tycker man att dessa saker är okej så har vi inga problem. Och det är här som en segregeringsaspekt kommer in, har man pengar så innebär detta ingen som hellst påverkan på ens liv. Man sätter barnen i privatskolor där man bekostar läromedel, man skaffar privata sjukförsäkringar, man köper sitt boende osv. Dvs. man behöver inte samsas med alla andra på den offentliga marknaden.

      Radera
  28. Jag tror tyvärr att vi går mot ett samhälle där man tycker sig se att man sig bättre själv än i grupp. Dvs betala mindre i skatt och få mer egna pengar där du vid behov själv kan betala det som annars skulle betalas fördelat på gruppen. Sen är jag övertygad om att det är många saker som är minst lika bra idag som på 70-80-talet :) Uttrycket att det var bättre förr fanns redan på 80 talet så jag är helt övertygad att vi i många perspektiv ändå har det bättre idag. För att lätta upp diskussionen.. Tänk Internet på 80-talet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och Sverige under 70-80-talen var en ekonomi byggd på återkommande devalveringar pga inflation. Det var inte hållbart, slöseriet var gigantiskt. Att längta tillbaka till den tiden kan man väl göra på något känslomässigt plan, men att faktiskt mena att skillnaden mellan då och nu heter invandrare är ju direkt okunnigt.

      Själv längtar jag inte till den tiden: kö vart man skulle (taxi, systemet, skaffa telefon, ta ut pengar, bygglov, gränskontroller, you name it). Tror tiden bara har ett nostalgiskt skimmer hos vissa som faktiskt inte minns hur det faktiskt var: GRÅTT!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...