onsdag 3 september 2014

Försäljning AIG & Citigroup - minskat i Protector, Vardia & Amhult 2

Då har jag sålt av aktier för finansiering av husköp och andra kostnader som tillkommer (lagfart, pantbrev, reparationer, möbler och annat). Det var inget lätt beslut och har krävt mycket funderande och bollande fram och tillbaka. Jag hade att välja på att minska i samtliga innehav eller sälja några av dom.

Jag valde att sälja aktierna i AIG och Citigroup och att minska i Protector, Amhult 2 och Vardia. Rätt eller fel, ja det får framtiden utvisa.

Protector var tidigare största innehavet i portföljen, och större än Vardia. Nu är innehaven ungefär lika stora. Jag ser fortsatt bra potential i bägge aktierna på nuvarande nivåer. Vardia har under en tid pressats av en säljare (troligen Latour som säljer via Pareto) och jag ser goda möjligheter för aktien att vända upp när försäljningen är slutförd. Lönsamheten kommer att komma under Q4 eller Q1 och tillväxten är mycket god. Det ser väldigt bra ut för bolaget under 2015. Jag tycker värderingen tar höjd för att bolaget är i en tidig fas och kan de nå lönsamhet någon gång kommande två kvartal så är nedsidan mycket begränsad. Protector har en fortsatt fin uppsida och ska handlas kring 60 kr för att värderas i nivå med peers. Jag förväntar mig en höjning av utdelningen under 2015 och en riktigt attraktiv direktavkastning.

AIG och Citigroup känns riktigt jobbigt att sälja. Citigroup har jag ägt sedan 30-33 USD nivån och har haft en riktigt bra resa. AIG har jag ägt sedan 45 USD och det har också varit en bra resa. Bolagen utvecklas åt rätt håll och jag bedömer uppsidan vara väsentlig i båda bolagen (75 USD). Jag väljer ändå att fokusera på mina 3 nordiska innehav men utesluter inte att köpa in mig igen i bolagen.

Amhult anser jag ska handlas i nivå med eget kapital eller något högre vilket ger ca 51-55 kr i ett första steg. Med tanke på deras substansvärdetillväxt så finns det en god uppsida i aktien då substansen bör öka 10-20 kr per år kommande 3-5 år. Amhult 2 är mitt favoritbolag och det tog emot att sälja av där också. Men jag har möjligheten att fylla på innehavet, via månadsinsättningarna, framöver om kursen skulle dippa.

Månatliga insättningar kommer att användas till att öka i befintliga bolag och förhoppningsvis också för att ta in ytterligare 1-3 bolag. 3 bolag är för lite och jag ser gärna att jag har ca 5 bolag i portföljen.

Efter försäljning av AIG, Citigroup minskningar i Protector, Vardia och Amhult 2 så ser portföljen ut enligt nedan. 3 bolag med en ganska jämn fördelning.


Bolag                          Första inköpsdatum    Anskaffningskurs (snitt)    Andel

Vardia Insurance         Maj 2014                    27,50 NOK                   32 %

Protector Forsikring    Juli 2013                      18,10 NOK                   31 %

Amhult 2                     Oktober 2013              23,30 SEK                    34 %

Likvida medel                                                                                     3 %

Trevlig kväll!

18 kommentarer:

  1. Härligt med nytt boende! Hur mycket är portföljen på nu?

    Stort lycka till och vilken grym resa ni gjort hittills!/Niclas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Resan har gått fint. Man kan säga att portföljen har betalat stora delar av kontantinsats! Portföljvärdet är x kr... ;)

      Radera
  2. Då var dom stora inköpen klara då, bil och hus. Inga kvarstående osäkerhetsfaktorer; från och med nu är det bara vädret på börsen som kan skymma sikten mot ert mål. Det är väl egentligen ganska skönt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, inga osäkerhetsfaktorer kvar. Lågt belånat hus och en ok aktieportöflj att bygga vidare på. Det känns väldigt skönt!

      Radera
  3. Dagens besked från RB är ju positivt, ur 2 perspektiv, för oss husägare med intressen i Amhult!
    Det borgar för en fortsatt låg rörlig ränta på huslånet och gynnsamt läge för fortsatt utveckling av Amhult 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även ECB påverkar räntorna. Vi kommer nu att kunna binda på flera löptider till mycket förmnånliga villkor borgar för låga räntekostnader på medellång sikt. Amhult 2 är i ett gynnsamt läge oavsett ränteläget, det ser otroligt bra ut för bolaget.

      Radera
  4. Ingen löjlig swimmingpool nu på tomten eller ny Volvo på garageuppfarten för att impa på grannarna utan håll i kassaflödet så att du inte fastnar i Svenssonfällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, nej, det är det inte tal om! Området är inte så homogent så vi sticker inte ut oavsett vad vi köper för prylar eller bil. Det blir ett väldigt bra boende för familjen och barnen och inte alltför dyrt.

      Radera
  5. När jag läste den där texten var berättarrösten som hjärnan applicerat på dig gråtfärdig. Det här liknar väldigt mycket ett begravningstal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ?

      Begrava vad då? Det här är det bästa vi har gjort sedan resan startades. Lite nostalgi att sälja några kära innehav får man unna sig.

      Radera
  6. Begravningstal????? Obegriplig kommentar. När kommer Vardias augusti försäljning? Jag tycker det är märkligt att så många småsparare i Avanza börjat sälja billigt nu när Pareto lugnat sig lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 september kommer nästa försäljning. Tålamod, Vardia kommer bli fint. 2015 är ett intressant år för bolaget då det har mognat tillräckligt för att tjäna pengar och åtnjuta mer stordriftsfördelar.

      Radera
  7. ägamintid vill ju inte skriva vad portföljen ligger på nu ..Han skriver bara när portföljen är på plus ***** ser man ju på första frågan där är han ju bra seg om portföljvärdet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljvärdet är x kr efter husköpet. ;)

      Radera
    2. Helt rätt Äga det är procentsatserna som är intressanta inte portföljvärdet. Tack för att du delger oss din resa och strunta i alla avundsjuka tomtar som ofrånkomligt dyker upp emellanåt. Helt klart en spännande portfölj du har och jag tycker du tagit kvar de mest intressanta.

      Radera
    3. Japp, procenten är det viktiga och jag kommer fortsätta att visa alla transaktioner nästan i realtid. Tack för support!

      mvh

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...