lördag 9 augusti 2014

Skagen Fonder juli - Volvo, Citigroup, NN Group

Skagen Fonder har kommit med sina statusrapporter för juli. Som vanligt en trevlig läsning om man vill få inspiration!

I Skagen Global finns lite mer utförligare analyser av Volvo, Citigroup och NN Group. Skagen Global.

Jag noterar att de ser köpläge i Volvo med en riktkurs på 120 kr.

De ser köpläge i Citigroup med en riktkurs på 75 USD. De har ungefär samma argument som jag har. Överkapitalisering, återköp av aktier, ökad utdelning och bättre marginaler vid högre räntor.

De slår även ett slag för en avknoppning från ING Group. Bolaget heter NN Group. Jag har själv kikat på bolaget och tycker det verkar vara intressant. En värdering långt under eget kapital, med godkänd lönsamhet och god utdelning ser spännande ut.

I Skagen Vekst köper de Telia Sonera och säljer Statoil. Skagen Vekst

Jag ser även att de köpt in Oriflame, Carlsberg och Nokian Tyrses. Samtliga dessa tre bolag har gått riktigt knackigt senaste tiden.

I Skagen Kon-Tiki köper de bl.a. Moscow Exchange då aktien rasat kraftigt pga av konflikten Ryssland-Ukraina. De köper även maskintillverkaren Isuzu Motors. Skagen Kon-tiki

Det var ganska spännande rapporter den här månaden. Alltid kul när några bolag som jag själv äger tas upp.

Trevlig helg!


23 kommentarer:

  1. Moskvabörsens aktie (MCX:MOEX) står just nu 4,2 % högre än aktien gjorde för exakt ett år sedan

    Med P/E 10 och 4,1 % direktavkastning känns inte det direkt som något superklipp vare sig med avseende på "krigsrabatt" eller gentemot de normala priserna på Moskvabörsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om det. Jag kommer aldrig mer att vidröra ryska bolag oavsett rabatt.

      Radera
  2. Bytte till Skagen Global i pensionssparandet idag. Tyckte jag kunde relatera både till innehav och tankegångar. Jag har också sedan tidigare Kon-Tiki. Det har väl varit "så där".

    SvaraRadera
  3. Oj, förvånansvärt intressant att läsa kommentarerna om bolagen. Verkar som de hade liknande tankar som jag angående Statoil, även om 8-9% avkastning inte är helt fel med tanke på den låga volatiliteten så börjar uppsidan försvinna och nedsidan öka. Ser dock inte hur TeliaSonera ska nå 70kr även om de kan återköpa, så har de gjort det extremt långsamt historiskt och att tjäna 5kr/aktie kommer ta ett tag.

    NN group lät ganska intressant, synd att den är i Nederländerna. Vad du vad courtaget är för aktier där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kostar nog ca 700-800 kr om du ska köpa via avanza, tror jag. Själv ser jag inget som är intressant med Telia. Men visst, det är defensivt.

      Radera
    2. 11 EUR via Nordnet, tips!

      Radera
    3. Kenny, kan man äga aktier från Nederländerna på ISK på Nordnet? Känns ganska viktigt, annars var courtaget väldigt trevligt :)

      Radera
    4. Jag skulle gissa att det går bra, men för att få ett ordentligt svar får du fråga Nordnet :-)

      Radera
  4. Jag har endast svenska aktier i dagsläget men har börjat läsa in mig på makro och vissa aktier i USA, Norge, Tyskland och Italien. Frågan är vad händer med skatten? Utdelning på svenska aktier ger ju i princip ingen skatt och totalt högst ett par procent på årsbasis genom schablonskatten. Men om en annan stat drar 15% på utdelningen för en utländsk aktie, kan jag få tillbaka dessa på något sätt? Om inte så måste jag ju räkna ner potentiell direktavkastning (passiv inkomst) för en utländsk aktie jämfört med en svensk aktie för att få en rättvis jämförelse.

    Skatteverket skriver: "Utdelning på utländska aktier eller på särskilda depåbevis redovisas före avdrag för den utländska skatten. I allmänhet betalas skatt på utdelningen i det land där det utbetalande bolaget finns. Den skatten får sedan räknas av från den svenska skatten i vissa fall. Du kan ansöka om en sådan avräkning i din deklaration. Bifoga i så fall kvitto på den betalda utländska skatten.

    Jag förmodar att de referar till de 15%-en. Men jag lyckas inte hittas vad som menas med "vissa fall". Är det någon som vet? Är den utländska utdelningsskatten avdragsgill? Finns det någon maxnivå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en ny grej som heter, vänta : Google !

      Där får du länkar till svar på alla dina frågor,

      prova själv, du kommer få en riktig aha-upplevelse.

      Radera
    2. Länk för svar på detta och mycket annat:

      http://lmgtfy.com/

      Radera
  5. Fredrik Lundberg köpte en liten post (3,000,000st) i Volvo i början av Juli för runt 92kr. Sedan dess har den fallit tillbaka lite.
    Tittar man i backspegeln så känns inte Volvo så spännande, man bör inte förvänta sig nån hausse direkt. Volvo är väl nästan som att sätta in pengarna på banken när det inte finns så mycket köpvärt på marknaden. Just idag kanske det är en säker affär. Aktien befinner sig i en liten svacka, ligger långt under index i utveckling, så det kanske är en okej investering om man ser till alternativen i övrigt.

    Men tror ni inte att svenska börsen kommer att fortsätta tappa lite fram till valet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning hur index ska gå. Men Volvo är intressant om de kan nå rimliga marginler. Hur svårt kan det vara att närma sig Scanias? Hur länge har de försökt?

      Radera
  6. Oriflame är ju alltimelow idag. Mäklarna rekomenderar sälj. Vad vet Skagen som inte nån annan vet. Hoppas dom på Ryssland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gillar "hatade och ratade" bolag. Kanske därför de ser ett läge här.

      Radera
  7. OT men låt mig tipsa om lilla, svenska miljöföretaget Pilum, som troligtvis har en lovande rapport framför sig på fredag. De fick nyss in en order som är större än hela börsvärdet. Upp 10% idag / Mrlebowski

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte till bolaget nämnvärt men vet att de har en urusel historik. Inget för mig.

      Radera
  8. Skagen, Industrivärden och Lundberg tankar Volvo. Börsveckan tar in aktien i referensportföljen. Kanske dags läge att ta rygg... Tror som Tompamannen att Volvo har goda förutsättningar att utvecklas bättre än index sett till att bolaget har genomgått en tråkig period och att alternativen inte känns speciellt attraktiva.
    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan de närma sig Scanias marginaler, som Gardell har som tes, så ska aktien upp ordentligt. De har dock aldrig lyckats med detta. Volvo är för cykliskt för mig och inte särskilt välskött.

      Radera
  9. Intressant med Oriflame, ett bolag jag har väldigt svårt för. den har visserliggen tappat mkt på senare tid men jag anser att deras affärsmodell inte är hållbar i längden.

    Ska bli kul att se hur det går. :)

    /Investeraren

    SvaraRadera
  10. Håller med om att NN group ser ut som ett riktigt bra intressant case. Tankade själv 1000st på 21 euro. Courtaget avanza tog för handel på Ams var en tusenlapp. Fullt rimligt tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Intressant att kolla på Oriflame, alla som säger att det är en lost cause tänk på det här. Om din lön tappade 5% av sitt värde skulle det kanske inte påverka ditt beteende, men om det tappade 40% av sitt värde då skulle du göra något åt det ( t.ex sälja någonting på sidan om....). Det är det som många I I-länder inte fattar när man har trygga jobb, föräldrarpenning, pension och a-kassa och inte behöver sälja något förutom salami och godis för klassresor! Själv slängde en slant på Oriflame x3 certifikat och är upp mer än 40% på 3 veckor. Vem vet vad framtiden har för Oriflame men jag vet att vissa länder som hade mycket problem för några år sedan (Tunisien) går det ganska bra för Oriflame I nu så jag motiverar mitt beslut med det och faktum att flera fondbolag har köpt in sig...... Greedy when others are fearful!

    SvaraRadera
  12. Varför jag igår, 23 januari kl 20:48, fick en mejl-avisering om det här inlägget är för mig okänt. Kanske du bör felanmäla bloggens mejl-aviserings-funktion.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...