onsdag 6 augusti 2014

Inköp AIG & Vardia


Igår ökade jag upp innehavet i AIG och har nu nått en storlek på innehavet som jag känner mig nöjd med. AIG kom med en stark Q2. Jag lyssnade igenom deras webcast dagen efter och nye CEO lyckades på de efterföljande frågorna trassla in sig rejält i diverse prisfrågor från analytikerna. Det hela resulterade i att aktien sänktes pga oro för fortsatt prispress i branschen. Prispress kan naturligtvis pressa framöver men jag drar inte allt för stora växlar av diskussionen.

Totalt sett tycker jag det ser bra ut för AIG. Man fortsätter med massiva återköp av egna aktier vilket ger en bra effekt när aktien handlas till P/B på ca 0,8. Dessutom betalar man av dyrare lån och ersätter med nya billigare vilket ger bolaget lägre räntekostnader. Jag ser en vinstförmåga på AIG på ca 6-7 USD kommande 3 år och kanske runt 8-9 USD om 5 år med ett antagande om en ROE på 10 %. AIG ska på sikt handlas i nivå med eget kapital vilket ger en uppsida till ca 80-90 USD på 3 års sikt. En lite mer fördjupad genomgång av delårsrapporten kommer om några dagar.



Idag på förmiddagen tog jag in ytterligare aktier i Vardia som haft en fin rekyl ner från toppen på 32 kr. Det har skrivits tillräckligt om aktien så jag har ingen ytterligare information att tillföra. Försäljningssiffror för juli förväntas på fredag eller måndag.

Nu är det bara att hoppas på att rekylen på börsen fortsätter sakta men säkert vilket kan öppna upp goda inköpslägen kommande månader.

ägamintid

15 kommentarer:

  1. Vad tror (Hoppas) du försäljningen ligger på ? Räknas det som försäljning när man betalat eller räcker det att dom skickat fakturan ?? Tack för en bra blogg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försäljningen är nu känd. 58,4 MNOK vilket var klart bättre än vad jag räknade med.

      Radera
  2. Ok är det inte dags att öka i Protector nu efter att den dippat.
    Många verkar tycka att det ska säljas när det gått upp men aktien har ju bara gått från grovt undervärderad till bara undervärderad...
    P/e för året är väl neråt 8 mycket lägre än t.ex storebror Gjensidge och direktavkastningen lär bli bättre än en del preferensaktier nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behåller de aktier jag har. Lägger lite mer vikt på Vardia just nu. Båda bolagen gillar jag skarpt!

      Radera
  3. Vargen kommer!
    Nästan -10% senaste veckan i både Vardia och Protector. Är detta en större nedgång som börjat eller bara ett hack i kurvan, eller vad tror ni?
    Svenska index har ju backat väsentligt senaste tiden också och snart är hela årets uppgång utraderad. Är det valet som spökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar det soft med svängningar som dessa. Huvudsaken är att bolagen utvecklas väl. Båda bolagen utvecklas åt rätt håll för tillfället.

      Radera
  4. Hej agamintid! Hoppas allt är kanon med dig. Följer din blogg slaviskt och den är grym. Jag tänkte fråga dig om du har eller det finns något måttstock på hur stor del av sin privatekonom man kan tänkas ha inne på sin depå?

    Vore kul att diskutera detta, så postar det som en öppen fråga för andra läsare också.
    Ha det finfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ha en rimlig buffert, självklart. Sen är det mycket beroende på privatsituation med jobb, barn, familj, boende etc. Svårt att säga mao. Man ska ha en nivå som man är trygg med och gärna lite mer än man tror sig behöva om det blir "en kall period" med husrenovering, bilreparationer och arbetslöshet.

      Radera
  5. Hej!

    Jag försöker lära mig KFA och nyckeltal.

    Jag undrar om skuldsättningsgraden hos ett bolag kan bli 100% ?

    SvaraRadera
  6. ÄMT, vill börja med att tacka för att du lägger ner så pass mycket av din värdefulla tid på den här bloggen - den är oerhört intressant och inspirerande!

    Nu till min fråga (som andra ovanför redan har touchat); ser du någon anledning till att Protector backar så pass mycket nu (förutom den allmänna nedgången)? Tror du på fortsatt nedgång eller tror du att den stabiliseras/går upp den närmsta tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra att du tycker om den! Jag ser ingen speciell anledning till nedgången förutom en allmän börsnedgång. Jag behåller mina aktier på längre sikt och räknar med att de kan gå både upp och ner på kort sikt men uppåt på längre sikt.

      Radera
  7. Ingen motiverad nedgång i Protector vad jag vet mer än vinsthemtagningar och allmän börsnojja.
    Själv ökade jag i både protector och Vardia idag.
    Vardias juliförsäljning blev 58,4 mnok.

    http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=358331

    SvaraRadera
  8. Just nu så vrider och vänder jag på SBC. Frågan är om det bara är en valuetrap eller om det är värt en chansning. Vill inte gå in just idag med den ökning som skett, men ska bevaka och se om det är läge längre fram istället. Så hinner man läsa på mer också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint bolag som jag missade tåget på. Kan inte hur värderingen av SBC ser ut idag.

      Radera
    2. Anonym,
      Jag har inte siffrorna för SBC helt färska i huvudet, så jag reserverar mig för felaktigheter.

      Bolaget värderas till ett kassajusterat P/E på ca 10. Kassan utgör ca 20% av börsvärdet, vilket är helt onödigt då intäkter och vinst är mycket stabila. Jag har själv maila och bett dem att öka utdelningen eller satsa på tillväxt.

      Tillväxten är skral. Man har nyligen anställt några personer så man kanske ökar omsättningen med 5% i år. Ledningen verkar vara mycket konservativ, vilket förvisso är tryggt och kanske var nödvändigt när den tidigare byggverksamheten skulle avvecklas, men kanske skulle det nu behöva röras om i grytan med en visionär nytänkare i styrelsen/ledningsgruppen.

      Om ett par år kommer man att ha slut på sparade underskottsavdrag och därmed behöva betala bolagsskatt på vinsten.

      Fråga om det är något du undrar över så kanske jag kan leta fram ett svar ur minnet.

      /AN

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...