torsdag 14 augusti 2014

Att inte göra någonting

Senaste året har portföljen genomgått stora förändringar. Först så ändrade jag strategi från utdelande bolag och började inrikta mig mot lågt värderade bolag oavsett utdelning eller inte. En lyckad förändring som gjort underverk i portföljen. Under 2014 gjorde jag ytterligare en förändring då jag sålde av ungefär hälften av portföljbolagen för att fokusera portföljen mot de bolag jag tror mest på. Jag vill vara ganska hårt investerad i färre bolag för att ha bättre koll på bolagen. Min tid är knapp. Jag vill dessutom inte vara för diversifierad så att portföljen rör sig likt index även om jag prickar in några riktiga guldkorn.

Nu är jag i ett läge då jag inte kommer att göra särskilt mycket om inga stora förändringar sker i något av portföljbolagen. Jag kommer ägna mig åt att inte göra någonting. Nedanstående citat tycker jag är ganska spännande och väl värt att tänka på.


Att inte göra något innebär inte att jag inte kommer att följa bolagen, tvärt om. Jag kommer att följa bolagen mycket noga. Dessutom kommer de pengar som jag månatligen sätter in till depån att investeras. Jag ser inte särskilt många köplägen för tillfället men finner fortfarande portföljbolagen vara undervärderade. Sen har jag ytterligare några bolag på "intresselistan" som ser undervärderade ut, eller rimligt värderade. Jag anser att det alltid finns köpvärda bolag men det finns fler eller färre köpvärda bolag. Idag finns det färre köpvärda bolag än 2009, men det finns där ute. Man behöver bara leta lite längre.

Portföljen består i dagsläget av följande, väl bevakade, bolag i storleksordning:

Protector Försäkring
Vardia Insurance
Amhult 2
AIG
Citigroup

Marknadsvärde ca 2,2 MSEK



29 kommentarer:

  1. Har för mig att portföljen låg på 700 k i slutet av 2012? En ysande utveckling som du verkligen förtjänar!

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det stämmer, den låg på 777 TSEK i december 2012. Sen har det rullat på bra! Tackar!

      Radera
  2. Håller med föregående kommentar att du haft en lysande utveckling i din portfölj, verkligen imponerande!

    Gällande det här med att inte göra någonting så kan jag av egen erfarenhet säga att det är riktigt svårt. Det är ju så spännande att köpa och hitta nya bolag, men när allt är dyrt och det inte finns så bra köplägen lär man kunna sitta still och inte göra något alls.

    Snacka om att det kräver disciplin :)

    /Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kräver disciplin. Får se om jag har den. Nya insättningar gör jag ju så lite kompletteringsköp blir det ju men det blir ganska små summor i förhållande till portföljen. Tack!

      Radera
  3. Curt G. Östlund14 augusti 2014 18:35

    Jag tycker du tänker rätt ÄMT. Lite på samma tema:

    http://www.privataaffarer.se/borsguiden/tre-satt-att-spara-tid-pa-borsen-670927

    SvaraRadera
  4. Vilka är de övriga bolagen på din intresselista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zalaris, VBG, Carlsberg, Starbucks, Handelsbanken och Vitec är intressanta men många av dom är för dyra just nu.

      Radera
  5. Grattis, jag vill minnas att du nettosparar ca 30K per månad och våra portföljer var liknande storlek nång gång för ett år sedan, därför har jag följt din utveckling med intresse, jag är helt klart frånsprungen
    Bra jobbat.
    Jag tänker lite tvärtom, jag vill ha många bolag och mycket diversifiering och räknar med att kunna få lägre risk. Jag inser att det leder till att jag inte kan ha så bra koll på varje bolag, men tycker dock att din strategi innebär en större risk. Med högre risk följer också större potentiell vinst. Jag gissar att du inte håller med eftersom du förmodligen anser at den låga värderingen innebär en buffert. Hur som helst så eftersträvar jag lite arbete med porföljen och väljer att köpa brett med mindre analys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hur som helst så eftersträvar jag lite arbete med porföljen och väljer att köpa brett med mindre analys."

      Låter som en indexfond är ett alternativ för dig.

      Radera
    2. Kanske men jag går bättre än index och hoppas kunna fortsätta med det, lite arbete med portföljen står jag ut med :)

      Radera
    3. Jag kollade dina innehav och 10 av de 16 innehaven har gått sämre än index de senaste 3 åren. En del preferensaktier men även med utdelning inräknat lär det vara marginellt bättre än index... Kanske "lite" jobb då för ingenting :)

      Radera
    4. En väsentlig skillnad mellan fond och direkt ägande är att man med direkt ägande betalar för transaktionerna medan man i en fond betalar för ägandet. På sikt (om man skall behålla sina innehav) bör det alltså kunna finnas en fördel i att placera sitt kapital direkt i aktier istället för indexfond även om aktieplaceringen tenderar att spegla index.

      Radera
    5. Visst är direktägande av aktier normalt bättre än fonder
      speciellt då de ofta tar oförskämt höga avgifter för att knappt klara index...

      Men indexfonder är ju billigare och t.ex AVANZA Zero har ju inga avgifter och kan ju då vara ett alternativ om man som "Xperimentinvest" säger "Hur som helst så eftersträvar jag lite arbete med porföljen och väljer att köpa brett med mindre analys." och sedan knappt slår index...

      Radera
    6. xperimentinvest

      Du får det svaret du antydde. Jag anser att risken är låg då värderingarna är låga, för låga. Sen kommer portföljen ha en högre volatilitet än din men det är inte att likställa med högre risk. Hur allokeringen kommer se ut om 5 år vet jag inte men jag har en känsla av att jag kommer att ha fler bolag och jobba mer med utdelningar. Men det får vi se. Tar 1 år i taget.

      Radera
  6. Skulle vara intressant att höra vad du anser om Günther Mårders största innehav BTS Group?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen koll alls på bolaget så jag kan tyvärr inte kommentera det.

      Radera
  7. En tanke som slår mig när man talar om att äga sin tid är att när du förvaltar ditt kapital "aktivt" så kommer du till viss mån hamna i den situationen att du flyttar ägandet av din tid från arbetsgivaren till din portfölj.

    Hur "passiv" inkomsten blir är då beroende på hur "aktiv" man måste vara för att generera inkomsten.

    (Med "aktiv" menar jag alltså lägga ner tid på det, inte nödvändigtvis göra affärer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant fråga!

      Jag kommer att behöva ägna lite tid åt den men det ska i stort sett bara vara att kolla till den en gång i veckan eller liknande. Sen kan jag lägga mer tid om jag tycker det är roligt. Jag lovar att beskriva väl hur jag går tillväga den dagen då det är dags.

      Radera
    2. Har du funderat något i banorna om att kunna investera på ett sätt så att du kan låta portföljen leverera inkomst utan tillsyn (en längre tid)? Jag läste på Gustavs aktieblogg (http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/05/framatblick-tankeexperiment-och.html) om ett urval av aktier som han tyckte man kunde ha på köp-och-glöm-basis under tio år.

      Radera
    3. Det är väl dit hän som många av oss förr eller senare vill landa. Att ha så pass mycket kapital att man kan placera allt i stora välskötta bolag med 100-årig historia bakom sig, och bara casha in utdelningen som ligger några procent över bankräntan, och kunna leva på densamma.

      Men innan man nått dit så får man höja risken lite för att öka på chanserna till högre yield/cost.
      Dom flesta av oss som inte nått upp till 8-siffrigt saldo vill nog gärna försöka få lite mer än 4-6% om året som en stabil utdelningsaktie presterar.
      Har man 8-siffrigt aktieinnehav så klarar man sig ganska fint på 4-6% om året i utdelning.

      Radera
  8. Förmågan att inte göra något och inte låta det klia i fingrarna är en synnerligen viktig egenskap som investerare. När det inte finns några lovande affärer brukar jag spendera min "börsenergi" på att läsa in mig på nya företag och slipa mina analysmodeller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter vettigt och jag fungerar ungefär på samma sätt. Jag har en rad bolag under bevakning som kan plockas in när aktierna faller till rätt nivå.

      Radera
  9. hur placerar du din tjänstepension ? har du depå där med ?

    SvaraRadera
  10. Vad tror du om QBNK som du köpt in till din svärfars portfölj? Chansning? Nynoterat utan emission och visar plusresultat; spännande höst tror jag!

    SvaraRadera
  11. Detta ämne för mig osökt in på frågan, hur ofta kollar ni portföljvärdet? Det har blivit nån form av mani för egen del. Jag loggar in klockan 9 på morgonen varje dag för att se hur det öppnar. Sedan kollar jag ett antal gånger under dagen för att se hur det utvecklats för att kika in sista gången strax efter 22 för att se hur mina Amerikanska aktier har stängt.

    Jag har försökt att hålla mig ifrån att gå in direkt på morgonen men det verkar vara lika hopplöst som att sluta röka, vilket jag iofs. lyckades sluta med för 15 år sedan:)

    SvaraRadera
  12. Haha, jag har exakt samma rutin Tompa. Kl 09, 22, och lite däremellan. Jag tycker att det är intressant att se hur det varierar, beroende på allt möjligt och ingenting.

    SvaraRadera
  13. Jag försöker kolla så lite som möjligt och fokusera på andra saker som träning, god mat, böcker och jobb.

    Antingen går det ner till nivåer så jag vill köpa eller så gör det inte det. Att titta ofta på kursen gör bara att det spelar med ens känslor och försvårar min förmåga att använda sunt förnuft. Dessutom hur kul är det att kolla på siffror?

    SvaraRadera
  14. I mina öron så låter du som en fondinvesterare. Att följa börsen och dess uppgång och nedgång är väl mer eller mindre ett måste för att utvecklas i affärerna.
    Och gillar man inte siffror så upplever jag det lite som att gå på pizza hut och äta fast man hatar pizza.
    Du får gärna utveckla hur du kan hålla på med aktier om du uppfattar siffror som tråkiga?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...