torsdag 28 augusti 2014

Amhult 2 delårsrapport



Idag kom veckans höjdpunkt, Amhult 2 delårsrapport för Q2.

Det är, som vanligt, en tunn rapport med ganska lite information.

Innan rapporten så riktade jag mitt intresse mot vinstavräkningen av Brf Luftseglaren och här kom Amhult 2 sannerligen med svar på tal med en vinst på 71 MSEK. Detta var långt bättre än vad jag hade hoppats på. I mina ljusaste drömmar så har jag funderat på ca 52 MSEK (1 MSEK per lägenhet).

Vinstavräkningen gör att Amhult 2 tjänar 12 kr per aktie under Q2 och det egna kapitalet per aktie uppgår nu till hela 51 kr.  Jag har i tidigare inlägg skrivit om förväntningar om en vinst på 6-10 kr per aktie så 12 kr är långt över förväntan. Amhult 2 behåller dessutom parkeringsplatserna i egen ägo vilket kommer att generera ett mindre kassaflöde årligen.

Vidare uppger bolaget att 42 av 52 lägenheter är sålda per augusti. Detta är färre än vad jag har fått information om. Mina källor säger att det är 6 lägenheter kvar att sälja. Oavsett så är antalet så lågt så att det inte är någon stor fråga för bolaget/investeringscaset.

Arbetet med nästa fastighet fortskrider och inflyttning ska ske i november 2015. Hyresgäster är idag Willys och Friskis & Svettis. I fastigheten ska även ingå företagshotell och kontor. Denna fastighet avser Amhult 2 förvalta.

Sammantaget verkar allt gå enligt plan för bolaget. De är kompetenta, kostnadsmedvetna och driver det här med bravur. Vinsten de krämar ur Brf Luftseglaren signalerar att det finns mycket stora värden i marken som Amhult 2 äger och att de kan göra mycket bra affärer. Närmast ser jag fram emot ett mycket bra driftnetto från den pågående byggnationen.

Substansvärdet uppgår (exkl. uppskjuten skatt) till 51 kr per aktie och det är minst där aktien bör handlas, enligt mitt sätt att se det. Bolaget kommer att synliggöra stora värden kommande år och ha en mycket stor substansvärdetillväxt. Mina aktier är inte till salu och kommer att ligga kvar under många år om de fortsätter att drifta verksamheten som de gör.

Länk till rapporten

8 kommentarer:

  1. Glädjande att det går så bra för dem! Inte till salu här heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Vi hänger med några år till!

      Radera
  2. Strålande och bekräftar bara att detta (fortsatt) är ett mycket intressant case. Motiverar en kurs idag på minst 50:- och nästa år på kanske 60:-. Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, strålande är ordet! Inte omöjligt med 60 kr om substansvärdet ökar ytterligare vid värderingen i årsredovisningen. Hur som helst, de bygger fin substans och gör det väldigt bra.

      Radera
  3. Törs man gissa att dom snart kommer att börja med utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det behöver du inte gissa. De kommer inte att börja med utdelning på många år framöver. Pengarna ska användas till fortsatta investeringar. Och dessa investeringar har ju visat sig vara synnerligen värdehöjande. :)

      Radera
  4. Äga min tid. Om du bara behöll ett av dina innehav vilket skulle det vara? Dvs vilken är din favoritaktie just nu?

    SvaraRadera
  5. Bra fråga. Svårt att säga... Gillar alla mina 5 innehav av olika anledningar. Har svårt att rangordna. Största innehav är Protector. Det innebär dock inte att det är min favorit, utan den har stigit väldigt mycket.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...