måndag 18 augusti 2014

2 intressanta börsveckor väntar

På onsdag är det dags för Vardia att visa korten. Det ska bli mycket intressant att se deras Q2. Jag har inga förhoppningar om lönsamhet än men jag vill se att utvecklingen går åt rätt håll.

Mina övriga tankar kring Vardia är att jag vill se att de fortsätter att satsa på tillväxt för att så snabbt som möjligt nå en tillräcklig storlek för att uppnå lönsamhet.
Danmark är ett frågetecken där jag tror de behöver göra ett förvärv för att få fart på tillväxten. Om ledningen  är smarta så ser de till att växa i Sverige och Norge under en tid för att uppnå lönsamhet. En stigande aktiekurs kan då medföra att man kan betala ett eventuellt förvärv i Danmark med egna aktier till en betydligt högre värdering än dagens. Det vore optimalt och jag hoppas ledningen tänker i dess banor.

Kenny har gjort en utmärkt sammanställning inför Vardias rapport som ni hittar här.

Nästa vecka är det dags för Amhult 2 att redovisa sin Q2 och där ligger allt fokus på försäljningen av bostadsrätterna och vinsten i samband med detta. De har per sista juni inte sålt alla lägenheter men de kommer att redovisa hur många de har sålt och vinsten på dessa och även hur många som idag finns kvar osålda. Jag skulle tro att de har 4-7 lägenheter kvar idag osålda vilket gör att jag inte ser någon risk för att projektet inte blir lyckat. Sen ska det bli intressant att läsa kring nästa steg i expansionen och hur man ligger till där. Jag tror på en väldigt bra rapport som kan synliggöra, för marknaden, de värden som finns i Amhult 2.

Jag går in med mycket positiva vibbar inför dessa 2 rapporter. På onsdag för vi se om vibbarna var korrekta. Det är en härlig period kring delårsrapporterna!

Trevlig kväll!




9 kommentarer:

  1. Hej,

    Hur känner du för att öka i Amhult 2? Aktien kostar väl ungefär samma som substansvärdet nu?

    Eller nöjer du dig som det är och hänger bara med i åkturen nu? ;-)

    /Daniel

    ps. grym blog för övrigt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Substansvärde om 80 kr om två är är mycket möjligt. Då framstår dagens cirka 40 kr som ett fynd i mina ögon...

      Radera
  2. Spännande med Amhults rapport. Äger inte aktien nu med följer bolaget en del.

    Vad är din riktkurs för aktien just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 55-60 kr är rimligt i dagsläget enligt mitt sätt att se det.

      Radera
  3. Om vi får en kraftigare sättning på börserna framöver, kommer du ändra i innehaven då eller ligger du kvar och fyller på?
    Jag antar att Vardia och även Protector skulle kunna ta lite extra vinstsäkringstryk då många småsparare är inne där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”

      Radera
    2. Jag kommer att ligga kvar med största delen. Har ingen komptens att bedöma marknaden.

      Radera
  4. Vilken underbar läsning från Amhult2! Detta kommer att bli en alldeles lysande investering!
    Mera såna här bolag ÄMT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var en magiskt rapport! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...