tisdag 1 juli 2014

Månadsbokslut juni

Halva 2014 är avverkat och dags för en uppdatering. Det egna kapitalet ökade ca 24 k jämfört med föregående månad. Hittills i år har egna kapitalet ökat ca 440 k. Skulderna minskar i en lugn takt och aktierna har givit en god avkastning vilket förklarar den goda utvecklingen.

Portföljen till är upp ca 19 % per 30 juni. Största bidragsgivaren är Protector Försäkring, men även Amhult 2 har haft en god utveckling. Dessa innehav är portföljens största och sätter stort avtryck i totalavkastningen. Portföljvärdet ligger på 1975 k vilket innebär att det bara är 25 k kvar till "drömgränsen" 2 MSEK. Det har gått fort från 1 MSEK som uppnåddes i maj 2013. Det sägs ju att första miljonen är svårast och det ligger mycket i det. Portföljen har nu länge legat knappt över eller under 2 MSEK. Det blir en svår barriär att knäcka.

Snittökningen av det egna kapitalet per månad, sedan starten december 2010, ligger på ca 55 k. Nedan visas utvecklingen av tillgångar och skulder sedan start.




Nedan visas den faktiska förändringen av det egna kapitalet och snittökningen sedan start i december 2010. Juni var ingen vidare månad för portföljen trots en insättning på 30 k. 


Nu närmar sig semestern och Q2:orna presenteras i mitten av månaden från bl.a. Protector och Citigroup vilket kan få portföljen att svänga ordentligt. Jag jobbar veckan ut och har därefter några veckors semester. 






32 kommentarer:

  1. Själv tyckte jag att dena första miljonen var lätt och att det börjar bli svårare sen. Tror vi nått så långt fram i tiden att det är dags att höja gränsen för att den första miljonen är svår?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kan det bero på i ditt fall tror du? Allting talar ju för att det blir lättare efter hand. Man får mer utdelning, man får löneförhöjning, man har mer träning i att hålla nere kostnader, man lär sig läxor och blir en bättre investerare, mm.

      Radera
    2. Jag tror han bara vill göra sig märkvärdig... Visst är det som du säger John när första miljonen är gjord går det lättare och lättare.

      Radera
    3. Haha, skiter fullständing i om folk tycker jag är märkvärdig eller inte. Var 6-7 år sedan jag gjorde min "enda" miljon och efter det hade jag bakslag på ca 400' i aktieförlust. Har idag 970' i lån på min lägenhet och nästan 500' i aktier/fonder. Lägenheten får jag utan problem 1 600' så i mitt fall är det livet som kostar. Hade kunnat göra andra val men nu har jag lagt pengar på mig själv, framförallt köpt det jag vill ha till lägenhetem "minimalist men dyrt ändå". Fina högtalare och ny cykel, 220 scooter. Har dock gjort mig av med bil och lever inte alls snålt på något sett utan hittat en bra balans tycker jag. Är idag 28 år och tjänade mina pengar genom att arbeta sedan 13 års ålder och lite tur med rysslandsfonder!

      Radera
    4. Ok då förstår jag du har blåst pengar efter fu gjorde första miljonen.. Inte så smart bättre att göra som ÄMT och avvakta lite och sedan leva flott på utdelningarna.
      Men en del är födda för tidigt och blåser iväg möjligheterna.tyvärr.

      Radera
    5. Alla är vi ju olika. Beror ju på så många olika förutsättningar. Börjar man slappna av efter 1 MSEK eller får förändrade förutsättningar privatekonomiskt så är givetvis andra miljonen svårare. För vår del var den första miljonen svårast för att vi hade mindre kapital att förränta men framförallt för att det tog oss så lång tid att hitta vårt sätt att arbeta på.

      Radera
  2. Att du får så stora spikar i ditt "faktiskt ökningsdiagram beror väl på att din totala förmögenhet ökat. Det vore lite kul att se det diagrammet normerat då det ger en bild om din volatilitet ökat eller minskat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är korrekt, det du skriver. Min tanke med diagrammet är att visa hur aktier rör sig mellan månader. Det gör att det är enklare att förstå hur mycket hopp upp och ner som det blir och att man inte behöver vara orolig för kortsiktiga rörelser. Sen har diagrammet också en annan funktion. Att visa att ju större kapital vi får ju större blir förräntningen över tid.

      Radera
  3. Mycket bra jobbat! Och tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  4. Warren Buffett1 juli 2014 18:23

    "How do you become a millionaire? Make a billion dollars and then buy an airline." -- Warren Buffett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande att självaste Warren läser din blogg Ägamintid.

      Radera
    2. Lika imponerande att han kan svenska.

      Radera
    3. hehe, läsarkretsen utvidgas hela tiden... ;) Första citatet har jag läst många gånger och det är klockrent.

      Radera
  5. Nja han kanske kör googles översättning eller nåt. Fast han har väl inte ens data sägs det konstigt...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, svårt för han läser ju bara tidningar. :)

      Radera
  6. Bara att gratulera - riktigt bra jobbat!

    SvaraRadera
  7. Martin Timell1 juli 2014 21:23

    Kan du bara hålla fokus så kommer du att äga din tid inom inte alls så avlägsen tid. Det man skulle kunna oroa sig för är villaköpet...
    Först dräneras portföljen för kapitalinsats och diverse tilläggsköp och sedan ska trädgården skötas och det ska amatörhantverkas och då kanske analysarbetet blir lidande....:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huset är ett orosmoment men jag tror det kommer att gå bra med god planering och fullt fokus. Ser fram emot amatörhantverkandet. Inte alls min grej men någon gång ska man ju lära sig. Med heltidsjobb, barn, fru, aktierna och bloggen så har jag idag inte många timmar över... :)

      Radera
    2. Av smått egoistiska skäl hoppas jag att det blir ett hus till slut. Då är vi lite i samma situation, även om vi har klart mindre portfölj, samt ett barn till =)

      Radera
  8. Kul att se din utveckling. Skulle du fylla på mer amhult 2 på 35 kr nivån som det är nu, eller är det ganska dyr för tillfället?
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amhult känns inte så intressanta nu efter uppgången. Visst substansrabatt men det ska det vara med ett litet bolag med en stor majoritetsägare som man inte vet vad han gör med bolaget.

      Radera
    2. Jag är fullinvesterad i Amhult med ca 18 % av portföljen. Eget kapital kommer efter försäljningen av lägenheterna ligga på ca 50 kr. Dagens rabatt är därmed ca 30 % mot eget kapital. Inte dyrt för ett bolag med bevisat stora övervärden i mark och kompetent projektledning. Jag tror att Amhult 2 ska över 100 kr över en 5-års period. Men resan kan bli skakig även om det svåraste momentet snart är avslutat, bostadsrätterna. Sen kommer hyresrätter och kommersiella lokaler vilka de idag redan har hyresgäster till.

      Radera
  9. Jag försöker förstå hur mycket pengar du startade med. Hade du skulder som var större än tillgångarna? Kan man ha ett negativt eget kapital?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, negativt eget kapital innebär större skulder än tillgångar. Vi startade med - 329 k och ligger nu på + 2010 k.

      Radera
  10. Roligt att se utvecklingen!

    Du skriver ovan att du tror att Citigroup samt Protector kan få portföljen att svänga (både upp och ned, beroende på vad som kommuniceras).

    Protector har skrivit att det räknar med ett starkt Q2 och vi har tidigare, lättsamt, diskuterat vad vi tror om kommande rapport. Är du "orolig" för att det kan bli en svängning söder ut? Dvs. har du ändrat uppfattning om din tolkning sedan vi talade om denna fråga för 2 veckor sedan?

    Oavsett resultat på Q2, ämnar du öka mer på dessa nivåer?

    Om man läser börssnack sedan juni så står mycket positivt, b.la. att Handelsbanken satt rek på 60-100kr inom 3 år och att det varit insiderköp för ca 750 SEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det blir en bra rapport. Deras investeringsportfölj lär ha gått bra och förhoppningsvis även försäkringsdelen. Marknadens förväntningar kan vi aldrig veta så det kan skutta både upp eller ner i samband med rapporten. Detta är dock oväsentligt. Det jag är ute efter är att utvecklingen går åt rätt håll främst när det gäller DK och SE. Gör den det så ser det riktigt bra ut.

      Radera
    2. Jag ämnar inte öka just nu men kan tänka mig att köpa mer om aktien går ner mot 30 kr. Jag har över 20 % av portföljen i Protector så det krävs balans även om jag tror mycket på bolaget.

      Radera
    3. Tack!
      Jag ämnar ligga lång och det ska mycket till för att jag rör mitt innehav. Tror resan kommer kantas av vissa stormar men att företaget i sinom tid når dit jag vill/hoppas.

      Radera
  11. Hej,, vore skoj om du kunde ge oss dina tankar protector rapport nu den 14,, köpte protector efter att läst om den här!:) Inspirerande blogg måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar mest på hur försäkringssidan utvecklas. Jag vill se att utvecklingen i DK och SE går åt rätt håll. Där ligger nyckeln för Protectors framtida framgång.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...