tisdag 29 juli 2014

Inköp Vardia

Det börjar bli tjatigt, jag vet. Men jag ökade i Vardia igen. Vardia är nu ca 22 % av portföljen och är numera ett väsentligt innehav.

Övriga portföljbolag är Protector, Amhult 2, Citigroup och AIG.

Det händer i övrigt inte mycket på varken börsen eller på hemmafronten. Det är semester och ett fantastiskt väder så det blir inte allt för mycket tid framför datorn.

I slutet av augusti kommer delårsrapporterna börjar delårsrapporterna att trilla in. Amhult 2, Vardia och AIG ska rapportera.

Ha en riktigt skön kväll.

ägamintid


34 kommentarer:

  1. Jag håller båda tummarna:)

    SvaraRadera
  2. AIG har fortfarande ditt förtroende?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de har mitt förtroende. Spännande med Q2 inom kort!

      Radera
  3. Verkar som du försöker hoppa in I båten så du kan vara med hela vägen uppåt! Ja din utdelning kommer inte att vara något att skriva mycket om under närmaste tiden men ni har ju redan höga inkomster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, utdelningen är lägre nu än tidigare. Dock på sikt högre om mina innehav utvecklas som planerat.

      Radera
  4. Ja de första inköpen fick ju fin kursdrivande effekt. Pumpa och dumpa...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till skillnad från t ex Lundaluppen känns ÄMT väldigt vacklande, en kappvändare av rang. Men en hel del går nog att tjäna på att haussa små försäkringsbolag. Protector har blivit en bra affär för honom, Vardia likaså. Upp drygt 2% idag, och drygt 20% sen han började skriva om Vardia. Men har det egentligen hänt någonting fundamentalt med bolaget, eller är det bara småsparare som följer blint?

      Radera
    2. Till Anonym 29 juli 2014 22:20 och Anonym 30 juli 2014 10:30

      Känns som att det finns mycket avundsjuka här!

      Det är normalt att man ibland ändrar i portföljen. För mig brukar det i alla fall ta lite tid innan allt faller på plats, efter det att jag läst på om ett bolag.

      Om ni tror att det handlar om att "Pumpa och dumpa/haussa små försäkringsbolag" så är ni ute och cyklar. Det reflekterar nog bara era egna tankesätt.

      Jag har själv tagit en stor position i Vardia, och kommer för förmodligen inte sälja förrän aktien står över 100 NOK.

      Mvh

      Radera
    3. Är det inte det som det handlar om? Att det skrivs mycket om en aktie och kursen pushas uppåt? Men visst kan jag hålla med om att det är lite märkligt. Norska Pareto kränger Vardia som bara den, och svenska mäklare handlar och handlar. Vad vet Norrmännen som inte vi vet?
      Men annars ligger det väl i linje med vad du skriver. LL kallar ju sig själv för något, och det avspeglar sig kanske lite i hans portföljutveckling. ÄMT satsar på lite andra bolag, med annan risk/potential. Dessa brukar ju svara lite annorlunda på "forumsdiskussion" än dom stora valarna som rör sig som om dom simmade i sirap.

      Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar det. Ska man satsa sina pengar på nått som ligger och jäser med 5-6% per år så får man ha 15-20 Msek insatt annars känns det inte lockande. Jag bytte bank för knappt 3 månader sedan och har kört hyffsat aktivt sedan dess. Har gjort ca. 60 affärer på denna tid, några bra, några mindre bra. Upp drygt 8% efter courtageavdrag. En del har jag LL att tacka för, in-ut i Bonheur, sålde sista på 127. En del har jag ÄMT att tacka för, även om jag inte behåller aktierna så länge så blir det nån procent här och där. Amhult och Vardia är dock 2 kandidater som nog blir liggandes i portföljen lite längre, dom känns spännande.

      Radera
    4. Ni som varit med på bloggen vet att min filosofi har förändrats under dessa 3 år. från utdelningsinvestering till värdeinvestering. Jag har den senaste tiden minskat innehaven och valt att fokusera på färre bolag. Rätt eller fel får framtiden utvisa. Ni som har varit med på bloggen vet också att jag redovisar samtliga inköp och försäljningar och så gör jag även med Vardia. Jag visar vad jag köper och säljer och sen får var och en göra vad man vill med den informationen.

      Jag har rapporterat om Protector regelbundet sedan inköp och kommer att göra så även med mitt senaste inköp Vardia. Vill man kalla det pump och dump så får man göra det. Jag har dock en lång placeringshorisont när det gäller Vardia. Värdena i bolaget kommer att visa sig om 2-3 år och jag har valt att köpa in mig relativt tidigt för att vara med på den uppvärdering som jag tror kommer.

      Alternativet jag har på bloggen är att inte skriva något alls men det hade blivit väldigt torftigt. Eller skulle jag kunna skriva om Vardia om 2 år och då konstatera att jag köpte aktien billigt två år tidigare.

      Hur som helst så kommer jag fortsätta att skriva om det jag anser vara väsentligt.

      Radera
    5. Bra rutet ägamintid. Är stor skillnad på tillfällig pump och dump i förhoppningsbolag av lottsedelstyp och att tidigt köpa in sig i ett företag som man anser står inför i en större omvärdering och vara beredd att sitta på innehavet i flera år i väntan på att få rätt.

      Detta liknar mer den typ av investering som Skagen Fonder mycket framgångsrikt har sysslat med de senaste 20 åren. Skagen är ju norskt och Vardia är ju norskt. Kanske bara en tidsfråga innan de får upp ögonen för dem...

      Radera
    6. Jaså, men om man gör som ÄMT och skriver att man avser bygga upp "betydande innehav", tror på aktier "på sikt" som i fallen Mekonomen och A&J, för att sen vända tvärt. I vilken kategori hamnar man då? I den extra superlistiga pump n dumpen?

      Radera
    7. Jag tror inte jag kan påverka större bolag som Mekonomen och AO Johansen genom att skriva om köp eller sälj. Vardia möjligen.

      Jag har förändrat portföljallokering senaste tiden och därav större förändringar. Har ingen avsikt att sälja Vardia på länge.

      Vill du kalla mig pump och dumpare får du göra det. Jag är transparent med mina investeringar och skriver inom 1-3 dagar vad jag köper och säljer och ibland samma dag.

      Radera
  5. Citigroup känns som ett bra läge att öka i? Dom har inte rört sig så mkt :)

    Trevlig semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket och mycket... Ca 7% mellan när jag köpte och var de står nu.

      Nog bra som långsiktigt investering, men frågan är när uppvärderingen kommer, och man inte kan avkasta sitt kapital bättre i annat papper - typ Vardia, som jag nyligen ökade rejält i.

      Radera
    2. Citigroup behåller jag på längre sikt. De bygger eget kapital varje kvartal och ska på sikt handlas högre. Närmare till hands ligger dock en ökning i AIG. Citigroup har jag handlat färdigt i för tillfället.

      Radera
  6. Tycker Vardia ser riktigt intressant ut. Det som gör mig fundersam är att det verkar vara norrmännen som säljer och svenska småsparare som köper upp kursen.

    Får lite känslan av vad vet säljaren som inte småspararna känner till, eftersom det är pareto as och DNB som trycker ut sina aktier dag för dag.

    Dock så måste det ju alltid finnas köpare och säljare. Tycker bara det är märkligt i vad man kan tycka är ett sånt intressant case att det är norrmännen som säljer ut sitt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är övervikt AVA och NON på köpsidan och möjligen är de påverkade av vad som skrivs på bloggar etc. Det var samma mönster i Protector för ett år sedan. Vardias resa blir nog inte spikrak men på 2-3 års sikt ser det spännande ut om de spelar korten väl. Jag tar inte allt för stort på köpare och säljare just nu. Bolaget är ännu okänt och fler köpare och säljare kommer att komma framöver.

      Radera
  7. Jag tycker det är kul att du dokumenterar i realtid vad du gör så jag är inte kritisk mot dina beslut och din blogg. Men jag är som många flera indikerat lite undrande. Se gärna:

    http://sett.com/onkeltomsstuga/norska-forsakringsbolag-vad-jag-tycker-du-ska-se-upp-med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt inlägg och du belyser generella risker med aktier och specifika bolag. Risker som finns avseende alla aktier. Kom gärna med synpunkter på varför man inte ska köpa just Vardia. Hur ser du på värderingen? Varför ska man inte köpa den?

      Varför tycker du Protector är dyr? Är den inte billigare än övriga försäkringsbolag trots högre tillväxt?

      Är det hausse att jag skriver dagbok och dokumenterar mina beslut?

      Alla dessa varningar som kommer så fort något kommer på tapeten gör mig lite less. Kom med substans om varför aktierna är övervärderade istället. Alternativt ta en riktigt ordentlig blankningsposition.

      Jag skriver om alla inköp och försäljningar och om någon följer dessa så är det upp till dessa personer.

      Angående min strategiförändring så har den pågått sedan början av 2013 då jag sålde av utdelare för att köpa in danska banker. Nu renodlar jag ytterligare för att jag vill ha färre bolag och för att börsen är högt värderad. Behåller de som jag tror mest på och använder den strategi som jag tycker passar mig bäst.

      Lycka till med blogg och investeringar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. En sak till. Vardia håller jag på lång sikt och tror mig kunna få 100 kr om 3 år. Jag tror jag gör en bra affär som köper på dessa nivåer. Uppenbarligen verkar det vara fler som tycker det.

      Radera
    3. Onkel Tom>
      Men betänk då dom som ridit på "hausse-vågen" och hoppat på tåget en eller två stationer och TJÄNAT 10% istället! Jag själv har hoppat ut och in i både Vardia och Protector flera gånger och tjänat några tusenlappar varje gång. Nu har jag köpt en mindre post i varje bolag, 1000st, och kommer att ligga kvar ett tag framöver pga. spänningen. Idag blev det 5% plus i Vardia, härligt!

      Radera
    4. Nja, jag undrar om vi verkligen pratar om samma blogginlägg. Det jag vill lyfta upp var ju risken i att ställa om strategin när man ser möjligheten.

      Det är tråkigt om du tog illa vid dig ägamintid. Jag trodde nog du bloggade om investeringstrategier för att få synpunkter.

      Radera
  8. Mekonomen bilförsäkring = vardia. Fick halva priset mot idag. Tyvärr
    måste jag vänta tills gamla går ut sen kör vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok kan det vara därför bolaget gör så stora förluster?

      Radera
    2. Nej, det hade visat sig i Loss ratio. Den stora anledningen till förlust är cost ratio

      Radera
    3. Den Svenska delen går ju anmärkningsvärt bra!
      Eller tolkar jag siffrorna fel?
      http://www.allabolag.se/5568090491/Vardia_Forsakring_AB

      Radera
  9. Har du verkligen köpt 1000 st Vardia idag 1 aug på 29,20...hittar inget sånt avslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev 2000 st aktier på 29,20 nkr.

      Radera
  10. Rekyl i Vardia idag, man kanske ska öka?
    Undra vem som sålde Protector imorse för 200.000 på ett bräde..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vet. Inte var det jag i alla fall. :)

      Radera
  11. Mycket nya ord. Vad är cost radio o Lost radio ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå in på aktiefokus, han har mycket matnyttigt angående försäkringsbolag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...