måndag 7 juli 2014

Inköp Vardia & rapport från Protector på fredag

Jag har ökat upp lite till i Vardia och andelen är nu uppe i 10 % av portföljen. För mer info om bolaget, se mina tidigare inlägg här samt en mängd inlägg av Aktiefokus.

På torsdag kommer försäljningssiffror från Vardia, ett mycket bra sätt att informera marknaden tycker jag. Det är ju så att försäljningen är väldigt viktigt just nu för att bolaget snabbt ska kunna få ner cost ratio. Det ska bli spännande att se hur stor försäljningen var i juni och om de frortsätter att takta mot målet på 3000 MNOK 2016.

På fredag är det för övrigt dags för Protector att redovisa sin Q2. Allt annat än en mycket bra rapport skulle förvåna mig. Deras investeringsportfölj har gått mycket bra under kvartalet och ingenting tyder på att försäkringssidan skulle gått sämre.

Kursen har stuckit iväg en bit och närmar sig 40 kr. Det har byggts in förväntningar i aktien den senaste tiden.

Protectors resultat är intressant men mest intressant för min del är om vi får mer information kring utvecklingen i Danmark och Sverige. Nyckeln för en fortsatt uppvärdering, enligt mig, är att dessa länder når break-even. Protector växer nu starkt i dessa länder och har kommunicerat att man tror att man ska börja tjäna pengar under året i Danmark och Sverige. Det vore en riktig fullträff om de på fredag kommunicerar ut att de uppnåt lönsamhet i dessa länder. Protector har överraskat förr, och guidar försiktigt vad det verkar, så visst kan det finnas utrymme för en positiv överraskning även om mycket är inbakat i kursen efter en fantastisk utveckling sedan årsskiftet.

Det är nu ca 1 år sedan jag började köpa Protector kring 15 kr. Jag hade då semester, precis som nu. Inlägget finner ni här. Ganska kul att se hur fel jag hade. Protector har krossat mina alldeles för modesta antaganden som gjordes i analysen. :)

Trevlig kväll!

16 kommentarer:

  1. Det är trevligare att bli positivt överraskad än tvärtom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Har en svag känsla att Protector kan få svårt att nå upp till förväntningar medan Vardia levererar. Vi får se om det stämmer!

      Radera
  2. Curt G. Östlund7 juli 2014 21:58

    Man ska inte gråta över spilld mjölk och jag vet att du inte placerar så men rent teoretiskt för skojs skull vad hade din portfölj varit värd nu om du gått all-in i Protector.istället.. du kanske kunnat göra villaköpet utan belåning...:) Ursäkta om jag förstörde semestern lite nu...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara Curt, du förstår inte semestern. Hade jag haft en spåkula så hade jag köpt alla aktier på topp och sedan gjort 1000 %. 22 % i Protector är jag nöjd med. Vill inte ha något innehav större än 20 %. Ser stor uppsida även i andra innehav men just nu är det Protector som tar mig närmare målet. :)

      Radera
  3. Hej,
    har intresserat börjat läsa din blogg och samtalat med min sambo kring ert upplägg. Kanske framgår det om jag rotar runt bland gamla inlägg men hur stor er familj och i vilket spann befinner ni er åldersmässigt?

    Tack för intressant och inspirerande läsning!

    Mvh Mathias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är 3 i familjen. Jag och fru ägamintid och vår son. Vi är i 30-års åldern (snart 40-års åldern...) och bor i mellanstor svensk stad.

      Radera
  4. Kul med dina sporadiska inlägg. Har skrivit ut alla analyser (ink. din) jag kan hitta om Vardia. Ämnar läsa dem i kväll efter jobbet.

    Om jag tolkat rätt så har Vardia ingen utdelning (ännu)? Tror du att en sådan, i det långa loppet, kan komma. Eller köper du bolaget för dess potentiella kursutveckling?

    Vad ser du som dess största akilleshäl samt dess starkaste kort?

    Personligen är jag fortf. rädd för deras icke-vinster, vilket kan behandlas med mer försäljningar (som du själv hoppas på).

    Hoppas solen värmer:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få ett svar av mig innan ägamintid hinner svara :)

      Vardia är relativt nystartat vilket är anledningen till att man går med förlust. Sen har man ju investerat som attans för tillväxt vilket drar upp kostnader.
      Vardia lever på pengar från nyemissioner än så länge och att dela ut dem hade varit dumt :). Förhoppningen är att de ska vara lönsamma minst en del av q4 för att inte behöva ta in mer kapital. Nu måste man ha klart för sig att Vardia möjligtvis köper upp ännu ett bolag(har gjort det tidigare) vilket antagligen behöver finansieras via nyemission. Detta kan också få ledningen att ha en lite mer aggressiva prognoser => Boosta aktiekursen => Mer pengar vid en nyemission.

      För försäkringsbolag är inte första års kunder lönsamma. Det kostar pengar att sälja dem försäkringen(Cost ratio blir alltså högre) och man använder den mer ofta i början än senare(Loss ratio ökar).

      Största risken finns att affärsidén fallerar och att man inte lyckas få cost + loss ratio under 100% => Försäkringsdelen går med förlust. Notera att de ändå kan gå med vinst när de får igång en investeringsportfölj.

      Ledningen har lyckats starta försäkringsbolag tidigare och lyckats. Detta tillsammans med den otroliga tillväxten är deras starkaste kort.

      Du köper inte denna aktien för utdelningen som antagligen inte kommer komma. Köper du bolaget tror du att affärsidén fortsätter hålla och att man i framtiden lyckas visa lönsamhet. Då blir bolaget med all säkerhet uppköpt innan du får ngn utdelning. Avkastningen kommer då grovt ligga mellan 150-300% på två år. Värderat enligt P/S( P/S Vardia 1).

      Radera
    2. Tack!

      Jag har nu läst "aktiefokus" analys + ÄGM:s dito (samt alla kommentarer). Jag är nu införstådd med vad du skriver. En nyemission är aldrig rolig som redan aktieägare att behöva utstå (om nya aktier säljs för en summa under det GAV man själv har).

      Vardia har redan expanderat mycket, hur ser du/ni på att de expanderar mer (dvs. köper fler bolag)?

      Tack att förklarar att de kan gå med vinst i sin investeringsportfölj. Jag funderar verkligen att köpa en andel. Precis som i Protector ämnar jag ligga lång (2 eller fler år).

      Ska bli intressant att få se siffrorna på torsdag och hur många nya kunder de fått. Just deras selektivitet är det som tilltalar mig och det är just det som gör att jag tror bolaget har stor potential!

      Ännu en gång: tack!

      Radera
    3. Om de väljer att expandera genom att köpa ett bolag har jag antagligen inget emot en nyemission. Svårt att veta om det är bra val eller inte. Men det kan ju boosta upp försäljningen och det i sin tur kanske kan få lönsamhet att uppnås snabbare? Det lär isåfall antagligen ske i Danmark och tror nog att jag är positiv till det.

      Om det kommer en nyemission pga man inte lyckas uppnå lönsamhet i tid innan pengarna är slut är det däremot lite tråkigare. Jag tror ändå att det kan bli en bra investering även om det blir en nyemission av denna anledning.

      Radera
    4. Du fick svaret ovan Sofokles! Jag har inte mycket att tillägga. Tack anonym för att du gick in som stf-bloggare när jag låg i solstolen! :)

      Radera
  5. Sofokles man kan alltså sammanfatta
    Vardia med att du inte kan förvänta dig att få några pengar i utdelning. Du kan däremot få betala in pengar i nyemissioner... ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se vad som händer. Jag är beredd på både det ena och det andra. Risken är relativt hög i detta tidiga läge och potentialen är därefter.

      Radera
    2. Tack för all feedback!

      Ja, risken är stor men även potentialen. Det som jag blir nyfiken på är när (inte "om") bolaget blir uppköpt. Deras affärsidé är för "farlig" för andra bolag och då de inte kan ändra på sin egen tvingas de till en åtgärd (om de inte bara vill stå handfallna vid sidan och se på när Vardia "snor" kunder från dem).

      Dock, jag tror att ett uppköp är minst 2 år framåt.

      Lättsamt grundat på allt jag läst denna eftermiddag/kväll.

      Nu blir det en frappe i kvällssolen!

      Radera
  6. Protector -4,3% i detta nu. Vardia + ungefär lika mycket.

    SvaraRadera
  7. Ser det. Dock, varför sjunker Protector?
    Rapport i morgon, visst. Dock, aktien har ju handlats upp denna vecka...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...