lördag 19 juli 2014

Försäljning Immofinanz, BUWOG & Van Lanschot - nytt inköp i Vardia

Förra veckan sålde jag Immfinanz, BUWOG och Van Lanschot. Van Lanschot och BUWOG är små innehav och jag försöker konsolidera portföljen och lägga tyngden på ett mindre antal bolag.

Avkastningen på Van Lanschot har varit ca 10 % inklusive utdelning. Ingen dålig avkastning men sämre än de flesta index. Jag befarar att vändningen för bolaget tar längre tid än förväntat och väljer att nöja mig med en mindre vinst.

BUWOG har stigit ordentligt sedan spin-off från Immofinanz och handlas idag i nivå med eget kapital och aktien är relativt fullvärderad.

Immofinanz har givit ca 20 % sedan inköp vilket är helt ok. Aktien är inte högt värderad men stöket i Ryssland/Ukraina gör att jag tror pengarna jobbar bättre på annat håll.

Jag har ökat ytterligare i Vardia och innehavet börjar nu växa till sig och bli riktigt stort. Det är bara Protector och Amhult 2 som är större för tillfället. Det behövs ingen närmare beskrivning av caset men jag tycker Vardia är ett av de mest spännande casen på länge och ser med stora förhoppningar fram emot kommande rapporter.

Mekonomen har också kommit ner en bit på sistone och börjar se riktigt intressant ut runt 160 kr.

Portföljen har gått som en raket under juli och är nu upp hela 30 % för året. Mycket ligger nu i händerna på Protector, Amhult 2 och Vardia om den goda utvecklingen ska fortsätta.

Jag ska inom kort publicera en portföljuppdatering med aktuella innehav och procentuell fördelning av dessa.

Trevlig helg och semester!

ägamintid

19 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att läsa om dina tankar kring dina innehav, minst lika intressant är dock dina mer filosofiska inlägg om framtid med mera!

    Passa gärna på i kommande portföljuppdatering att berätta mer om din bevakningslista, eller bara uppdatera den!

    Tack för en mycket inspirerande blogg som får en in på en egen resa mot att äga sin tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden. Jag ska publicera nuvarande portfölj inom kort och kanske även bevakningslistan som är ganska liten just nu med tanke på relativt höga värderingar.

      Radera
  2. ägamintid,

    Jag har funderat på öka i Vardia medan kursen stigit. Med facit i hand borde jag ökat i Vardia redan i måndags när jag minskade i Protector. Hoppas på en liten rekyl nu i Vardia för öka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardia lär gå upp på måndag ;-)

      Radera
    2. Ja, de har stigit en del sista tiden. Jag kommer att öka upp ytterligare vid rekyler.

      Radera
    3. vi får se om den går upp på imorgon. Det har varit väldigt mycket upp senaste tiden. Kanske dags för en rekyl nu.

      Radera
    4. Som sagt upp ;-)

      Radera
  3. Hej,

    Jag tror du kör Avanza om jag inte minns fel, men Nordnets satsning på Shareville gillar jag verkligen och i sådana system skulle du och andra bloggare minska "arbetsbelastningen" och öka transparensen för att de återspeglar en vanlig portfölj, dock inte i absoluta termer.

    Har du börjat snegla något på Shareville som inspiration till nya affärer?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet inte ens vad shareville är. Bryr mig inte särskilt mycket om vad andra handlar utan jobbar med mina egna teser. Men visst hittar jag en del inspiration hos andra bloggare.

      Radera
  4. Tack för en grym blogg, har fått mycket insperation från den! Ett nytt case kan kanske vara Opus group? Sedan köpet av delar av svensk bilprovning och Envirotest i USA (där dom nu har 40% av marknaden om jag inte minns fel) gått från klarhet till klarhet. Sen något kontrakt på gång i USA och även Chile (med stor sannolikhet). Kommande rapport kommer vara den bästa någonsin nu när Enivirotest kommer vara helt införlivat i koncernen. Har du tid nu i sommar så ta en titt på bolaget! Mvh Skåningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Opus är ett bolag jag tittat på översiktligt och gillar det. Men tycker ändå värderingen tar höjd för fortsatt framgång vilket gör att jag inte har köpt än. Blir det bakslag i USA så är risken hög. Men ett riktigt fint bolag är det.

      Radera
  5. Det här med försäkringsbranschen är rätt intressant.

    Jag läser just nu boken "Confidence Game" av Christine Richard. Om när Bill Ackman shortade MBIA och tjänade stora pengar.

    I ett av avsnitten så ställer Ackman en fråga till Buffett/Munger om försäkringsbranschens hantering av vissa saker.

    Då sa Buffett så här om försäkringbranschen.

    "The curse of the insurance business, as well as one of the benefits of it, is that people hand you a lot of money for writing out a little piece of paper. What you put on that paper is enormously important. The money that is coming in, can tempt you to doing very very foolish things"

    "If you are willing to do dumb things in insurance, the world will find you. You can be in a rowboot in the middle of the Atlantic;just whisper 'I'm willing to write this' and then name a dumb price. You will have brokers swimming to you-with their fins showing, incidentally" Buffett said, laughing.

    Nu säger inte jag att Vardia och/eller Protector tar större risker än någon annan på försäkringsmarknaden, men jag tycker Buffetts kommentarer ändå är intressanta på någon slags generell nivå. Han uttrycker sig alltid väl. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buffet köpte nyligen ett ett svenskt försäkringsbolag, Bostadsgaranti. Snart köper han Vardia eller Protector också ska du se... :-)

      Radera
    2. Hehe, ja så kanske det blir!

      Radera
    3. Mellanheden

      Ja, det är intressant och jag har läst vad han skriver. Protector har en god historik så de är jag inte orolig för. Vardia är ett mer oprövat kort. Dock är nordisk försäkring intressant då den är enormt lönsam. Vi får se vad det tar vägen. Vardia håller jag stenkoll på att det går åt rätt håll. Protector tror jag kommer att bli ett stort bolag inom 5-10 år om det inte blir uppköpt.

      Radera
    4. Tack för infon familjen oberoende. Har inte sett det tidigare.

      Radera
  6. Amhult ser intressant ut rent triggermässigt men svårt för den oinvigde att räkna på värdet av byggnationen. Vad tror du vinstvärdet är om de säljer alla lägenheter? Vpa? @Ma_Invest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror på 6-10 kr i vinst per aktie och att det egna kapitalet ökar till ca 50 kr per aktie vid årets slut. Den nybyggation som nu påbörjats kan nog öka egna kapitalet ytterligare 10 kr + löpande cash-flow.

      Radera
  7. Norska försäkringar det nya Danska banker? :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...