torsdag 24 juli 2014

Försäljning AO Johansen, Santander, Mekonomen - Inköp Vardia

Nu har jag skalat ner portföljen i 5 innehav + likviditet.

Sålde AO Johansen, Santander och Mekonomen i veckan. Det finns potential i samtliga bolag men jag håller på att försöka fokusera portföljen till ett mindre antal innehav. När jag hittar bra case så ska jag fokusera på dessa och gå in ganska hårt.

Nu består portföljen av följande bolag:

Amhult 2
Protector
Vardia
Citigroup
AIG

Jag ökade under dagen i Vardia och har nu 20 % av portföljen i bolaget. Jag planerar att använda delar av likviderna till att öka ytterligare framöver. Jag väljer att sprida mina inköp med jämna mellanrum. Vardia kommer ha GWP på ca 1,5 miljarder vid årsskiftet och det är där jag tycker att aktien borde handlas, det vill säga ca 50 nkr. På sikt ska den betydligt högre i takt med fortsatt tillväxt. Riskerna, som jag ser det, är främst en eventuell emission vid förvärv i Danmark eller att det tar längre tid att nå lönsamhet än beräknat. Vardia borde kunna nå lönsamhet Q4 2014 eller Q1 2015. Potentialen om de når lönsamhet och fortsätter att växa är mycket stor och jag utesluter inte ett uppköp av något större försäkringsbolag inom några år. Vardia är en pigg uppstickare som ska bli mycket intressant att följa.

När semestern är över ska jag lägga fram en mer ingående genomgång av Vardia. Aktiefokus har skrivit förträffligt om Vardia, ni hittar inläggen här.

44 kommentarer:

  1. Curt G. Östlund24 juli 2014 18:20

    Ojoj det var en riktig omstuvning är det ett strategibyte mot mer fokuserad portfölj eller är det bara att du tycker potentialen är mycket större i de innehav du har kvar just nu? Jag tycker som du i sådant fall fem innehav ger hygglig riskspridning och är lättare att ha björnkoll på och varför spä ut resultatet med de som man tycker har sämre potential...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha färre innehav och äga de som jag tror mest på. Protector var min favorit och där fanns mycket värde att hämta. Nu ser jag ett liknande scenario i Vardia och vill vara med ordentligt från början. Jag har tidigare haft som mål att ha 10-15 bolag men nu är det mer åt 5-10 bolag som gäller. Jag kan hålla reda på fler bolag än 10 men jag sparar en del tid på att inte ha för många.

      Radera
  2. Hur tycker du den här strategin fungerar långsiktigt?

    Ändrar du strategi att leva mer av avkastning på kapitalet istället för utdelningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målet är kvar men sedan ett tag tillbaka så bygger jag substans för att sedan kunna bygga utdelningar. Skifte av strategi men målet detsamma.

      Radera
  3. Det kommer bli ruskigt trång i utgången om Vardia gör förlust om 10-15 mkr i Q2. Alla svenska bloggare och småsparare har storköpt i Vardia och om det kommer en dålig Q2 kommer det bli ett ruskigt fall. Det är uteslutande svenskarna som drivit krusen i Vardia från 22 kr till 28 kr. Normännen har fortsatt sälja medan svenska småspare köper för fullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det skulle vara så farligt :) Det viktiga är att cost ratio går ner.

      Radera
    2. Det är tur att resultatet inte är det viktigaste för Vardia just nu. Det viktiga är fortsatt tillväxt och lägre cost ratio, bättre combined ratio.

      Radera
    3. Har några tecken på detta synts? Snarare tvärtom, eller...?

      Radera
    4. Hög försäljning => Minskad Cost ratio.

      Radera
    5. Med tanke på julis siffror och förhoppningsvis augustis siffror bör cost ratio ligga relativt låg, om inget oförutsätt händer. Eller vad tror du?

      Radera
    6. Gross Cost ratio f.o.a ligger på 60%. Otroligt högt. Protector ligger på runt 8%. Att försäljningen går på högvarv bör dra ner Cost Ratio men de ska ändå få ner den till 17% till slutet av Q4 vilket känns rätt så rejält och svårt att greppa.
      Cost Ratio är viktigt att de får ner. Det visar på effektiviteten i företaget men den bör man kunna fixa till på ett eller annat sätt om det inte inträffar slutet av Q4.

      Desto viktigare är Loss ratio och den ligger på 84%, svårare att påverka, vilket ändå är okej men bör ner några procentenheter till.


      Juli är årets sämsta månad försäljningsmässigt för övrigt.

      Radera
    7. Har för övrigt en egen kalkyl där jag är lite mer defensiv.

      https://docs.google.com/spreadsheets/d/17QzVySQK5CFQ2DiSHhf79xTq_Foo3OPxe8t1BicVLO8/pubhtml#

      Det fanns en intressant diskussion på aktiefokus där en med signatur pe menade att förnyelsgraden på 85% är på kundnibå och inte objektnivå. Detta får som konsekvens att man överestimerar GPW något.

      Radera
    8. Tackar!

      Vad tror du? Kommer man lyckas q4 (2014) alt. q1 2015?

      Mvh

      Radera
    9. Klarar jag inte av att bedöma. Man får nog välja om man litar på ledningen eller inte. Om inte då så antagligen något kvartal senare som senast. Blir intressant!

      Radera
    10. Är själv inte ägare men att norrmännen säljer ska man nog inte dra några växlar på. De pumpade ut sälj i protector hela vägen upp till 44 kronor. Norrmännen gjorde skäl för sitt rykte, lite kul.

      Radera
  4. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju sälja innan rapporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man göra. Eller köpa efter. Eller väntar man ett tag om man vill vara på den säkra sidan när bolaget är mer moget.

      Radera
  5. Riktigt kul att se hur övertygad du blivit på Vardia från att från början endast vilja ha en väldigt liten post. :)
    Känns betryggande då jag själv redan sitter på 100k där (cirka 30% av portföljen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har blivit en gradvis stegring av tryggheten. Känner mig nu komfortabel med bolaget vilket jag inte gjorde från början. Lycka till!

      Radera
  6. Snart sitter man väl själv med 50 % Vardia och undrar vad som hände. Protector primade för norsk försäkringpsykos..

    Ernesto

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan nog blir fallet... först danska banker och sedan norsk försäkring... :) Vad blir det härnäst? Finsk mining?!

      Radera
  7. När är rapporten?

    SvaraRadera
  8. Snacka om ÄMT-effekt! Det har omsatts 60.000 aktier under första halvtimmen, alla avslut på säljsidan men endast en säljare. Man kan bara spekulerar i vad som händer när den handbromsen släpper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rätt säker på att siffrorna för t.ex. juli kommer att vara sämre än väntat. Det blir rätt trångt vid utgången.

      Radera
  9. Vad är det som gör dig så säker?

    Mvh/ framtidsinvesterarn.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Hur stor blev förlusten i A&O?
    Märklig svängning i Mekonomen, tyckte jag läste för bara några dagar sedan att du såg köpläge i Mekonomen runt 160kr.
    Jag vill inte vara sån, men det känns som att du börjar vackla och vela lite bort och fram. Det som är bra ena dagen ska plötsligt säljas andra dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2 % back blev det i AOJ. Jag har funderat över semestern och bestämt mig för att fokusera portföljen. Anser att AOJ och Mekonomen är undervärderade men vill ha färre bolag och väljer att satsa på de bolag jag ser störst uppsida i och minst nedsida.

      Radera
    2. Du behöver inte utveckla dom 2%'en back. Dock när du skrev om första inköpet 26/2 så kostade dom 1450kr. När du ökade upp till 10% av portföljen 29/4 så kostade dom 1500kr. Veckan som du sålde låg dom på 1350kr som högst.
      Jag har visserligen inte läst mattematik på högskolan men jag får det till att förlusten blir avsevärt högre än 2%. Nog har du väl haft ett GAV på högre än 1380kr! Jag skulle gissa på 8-9% back med ett GAV på runt 1470, exkl. courtage.

      Radera
    3. Nej, jag hade inte 1470 i snittkurs. Dessutom har den danska kronan stärkts kraftigt mot SEK under perioden vilket är den största förklaringen till att förlusten inte blev större. Jag har läst matematik på högskolenivå.

      Radera
    4. Valutaeffekten kanske gjorde att förlusten endast blev 2%? :)

      Radera
    5. Ja jä-lar, jag trodde inte att den danska kronan hade blivit så dyr i år. Där har vi förklaringen!

      Radera
  11. Jag tror att smällen i Vardia kommer bli 10 ggr större än i A&O. Avanza och Nordnet dammsuger marknaden på aktier i Vardia.

    Svenskarna har pressat kursen från 22 kr till 28 kr medan norrmännen storsäljer.

    Om det visar sig att Vardia inte klarar att vända till vinst och storbloggarna då säljer (agamintid, aktiefokus) kommer det att få enorma konsekvenser när småspararna i Ava och NON följer efter och dumpar 10 % av alla aktier i Vardia över en natt.

    Tänk om förlusten i Vardia uppgår till 20 mkr i Q2 och att inga tecken till vinst inom en snar framtid syns. Vad händer när alla skall ur Vardia samtidigt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vi får också tänka på att alla kanske inte är kortsiktiga i Vardia, jag kan gott sitta med över en emission om det skulle bli fallet, föga troligt! Jag är en helt vanlig småsparare som tror på företaget, dess ledning och intressen.

      Radera
    2. Vill hålla med ovanstående. Personligen ligger jag mycket längre än till kommande rapport. Likaså, lika väl som du talar om negativa siffror (vilka mycket väl kan komma), kan även det motsatta komma, dvs. POSITIVA dito.

      Q1 var fin och siffrorna i den rapporten visade på att det går åt det positiva hållet. Förvisso kan detta ändras men vare sig du, jag eller ngn annan på denna blogg/forum vet detta. Ingen av oss har substantiella grunder att påstå att vara sig det ena eller andra kommer inträffa, men det är lite synd att du ej finner större tro på bolaget.

      Precis som du skriver kan det bli trång vid utgången, men likaså kan det bli lika trång, om inte trängre, ingång om siffrorna visar på en fortsatt positiv utveckling. Kom också ihåg att statistiskt sätt är det lågsäsong för försäljning av försäkringar under sommarmånaderna.

      Jag vill ej "battla" med dig utan vi har två olika syn/förhoppningar på samma bolag. Endast tiden kommer visa vem som hade "mer" rätt. Jag hoppas dock för allas skull att det är bra siffror. Det är aldrig roligt när folk får lida i sina investeringar. Detta tycker jag oavsett om jag är delägare eller ej.

      Mvh

      Radera
    3. Till Anonym,

      Vardia hade cirka 245 MNOK i kassan vid ingången av Q2. Vilket innebär att om bolaget endast förlorar "20 mkr" per kvartal, så räcker kassan i 12 kvartal!

      Sedan är ju andra mått viktigare så som combined ratio, renewal rate, osv.

      Bolagets ledningen har ett bra track record när det gäller att starta försäkringsbolag och nå lönsamhet. Dessutom har de köpt väldigt mycket aktier under den senaste tiden. Fast du anonym har säkert bättre koll;-)

      Mvh

      Radera
    4. Jag kan inte bedöma enskilda kvartalsrapporter eller om aktien kommer gå upp eller ner närmaste tiden. Caset bygger inte på kort sikt utan på att Vardia om 3 år omsätter ca 2,5-3,5 miljarder och har en värdering i nivå med omsättningen. Detta skulle ge en kurs på 90-120 nkr. Riskerna har vi diskuterat tidigare. Lönsamheten tar längre tid än beräknat och risken för en nyemission.

      Radera
  12. Även om kommande rapport är ny så vill jag ändå betona den fina Q1-rapporten som står att läsa här:
    http://www.aktiefokus.se/category/bolag/vardia-insurance-group/page/2/

    SvaraRadera
  13. Det jag oroar mig lite för hos Vardia är affärsmodellen... Att satsa på bra kunder och försöka välja bort de dåliga känns inte så nytänkande precis... Varför gör inte de stora och etablerade bolagen så t.ex? Det vore ju en enkel sak för exempelvis Trygg Hansa att höja premierna ordentligt för både befintliga och presumtiva "riskkunder". Skulle de tappa kunder då? Ja, säkerligen. Men de skulle ju med Vardias affärsmokdell bara tappa de olönsamma kunderna.
    Har ni andra tänkt i dessa banor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är ett bra sätt för vardia att börja ta små marknadsdelar genom att gå på de mest lönsamma kunderna först.
      Sedan är den totala marknaden så stor att de stora drakarna inte kommer att agera bara för att Vardia tar några få personer.

      Hälsningar,
      Ingenjorsliv

      Radera
    2. Ja varför gör inte de stora det?

      Dels är de stora så stora att de kan få tillräcklig mängd av olönsamma kunder för att diversifiera bort en del av problemet.

      Dels skulle det inte ge någon nämnvärd påverkan om de började nu om de inte tog till några extrema åtgärder, som förmodligen skulle leda till dålig publicitet. Tänk dig snyfthistorierna i Aftonbladet från de som inte fick bli kunder eller som fick kraftigt höjda premier (vi snackar säkert dubblingar för att de ska bli lönsamma).

      "...fick inte bli kund hos Folksam för att han hade förlorat jobbet och fått en betalningsanmärkning".

      "...fick inte bli kund för att hon var utförsäkrad (!) och bodde i hyresrätt i förorten"

      ... och så vidare. De stora har mycket att förlora på dålig publicitet. Det har Vardia också, men de är inte under radarn på samma sätt.

      Tids nog kommer Vardia att ha tagit så pass stor del av marknaden att de stora borde göra något och då blir det intressant att se vad svaret är!

      Radera
  14. Tack för en toppenblogg! Jag har tänkt investera 20k i Amhult, Vardia och/eller Protector. Jag tänker mig en 2-5års horisont. Hur tycker du fördelningen bör vara? Är Protector värd att handla nu när priset trissats upp endel?

    SvaraRadera
  15. Skyndar du dig får du Protector idag till ett "vrakpris".

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen läge att tajma marknaden... Alternativt kan man avvakta en rekyl nedåt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...